Domů     Zajímavosti
Sugestivní otázky: Tak co ten večírek? Dobrý?
Jan Zelenka 21.10.2024

„Co si myslíte o našem úžasném firemním večírku?“ Asi by vám dalo trochu přemáhání říci, že večírek byl příšerný. Váš skór na tomto pomyslném dotazníku spokojenosti s večírkem by byl totiž ovlivněn nevhodně formulovanou otázkou.

Sugestivní otázky jsou jedním z problémů v dotaznících, kterých se chtějí jejich tvůrci vyvarovat. Když se jim to nepovede, může to vypadat třeba takto: „Tak mi vyšlo v dotazníku, že jsem extrovert a já si přitom celý život myslím, že jsem introvert.

Tak já teď vůbec nevím, čemu mám věřit.“ „Hele Pepo, věř dotazníkům, ty tě prokouknou a zjistí o tobě i to, co sám o sobě nevíš.“ Připomíná vám odpověď váš postoj? Myslíte si, že dotazníky jsou pronikavě přesné nástroje, které spolehlivě odhalí, jací ve skutečnosti jste?

Dotazníky a sebepoznání

Pravdou je, že dotazníky, navzdory intelektu a vzdělání jejích tvůrců, v sobě skrývají celou řadu nedostatků a zpravidla proto není moudré dávat šetření moc přebít nebo nahradit naše vlastní sebepoznání.

O prvním zdroji zkreslení jsme už v minulosti psali, a proto jej zmíníme jen krátce. Někteří lidé odpovídají nikoliv podle pravdy, ale podle toho, co si myslí, že je „správná,“ odpověď. Pokud mají lidé pocit, že je správné být přívětivý, budou o sobě vypovídat jako o přívětivém člověku.

Sociální žádoucnost v zásadě nabývá dvou podob. Buď víme, že odpověď neodpovídá realitě, ale stejně ji zvolíme, abychom na druhé udělali dobrý dojem, nebo si rozdílu mezi naší odpovědí a realitou nejsme vědomi a klameme tak sami sebe.

Pepovi tak mohlo v dotazníku vyjít, že je extrovert jednoduše proto, že si myslel, že být extrovert je nějakým způsobem víc „cool“, než být introvert a podle toho upravil svoje odpovědi.

Pozor na sympatie

Možná bychom řekli, že sociální žádoucnosti se lze vyvarovat, když dotazník o Pepovi dáme vyplnit jeho kamarádovi. Jenže se ukazuje, že když vypovídáme o druhém člověku, naše odpovědi jsou zkreslené tím, zda ho máme rádi.

Člověku, kterého máme v oblibě tak častěji připisujeme sociálně žádoucí charakteristiky.

Ale zpět k odpovídání v první osobě. Lidé se snaží být konzistentní. I v dotaznících. Představme si, že jsme se v dotazníku extroverze Pepu zeptali nejprve na to, zda rád tráví čas s přáteli, a poté hned v další otázce, zda si rád se svými přáteli povídá.

Pepa rád posedí s partou kamarádů, ale většinu času jen poslouchá. Protože ale chce (dost možná nevědomky) být konzistentní, odpoví, že si rád s přáteli povídá, protože to je přece v souladu s tím, že s přáteli rád tráví čas.

Když takto odpovídá na více otázek, nesmí se divit, že mu vyjde, že je extrovert.

Jak se cítíte?

Odpovědi na dotazníky může ovlivňovat i aktuální nálada. Třeba otázka: „Cítil jste se v minulosti často bezcenný?“ Dovedete si představit, že člověk v zádumčivé náladě odpoví na tuto otázku pozitivně spíše, než kdyby se cítil spokojeně.

A to navzdory tomu, že aktuální nálada je pro danou otázku irelevantní. Pepovi tak mohlo vyjít v dotazníku, že je extrovertní částečně i proto, že se nacházel v dobré náladě a proto odpovídal více souhlasně například na otázky, zda rád tráví čas se svými přáteli.

Někteří lidé mají také tendenci souhlasit s otázkou, nehledě na její obsah. K Pepově extroverzi tak mohlo přispět to, že dotazník na extroverzi pokládal otázky, kde souhlasná odpověď znamenala vyšší úroveň extroverze.

Celý článek si můžete přečíst v čísle 12/2024

Martin Burget

Foto: Pixabay, AI
Předchozí článek
Související články
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
Péče o domácnost byla v minulosti nikdy nekončící dřinou. Postupem času naštěstí vznikly nejrůznější stroje, které hospodyňkám jejich práci usnadnily. Dnes už si domácnost bez pračky či ledničky ani neumíme představit. Jak dlouhá byla cesta k efektivním domácím spotřebičům? Praní prádla bylo zpočátku náročnou fyzickou aktivitou, pralo se v řece či potoce a špína se […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz