Domů     Technika
Budou se po Česku prohánět vlaky na vodík či na baterie?
Zdroj: Alstom

Česká republika hledá cesty, jak snížit uhlíkové emise, k čemuž se zavázala v rámci tak zvaného Green Dealu, a to zejména z provozu benzinových a naftových motorů v dopravě. U železniční dopravy by k tomu vedle elektrizace železnic mohl přispět i provoz vlaků na vodík či baterie.

Dle závěrů nejnovější studie by mohly být tyto vlaky konkurenceschopné..

Evropská unie byla v roce 2015 třetím největším emitentem skleníkových plynů na světě, hned po Číně a Spojených státech amerických. Proto si vytyčila za cíl postupné snižování emisí, do roku 2050 by měla dosáhnout komplexní uhlíkové neutrality.

I Česká republika se zavázala podílet na dosažení těchto cílů v rámci EU a hledá cesty, jak toho dosáhnout. Naše země se potýká dlouhodobě zejména s emisemi zdravotně rizikových látek do ovzduší, které vznikají při spalování uhlí v tepelných elektrárnách, průmyslové výrobě i domácnostech, a dále při provozu benzinových a naftových motorů v dopravě.

Česko musí snížit emise uhlíku

Dojít by tak mělo k postupné náhradě paliv na bází ropy za alternativní zdroje v silniční dopravě i další elektrizaci železnic a městské hromadné dopravy. A také k přesunu nákladní dopravy ze silniční na železniční, případně vodní dopravu.

Podle nejnovější studie, provedené odborníky z Ústavu jaderného výzkumu Řež a dalších institucí, by součástí řešení mohly být i vlaky s alternativními pohony, poháněné bateriemi či vodíkem. Jejich konkurenceschopnost studie potvrdila.

Zdroj: Siemens

V jejím rámci došlo k porovnání technické a ekonomické proveditelnosti možného nasazení vlaků s alternativním pohonem na osmi českých linkách. Jednalo se převážně o dálkové neelektrizované linky včetně přeshraničních spojů s Německem.

Na řadě tratí se slabším provozem je celková ekonomika provozu vlaků s alternativním pohonem výhodnější než provoz, který by vyžadoval liniovou elektrizaci, uvedli autoři studie. Významně přispět by podle expertů mohly vlaky na vodík či baterie rovněž k plnění závazků Česka v oblasti bezemisních pohonů.

Alternativní paliva jako nejlepší řešení

„Při porovnání různých bezemisních pohonů musí být vzaty v úvahu náklady spojené s vozy i související nezbytnou infrastrukturou, a to jak náklady na provoz a údržbu, tak i náklady investiční, zohledňující různé životnosti technologií.

Takto lze získat srovnatelné roční náklady dokládající, že vodíkové vlaky mohou být ekonomicky efektivní například v severovýchodních Čechách nebo v Moravskoslezském kraji,“ komentoval výsledky studie Lukáš Polák, který projekt za ÚJV Řež řídil.

Nejideálnější řešení se v jednotlivých lokalitách liší, závisí na místních podmínkách, na potřebě výstavby nezbytné infrastruktury a jejího vytížení i posouzení z hlediska životních prostředí, nezanedbatelnou roli pak sehrává i porovnání nákladů a přínosů jednotlivých variant.

„Výsledky nové studie ukazují, že bateriové a vodíkové vlaky představují na sledovaných trasách neideologickou racionální možnost – samozřejmě za přesně určených podmínek,“ říká k tomu ministr dopravy Martin Kupka.

Jejich využití by vedle snížení emisí mohlo přinést i stabilizaci jízdních řádů, zrychlení dopravy či zvýšení pohodlí pro cestující.

Štítky:
Související články
Představte si budoucnost, ve které domy rostou stejně jako houby po dešti. Zní to jako sci-fi? Možná. Ale v České republice už takový dům existuje. Experimentální projekt SAMOROST přinesl skutečnou revoluci v udržitelném bydlení. Poprvé v historii nechali vyrůst dům, jehož klíčovým materiálem je mykokompozit – stavební prvek vytvořený z podhoubí. Inovativní přístup otevírá nové […]
Technika 12.5.2025
Ministerstvo financí ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT představilo nového inteligentního chatbota Adama. Ten pomáhá auditorům při kontrole čerpání dotací a grantů a tuto agendu tím významně zrychluje a zpřehledňuje. Jedním z hlavních úkolů Auditního orgánu ministerstva financí (AO MF) je ověřovat, zda jsou projekty financované z veřejných prostředků realizovány […]
Technika Vesmír 8.5.2025
Sovětská sonda Kosmos 482, která byla vypuštěna 31. března 1972 v rámci programu Venera s cílem prozkoumat planetu Venuši, se po více než 50 letech na oběžné dráze chystá na nekontrolovaný návrat do zemské atmosféry. Očekává se, že k tomu dojde mezi 9. a 11. květnem 2025. Kosmos 482 nebyla obyčejná sonda. Její sestupový modul […]
Technika 1.5.2025
Renault oživil legendu. Nový model R5 E-Tech Elektrický není jen retro poctou slavnému hatchbacku ze 70. let, ale chytrou odpovědí na současné výzvy městské mobility. S čistě elektrickým pohonem, evropskou výrobou a technologiemi jako z jiné galaxie chce být víc než jen dalším elektromobilem. Chce dobýt města – a možná i srdce nostalgiků. Pop-art na […]
Technika 1.5.2025
Co se vám vybaví, když se řekne slovo darkweb neboli temný web? Už název sám o sobě vyvolává v člověku představu, že se zde bude konat něco nekalého. Někteří už asi slyšeli zvěsti o tom, že se zde prodávají drogy, nelegální pornografie, zbraně či orgány. Co je na tom ale pravdy? Asi vás to překvapí, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz