Domů     Technika
Toyota C-HR: Navržená tak, aby vás nadchla, jedinečná svého druhu
Jan Zelenka 10.10.2024

Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku….

Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, měly srovnatelnou cena s běžnými vozy, ale vyšší zůstatkovou hodnotu. Za tu dobu Japonci prodali více než 20 milionů hybridů.

A nezanedbatelnou část z nich tvoří model C-HR, před čtyřmi lety vyhlášený jako „Nejekologičtější auto roku 2020“. Za žebříčkem stojí nezávislá organizace Green NCAP, která zohlednila výsledky svých výzkumů věnovaných úrovni emisí automobilů, a zahrnula do nich vozy s pohonem všeho druhu.

Průměrné spalování C-HR v testech činilo od 5,4 do 7,1 l/100 km. V kategorii „čistota vzduchu“ získala Toyota šest bodů z deseti. Koeficient energetické úspornosti byl 6,9 z 10 bodů a v kategorii emise skleníkových plynů se dočkala hodnocení 5,4 z 10 bodů.

V té době to bylo ještě „staré“ „cé-há-erko“ s atmosférickým benzínovým motorem 1.8 l spřaženým s elektromotorem o systémovém výkonu 122 koní.

Teď je tu nové C-HR s ještě lepšími hodnotami. Hybrid 1.8 l má výkon už 140 koní a verze 2.0 dokonce 198 k. Obě verze nabízejí v dané třídě nejlepší kombinaci výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí. V případě verze hybrid 2.0 AWD-i je živý charakter 198 koní spojen se spolehlivým pohonem všech kol.

Výkonnější hybridní motor dokáže zejména v městském provozu jet na elektřinu až 70 procent času.

Sprinter i vytrvalostní typ v jednom

Hybridní systém je založen na spolupráci spalovacího motoru s elektromotorem a díky tomu umožňuje flexibilitu jízdy. Elektromotor lze charakterizovat jako sprintera, jehož typickým znakem je rychlý start a běh na krátké vzdálenosti.

Benzínový motor je zase spíše vytrvalostní typ, který dokáže rozložit síly na celou trasu. Jejich spolupráce probíhá automaticky, takže oba druhy pohonu poznají, kdy a s jakým výkonem mají pracovat. Při jízdě lze používat oba pohony současně, nebo pouze elektrický pohon. Kromě toho si řidič může sám vybrat druh pohonu.

Nabíjí se při brždění

Hybridy se samy dobíjejí při brždění, které vytváří energii. Doporučuje se plynulá jízda a pokud možno delší pomalé brzdění. Baterie hybridního pohonu je nikl-metalhybridová, což znamená, že se liší od lithium-iontových baterií, které jsou známé z telefonů a notebooků.

Navíc má vlastní chladicí systém, který zaručuje její životnost během celého období používání vozidla.

Dnešní hybridy jsou připraveny na jízdu za jakýchkoliv klimatických podmínek, i po několika týdnech odstavení. Systém nikdy nepřipustí úplné vybití nebo nadměrné nabití baterie, protože pracuje v rozsahu 20 až 80 procent.

Jízda v hybridu je úsporná a zároveň dynamická. S palivem za 1000 korun ujede standardní „spalovák“ ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až tisíc kilometrů. Po silnicích jezdí toyoty, které mají najeto více než 300 000 kilometrů, a stále používají originální baterii namontovanou při výrobě.

Toyota C-HR je dnes v ČR k dostání už za 725 000 korun, varianta GR Sport za 900 000 korun.

Nová Toyota C-HR hybrid 2,0

Cena: od 779 000 Kč

Motor: atmosférická 2.0 + elektromotor

Výkon: 198 k

Spotřeba: 4.9 l/100 km

Související články
Sklo je hojně využívaný materiál, nejen v oknech domů, ale například i v solárních panelech, sklenících či automobilech. Problém však představují nánosy prachu. Jejich smývání z oken ve velkých výškách je nebezpečné a drahé, v pouštích zase může prach snížit výkon solárních panelů až na polovinu. Naštěstí do hry vstupuje novinka – sklo, které se […]
Technika 10.8.2025
Kdysi se říkalo, že kdo hledá, najde, a kdo hledá na Googlu, najde rychle. Stačilo zadat pár slov, a ihned se objevila lavina modrých odkazů. Jenže leckdy to bylo jako hledat pověstnou jehlu v kupce sena, jen s tím rozdílem, že tou jehlou většinou byl už dávno nepoužívaný blog z roku 2009 nebo diskusní fórum, […]
Temná hmota tvoří podle odhadů více než 80 % hmoty ve vesmíru, badatelům však stále úspěšně uniká. Vědci z izraelského Weizmannova institutu věd nyní představili nový způsob, jak by se dala polapit, přičemž hodlají využít jaderné hodiny založené na izotopu thoria-229. Tento prvek má totiž jedinečnou vlastnost: jeho jádro lze takříkajíc rozkývat laserem, což umožňuje […]
Recyklují solární panely, obnovují mokřady, zachraňují půdu a jejich pozornost míří do vesmíru s cílem uklidit nepořádek, který po sobě lidstvo zanechává. Finalisté letošního ročníku soutěže E.ON Energy Globe dokazují, že udržitelnost má mnoho podob – a že inspirativní projekty vznikají i v malých českých městech, na polích či ve školních laboratořích. Hlasovat o ten […]
Objevy Technika 7.8.2025
Česko vstupuje do elitního klubu zemí vyvíjejících jaderné technologie pro vesmír – a mohlo by se stát světovým lídrem díky mikroreaktoru RAVEN, který právě vzniká v laboratořích ČVUT a firem Stellar Nuclear a UJP Praha.   RAVEN je unikátní tím, že bude sloužit nejen jako zdroj energie pro pohon pro meziplanetární lety, ale po přistání se promění […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz