Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026.
Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova Minami-Torishima společně s vědci z Tokijské univerzity, obsahují objevená ložiska přibližně 610 000 tun kobaltu a 740 000 tun niklu. Jen kobalt by stačil na zásobování celého Japonska po dobu 75 let.
Právě obtížný přístup k surovinám používaným při výrobě baterií je uváděný jako jeden z hlavních důvodů, proč se japonský automobilový průmysl brání investicím do vývoje elektromobilů. Odborníci spočítali, že v loňském roce bylo v Japonsku registrováno pouze 2,2 procenta nových osobních automobilů na elektrický pohon.
Pro srovnání v Číně, která v současnosti udává tempo elektrické revoluce, činí podíl bateriových automobilů na trhu již 25 procent.
K těžbě jsou potřeba rozsáhlé investice
Těžba niklu a kobaltu z mořského dna vyžaduje velké investice a může narazit na odpor ekologů. To však nic nemění na tom, že podle posledních prognóz se v příštích desetiletích očekává prudký nárůst poptávky po obou těchto kovech.
Bílý dům odhaduje, že s odklonem od ropy jako paliva pro spalovací motory se poptávka zvýší o 400 až 600 procent, přičemž některé analýzy předpovídají ještě větší nárůst.
V současné době se nikl a kobalt těží mimo jiné v Indonésii a Demokratické republice Kongo. Nicméně v případě kobaltu je Čína, která je motorem revoluce v oblasti elektromobilů, zodpovědná za téměř polovinu celosvětové produkce.
Japonský autoprůmysl v čele s automobilkou Toyota se přitom rozvoji segmentu elektromobilů nevyhne. I když se Toyota nezaměřuje jen tímto směrem, ale stále zdokonaluje svůj hybridní pohon nebo pohon na vodík, plánuje v nejbližších letech uvést šest nových elektrických modelů.