Domů     Příroda
Elektromobily svět nespasí, klíčem k dekarbonizaci je omezené lithium
Jan Zelenka 3.2.2023

Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně.

Toyota Hilander

Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla Pratta měly přizpůsobit strategie rozvoje klimaticky neutrálního automobilismu, které by se neměly zaměřovat jen na elektromobily.

Bateriové elektromobily jezdí bez emisí, ovšem jejich spotřeba lithia je vysoká. Hybridy a plug-in hybridy tento prvek potřebují také, ale podle Pratta v mnohem menším množství.

Globální vozový park se musí co nejdříve elektrifikovat, nemělo by se to však dít pouze jedním způsobem,“ uvedl Pratt na letošním světovém ekonomickém fóru v Davosu. Podle něj by měl výsledný mix vést ke snížení emisí, ale při udržitelné spotřebě lithia.

Gill Pratt v Davosu

Oxid uhličitý zůstává v ovzduší i 100 let

Zaměřuji se na akumulaci CO2 v atmosféře, protože je pro nás všechny velmi důležité pochopit, že oxid uhličitý zůstává v ovzduší velmi dlouho, dokonce i 100 let. Nejdůležitější proto není, kolik ho vypustíme za jeden rok, nýbrž k jak vysoké koncentraci CO2 v průběhu času dospějeme.

Chceme-li tuto akumulaci minimalizovat, musíme co nejrychleji snížit čisté emise CO2,“ vysvětlil prezident Toyota Resarch Institute.

Lithium-iontová baterie. Ilustrační foto

Tři způsoby dekarbonizace

Pro lepší ilustraci uvedl Pratt jako příklad srovnání tří možných způsobů dekarbonizace vozového parku: Máte 100 aut se spalovacími motory a bateriové články o celkové kapacitě 100 kWh.

Důležité je i vědět, že typické průměrné emise CO2 za celý životní cyklus automobilu se spalovacím motorem jsou 250 g/km.

Volba elektrického pohonu způsobí, že celá baterie o kapacitě 100 kWh, která je v tomto experimentu k dispozici, bude určena pouze pro jeden vůz s nulovými emisemi. Zbývajících 99 vozidel bude mít konvenční motory s emisemi 250 g/km CO2. Průměrné emise celého vozového parku se tak sníží o jedno procento.

Hybridy ve finále ušetří nejvíc

V případě pořízení plug-in hybridních vozů s 18 kWh baterií bude 100 kWh článků stačit na výrobu šesti takových vozů s průměrnými emisemi CO2 150 g/km. Průměrné emise nového vozového parku 94 aut se spalovacími motory a šesti plug-in hybridů budou 244 g/km, což představuje snížení o 2,4 procenta.

Stejné články o kapacitě 100 kWh postačí k výrobě 90 klasických hybridů s baterií o kapacitě 1,1 kWh a průměrnými emisemi CO2 200 g/km. Výsledkem bude vozový park 90 hybridů a 10 konvenčních automobilů s průměrnými emisemi 205 g/km, což je až o 18 procent méně než před výměnou.

Třebaže individuální výsledek hybridního vozu není tak dobrý jako výsledek elektromobilu, kombinovaný výsledek celého vozového parku podle Pratta ukazuje, že hybridy využívají dostupný omezený počet článků do baterií mnohem efektivněji.

Související články
Příroda 27.10.2025
Komáři jsou lidmi vnímáni coby otravný hmyz, který notabene přenáší smrtelné nemoci jako je malárie nebo horečka dengue. Kdo se jim chce úplně vyhnout, musí se přestěhovat na Antarktidu. Ještě donedávna představoval podobné útočiště i Island. To už ale zřejmě neplatí Když k sobě v průběhu říjnové noci roku 2025 fanoušek hmyzu Björn Hjaltason lákal můry, aby […]
Historie Příroda 26.10.2025
Nová studie paleontologů z Univerzity v Edinburghu a Novém Mexiku do značné míry přepisuje jeden z největších příběhů v dějinách Země. Dlouho se zdálo, že dinosauři na konci mezozoika už pomalu planetě dávali sbohem a katastrofa před 66 miliony let jejich zánik jen urychlila, nová data však ukazují, že tomu zřejmě bylo jinak. Podle výzkumníků […]
Příroda 22.10.2025
Karlovy Vary mají lidé zafixovány jako lázeňské město. Nicméně na Karlovarsku je rovněž realizován zajímavý projekt nově budovaných tůní. Jejich účelem je zadržovat vodu v krajině a podílet se na vzniku funkčních biotopů Celý projekt posvětila Správa CHKO Slavkovský les a Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. Tak se mohly v roce 2020 objevit první […]
Příroda 22.10.2025
Jde o skutečně majestátní zvířata. Někdo by je mohl zaměnit s bizony. Ovšem na rozdíl od bizonů, kteří pocházejí z rozlehlých severoamerických prérií, má tento kopytník domov v Evropě. Představuje přitom největšího suchozemského savce starého kontinentu Zubr evropský byl v minulosti celkem běžným zvířetem, a to i v českých končinách. V průběhu 18. století mu […]
Příroda 15.10.2025
Kroupy děsí zemědělce, zahrádkáře a vlastně všechny, kdo svá auta parkují pod otevřeným nebem. Mohlo by se zdát, že predikce britských vědců, podle které v budoucnu silných krupobití ubude, je veskrze pozitivní. Má to ale háček Problematikou se zabývají klimatičtí experti z Newcastle University, Met Office, což je britská národní meteorologická a klimatická služba, a […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz