Domů     Technika
Na Měsíci bude kroužit vodíkový Lunar Cruiser
Jan Zelenka 25.7.2024

Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice.

Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA.

Projekt stavby lunárního křižníku byl zahájen v roce 2019 a společně jej realizují Toyota a JAXA ve spolupráci s Mitsubishi Heavy Industries. Vozidlo bude hotové do roku 2031 a v roce 2032 se připojí k misi Artemis.

Název Lunar Cruiser odkazuje na legendární terénní vůz Toyota Land Cruiser, což je nejdéle vyráběný model Toyoty.

Lunar Cruiser je 10tunové vozidlo pro dva členy posádky, které může v případě potřeby vzít na palubu další dvě osoby. Bylo navrženo tak, aby umožnilo pobyt astronautů uvnitř bez skafandrů a poskytlo vhodné životní podmínky po delší dobu.

Interiér bude vyplněn přetlakovým vzduchem. Vozidlo budou obsluhovat japonští astronauti.

30 dní a 20 kilometrů za den

Očekává se, že mise lunárního křižníku k Měsíci potrvá přibližně 30 dní. Samotné vozidlo bude schopno urazit až 20 kilometrů za den, což posádce umožní provádět průzkum půdy a podzemních zdrojů v blízkosti jižního pólu Měsíce.

Životnost Lunar Cruiseru při vesmírných misích bude asi 10 let. Během této doby vozítko urazí přibližně 100 000 kilometrů.

Vozidlo dostane doplňkovou sadu vodíkových technologií Toyota, a to jak elektrický pohon na vodíkové palivové články, tak generátor vodíku poháněný slunečním světlem. K pohonu lunárního křižníku budou použity regenerativní palivové články (RFC). Součástí budou také solární panely a nádrže na vodík a vodu.

Průlomová bezemisní technologie RFC umožní vozidlu nepřetržitý pohyb i bez přístupu slunečního světla, protože den a noc na Měsíci se střídají po pozemských 14 dnech. RFC umožňuje získávat vodík elektrolýzou pomocí sluneční energie.

Během lunárních nocí bude vozidlo využívat tyto zásoby a vodu, vedlejší produkt výroby energie v palivových článcích, bude skladovat ve speciální nádrži, aby ji mohlo během lunárního dne znovu použít k výrobě vodíku.

Autonomní navigace a analýza polohy hvězd

Vozítko bude schopno autonomní navigace ve zcela neznámém terénu. Bude využívat technologii LiDAR, která mu umožní vyhýbat se kráterům a skalám, a také pokročilé radionavigační systémy, údaje z kol každé nápravy a software analyzující polohu hvězd.

Jakmile řízení převezme posádka, bude rover po celou dobu dohlížet na bezpečnost a navrhovat nejlepší trajektorii.

Při vývoji lunárního křižníku je důležité vyvinout systém pohonu, který bude na Měsíci dobře fungovat. Vůz bude projíždět regolitem, krátery, terénem plným ostrých kamenů a strmých kopců. Je nutné vyvinout pohonný systém, který současně zajistí výkon v terénu a nízkou spotřebu energie.

Při vývoji koncepce odpružení pomohou zkušenosti z více než 70 let výroby legendárního terénního vozu Toyota Land Cruiser. Kromě toho budou ve spolupráci se společností Bridgestone vyvinuty kovové pneumatiky schopné jízdy v extrémně náročných podmínkách.

Foto: Toyota
Související články
Technika Zajímavosti 20.11.2025
Pneumatiky z PET lahví, sklady poháněné sluncem a recyklace, co vrací staré pláště zpět do hry. Věda se setkává s odpovědností a i obyčejná pneumatika může změnit svět. Continental přepisuje pravidla mobility – tiše, zeleně, efektivně. Společnost Continental se už pár let zaměřuje na snížení environmentální stopy pneumatik během jejich používání a pracuje na vývoji […]
Technika Zajímavosti 14.11.2025
Když dnes čínská automobilka BYD předvádí svou technologii, působí to, jako by automobilka přinesla do elektromobility vlastní blesk z nebes. Nabíjecí výkon až 1 megawatt – číslo, které ještě před pár lety patřilo spíš do sci-fi, teď běží před očima návštěvníků veletrhů e-Salon. Přepočet je jednoduchý a trochu absurdní: každou sekundu přibydou 2 kilometry dojezdu, […]
Když vinař vylisuje poslední kapku moštu, zůstane mu hromada zbytků – slupky, semena, stopky. Pro většinu lidí bezcenný odpad, pro vědce z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC) ale hotový poklad. Z matoliny, jak se této směsi říká, se totiž může stát surovina, která najde cestu do pekáren, kosmetických salónů i do průmyslových dílen. […]
Objevy Technika 6.11.2025
Novou metodu umožňující spouštět chemické reakce v živých organismech podle lokální hodnoty pH vyvinul tým vědců z ETH Curych vedený Helmou Wennemers a Athanasiosem Markosem, který působí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Tento postup otevírá cestu k přesnější diagnostice a cílené léčbě nádorů či zánětlivých onemocnění. Výsledky výzkumu zaměřeného na vývoj nové bioorthogonální […]
Budeme jednou bydlet v domech z hub? Český projekt SAMOROST převedl zdánlivé sci-fi do reality a ukázal nový směr udržitelného stavebnictví. Podhoubí reishi propojené s odpadním substrátem s obsahem celulózy, přírodní stavební materiál s minimální uhlíkovou stopou, ekologická náhrada polystyrenu – to vše je mykokompozit, budoucnost udržitelného bydlení. Jak vzniká, jaké jsou jeho vlastnosti a potenciál a kde […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz