Toyota v Evropě otestovala a zařadila do provozu čtyři nákladní vozy s vodíkovým pohonem. Na trasách v Belgii, Nizozemsku, Německu a Francii najely přes 80 tisíc kilometrů a ušetřily více než 80 tun emisí CO₂ oproti dieselovým vozům.
Vodík na dálkové trasy
Čtveřice nákladních vozidel s palivovými články rozváží díly z evropského centra Toyota Parts Centre Europe v belgickém Diestu do Amsterdamu, Rotterdamu, Lille a Kolína nad Rýnem. Dojezd přes 400 kilometrů umožňuje sedm nádrží s vodíkem a vysokoteplotní chladicí systém, které doplňují pečlivě zvolené elektromotory a baterie.
Toyota tak potvrzuje svou vizi, že vodík má v dopravě pevné místo – zejména v oblasti těžkých nákladních vozidel, kde nabízí efektivní alternativu k dieselu.

První výsledky i výzvy
Vozy už absolvovaly více než 80 tisíc kilometrů a využily devět vodíkových čerpacích stanic. Toyota počítá s dalším zvýšením výkonu a efektivity díky nové, třetí generaci palivového článku. Přesto se ukázaly i slabiny:
omezená dostupnost čerpacích stanic a velké rozdíly v cenách vodíku, které se pohybují od 9,90 do 18 eur za kilogram.
Další krok: delší dojezd a rychlejší tankování
Toyota připravuje zvýšení tlaku v nádrži na 700 barů a zavedení dvojitých výdejních zařízení, která zkrátí dobu doplňování. Do budoucna chystá také širší nabídku specifikací – například spací kabiny, nízké ložné plochy či kamiony pro přepravu automobilů.
Cíl: uhlíková neutralita
Toyota se už v roce 2015 zavázala k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, v Evropě dokonce do roku 2040. Do roku 2030 chce snížit emise o třetinu. Strategie značky stojí na jednoduchém principu: společným nepřítelem je uhlík, nikoli konkrétní technologie.
Proto testuje nejen vodíková vozidla, ale i elektromobily, biopaliva nebo vlaky s alternativním pohonem.
