Domů     Technika
Budou se po Česku prohánět vlaky na vodík či na baterie?
Zdroj: Alstom

Česká republika hledá cesty, jak snížit uhlíkové emise, k čemuž se zavázala v rámci tak zvaného Green Dealu, a to zejména z provozu benzinových a naftových motorů v dopravě. U železniční dopravy by k tomu vedle elektrizace železnic mohl přispět i provoz vlaků na vodík či baterie.

Dle závěrů nejnovější studie by mohly být tyto vlaky konkurenceschopné..

Evropská unie byla v roce 2015 třetím největším emitentem skleníkových plynů na světě, hned po Číně a Spojených státech amerických. Proto si vytyčila za cíl postupné snižování emisí, do roku 2050 by měla dosáhnout komplexní uhlíkové neutrality.

I Česká republika se zavázala podílet na dosažení těchto cílů v rámci EU a hledá cesty, jak toho dosáhnout. Naše země se potýká dlouhodobě zejména s emisemi zdravotně rizikových látek do ovzduší, které vznikají při spalování uhlí v tepelných elektrárnách, průmyslové výrobě i domácnostech, a dále při provozu benzinových a naftových motorů v dopravě.

Česko musí snížit emise uhlíku

Dojít by tak mělo k postupné náhradě paliv na bází ropy za alternativní zdroje v silniční dopravě i další elektrizaci železnic a městské hromadné dopravy. A také k přesunu nákladní dopravy ze silniční na železniční, případně vodní dopravu.

Podle nejnovější studie, provedené odborníky z Ústavu jaderného výzkumu Řež a dalších institucí, by součástí řešení mohly být i vlaky s alternativními pohony, poháněné bateriemi či vodíkem. Jejich konkurenceschopnost studie potvrdila.

Zdroj: Siemens

V jejím rámci došlo k porovnání technické a ekonomické proveditelnosti možného nasazení vlaků s alternativním pohonem na osmi českých linkách. Jednalo se převážně o dálkové neelektrizované linky včetně přeshraničních spojů s Německem.

Na řadě tratí se slabším provozem je celková ekonomika provozu vlaků s alternativním pohonem výhodnější než provoz, který by vyžadoval liniovou elektrizaci, uvedli autoři studie. Významně přispět by podle expertů mohly vlaky na vodík či baterie rovněž k plnění závazků Česka v oblasti bezemisních pohonů.

Alternativní paliva jako nejlepší řešení

„Při porovnání různých bezemisních pohonů musí být vzaty v úvahu náklady spojené s vozy i související nezbytnou infrastrukturou, a to jak náklady na provoz a údržbu, tak i náklady investiční, zohledňující různé životnosti technologií.

Takto lze získat srovnatelné roční náklady dokládající, že vodíkové vlaky mohou být ekonomicky efektivní například v severovýchodních Čechách nebo v Moravskoslezském kraji,“ komentoval výsledky studie Lukáš Polák, který projekt za ÚJV Řež řídil.

Nejideálnější řešení se v jednotlivých lokalitách liší, závisí na místních podmínkách, na potřebě výstavby nezbytné infrastruktury a jejího vytížení i posouzení z hlediska životních prostředí, nezanedbatelnou roli pak sehrává i porovnání nákladů a přínosů jednotlivých variant.

„Výsledky nové studie ukazují, že bateriové a vodíkové vlaky představují na sledovaných trasách neideologickou racionální možnost – samozřejmě za přesně určených podmínek,“ říká k tomu ministr dopravy Martin Kupka.

Jejich využití by vedle snížení emisí mohlo přinést i stabilizaci jízdních řádů, zrychlení dopravy či zvýšení pohodlí pro cestující.

Štítky:
Související články
Populace lidí roste. A zemědělské půdy ubývá. I s ohledem na tuto nepřímou úměru nepůsobí vize příštích desetiletí nijak optimisticky. Jednou z možností, jak ji optimističtější udělat, jsou takzvané vertikální farmy, respektive vertikální zemědělství Princip této metody je v zásadě velmi jednoduchý. Pěstitelská plocha při ní nemá příliš prostoru do šířky, zato do výšky ano. Rostliny […]
Příroda Technika 7.9.2025
Oceány se mění rychleji než kdy dříve a s nimi se proměňují i pravidla podmořské hry. Nový výzkum ukazuje, že oteplující se světové vody znesnadňují detekci ponorek, což může výrazně zamíchat světovou bezpečnostní rovnováhou. Sebevětší ponorka ať už při bojovém nasazení nebo běžném průzkumu spoléhá na to, že ji nikdo neuslyší. Až doposud byly nejspolehlivějším […]
Saúdská Arábie, země spojovaná především s ropou, učinila další významný krok směrem k budoucnosti. Tentokrát nejde jen o vodík, ale také o amoniak. Země plánuje výstavbu zařízení na výrobu zeleného vodíku s roční produkcí 400 000 tun. Hodnota se odhaduje na miliardy eur. Yanbu Green Hydrogen Hub s výkonem 4 gigawatty se má stát jedním […]
Peugeot opět dokazuje, že rodinný vůz nemusí být nudná krabice na kolech. Nový model 308 (a jeho prostornější sourozenec 308 SW) přináší do střední třídy pořádnou dávku stylu, technologií a inovací. Ať už dáváte přednost kompaktnímu hatchbacku, nebo kombi s velkým kufrem, oba vozy spojuje jedna myšlenka: radost z jízdy. Francouzský šarm se tu nezapře. […]
Objevy Technika Vesmír 28.8.2025
NASA zveřejnila nejdetailnější snímky Marsu, jaké kdy oko lidského stroje spatřilo. Rover Perseverance, operující v kráteru Jezero, poslal na Zemi fotografie, které berou dech. Ukazují krajinu tak jasně, že se zdá, jako byste stáli přímo na rudém písku – jen s trochou štěstí a hodně drahou vesmírnou letenkou. Mars je starý známý soused, který nás […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz