Domů     Technika
Toyota nasazuje vodíkové kamiony: 80 tun CO₂ ušetřeno
Jan Zelenka 2.10.2025
Nádržová věž s kapacitou sedmi vodíkových nádrží za kabinou řidiče. Právě ona umožňuje dlouhý dojezd i na náročných evropských trasách.

Toyota v Evropě otestovala a zařadila do provozu čtyři nákladní vozy s vodíkovým pohonem. Na trasách v Belgii, Nizozemsku, Německu a Francii najely přes 80 tisíc kilometrů a ušetřily více než 80 tun emisí CO₂ oproti dieselovým vozům.

Vodík na dálkové trasy

Čtveřice nákladních vozidel s palivovými články rozváží díly z evropského centra Toyota Parts Centre Europe v belgickém Diestu do Amsterdamu, Rotterdamu, Lille a Kolína nad Rýnem. Dojezd přes 400 kilometrů umožňuje sedm nádrží s vodíkem a vysokoteplotní chladicí systém, které doplňují pečlivě zvolené elektromotory a baterie.

Toyota tak potvrzuje svou vizi, že vodík má v dopravě pevné místo – zejména v oblasti těžkých nákladních vozidel, kde nabízí efektivní alternativu k dieselu.

„Vodíkový kamion VDL je prvním krokem na této cestě,“ říká Charles Ollivier z Hydrogen Factory Europe.

První výsledky i výzvy

Vozy už absolvovaly více než 80 tisíc kilometrů a využily devět vodíkových čerpacích stanic. Toyota počítá s dalším zvýšením výkonu a efektivity díky nové, třetí generaci palivového článku. Přesto se ukázaly i slabiny:

omezená dostupnost čerpacích stanic a velké rozdíly v cenách vodíku, které se pohybují od 9,90 do 18 eur za kilogram.

Další krok: delší dojezd a rychlejší tankování

Toyota připravuje zvýšení tlaku v nádrži na 700 barů a zavedení dvojitých výdejních zařízení, která zkrátí dobu doplňování. Do budoucna chystá také širší nabídku specifikací – například spací kabiny, nízké ložné plochy či kamiony pro přepravu automobilů.

Cíl: uhlíková neutralita

Toyota se už v roce 2015 zavázala k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, v Evropě dokonce do roku 2040. Do roku 2030 chce snížit emise o třetinu. Strategie značky stojí na jednoduchém principu: společným nepřítelem je uhlík, nikoli konkrétní technologie.

Proto testuje nejen vodíková vozidla, ale i elektromobily, biopaliva nebo vlaky s alternativním pohonem.

Vodíkový kamion Toyota VDL při rozvozu dílů z belgického Diestu. Díky palivovým článkům zvládne dojezd přes 400 kilometrů bez emisí CO₂.
Foto: Toyota
Zdroje informací: Toyota
Související články
Technika 2.10.2025
Peugeot v roce 2025 rozšířil svou elektrickou ofenzívu. Na jedné straně stojí majestátní E-5008 Dual Motor – SUV s nečekanou dynamikou, dlouhým dojezdem a technikou, která vás nenechá ve štychu. Na druhé straně elegantní fastback E-408, jenž překvapí kultivovaností a radostí z jízdy. Oba modely dokazují, že elektrická auta už dávno nejsou kompromisem, ale plnohodnotným […]
Nenápadný kousek keramiky na prstu může nahradit hodinky, platební kartu i zdravotní deník. Niceboy ONE Ultra, první chytrý prsten s integrovanými platbami, přináší do světa nositelné elektroniky funkce, které zatím nikdo jiný nedokázal spojit. Na první pohled vypadá jako obyčejný elegantní doplněk. Váží jen pár gramů, v černém keramickém provedení působí spíše jako decentní šperk […]
Večer, kdy laboratoře, univerzity a výzkumná pracoviště rozsvítí světla pro veřejnost — to je Noc vědců. V pátek 26. září se po celé České republice otevřou dveře přednáškám, interaktivním workshopům a komentovaným prohlídkám. A letos má vše podtitul „bohatství“, přičemž tím největším pokladem jsme my sami, naše zvědavost a mozek. Co je Noc vědců — […]
Systém Eagle.one, vyvinutý vědci z ČVUT a jejich partnery, se dostal až do zprávy Evropské komise. Umí chytat nepovolené drony do sítě a chránit tak kritickou infrastrukturu. Po obloze už dávno nepoletují jen letadla a ptáci. Drony se staly běžnou součástí života – od filmování svateb až po doručování zásilek. Jenže tam, kde nemají co […]
Objevy Technika 25.9.2025
Česká budoucnost netušených výpočtů začala. Na VŠB – Technické univerzitě Ostrava byl slavnostně spuštěn první český kvantový počítač. Jmenuje se VLQ, váží stovky kilogramů, pracuje při teplotě nižší než ve vesmíru – a otevírá zcela novou kapitolu vědy i průmyslu. V Ostravě, ve zdejším národním superpočítačovém centru IT4Innovations, se 23. září 2025 odehrál okamžik, který […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz