Domů     Zajímavosti
První navigace do auta se objevila před více než 40 lety

komerční sdělení

Automobilová technika letí neskutečným tempem vpřed. Znát je to na bezpečnosti aut i na jejich komfortní výbavě. Vždyť kdo by před deseti, dvaceti lety tušil, že i běžná auta budou hřát pasažérům záda, půjdou ovládat hlasem nebo posádku navedou bezpečně do cíle. Přitom právě navigace se v autech objevila celkem dávno..

Nejstarší předchůdce dnešních navigací

Starší řidiči jistě pamatují, že k nepovinným ale důležitým prvkům výbavy každého auta patřil autoatlas. Různě velká a různě silná knížka s mapami pomohla z nejedné šlamastiky.

A právě takový autoatlas se vlastně stal základem první navigace do auta.

Společnost Iter Avto přišla ve třicátých letech minulého století s důmyslným zařízením. Papírový svitek, na němž byla vytištěna mapa byl založen do cívky, která se převíjela ve směru jízdy. Ovládání se obešlo bez zásahů řidiče nebo spolujezdce.

Tento první předchůdce dnešních navigací byl totiž spojen s tachometrem, a rychlost odvíjení tak přesně odpovídala rychlosti vozu. Přelomová myšlenka však předběhla dobu a většího úspěchu se nedočkala.

První opravdovou autonavigaci vyvinula Honda

Jestli výrobek Iter Avto nelze považovat za navigaci v dnešním slova smyslu, pak vynález Hondy zcela jistě ano. Od roku 1981 se totiž jako doplňková výbava modelů Accord a Vigor nabízela právě navigace pod názvem Electro Gyro-Cator.

Ani ona samozřejmě ještě nemohla využívat dnes nejrozšířenější systém GPS. Tento standard byl v té době teprve ve fázi vývoje a přístup k němu civilní sektor vůbec neměl. Inženýři proto museli být velmi kreativní.

Základem byla opět vytištěná mapa, tentokrát na průhledné fólii. Ta byla vložena do samotného zařízení a řidič ji musel při delší cestě občas vyměnit. Aktuální pozice vozu na mapě byla vypočtena podle ujeté vzdálenosti a směru, kterým se vůz pohyboval.

Informace o něm přitom systém získával z gyroskopu. Proto ten zvláštní název. Tato navigace tak poprvé dokázala reagovat na různá odbočení a uměla zobrazovat více než jen jednu trasu. Kromě aktuální pozice vozu Electro Gyro-Cator řidiči ukazoval také to, kudy již projel. Svítící bod na mapě totiž za sebou zanechával světelnou stopu.

Masovému rozšíření této novinky bránila především vysoká cena. Electro Gyro-Cator byl nabízen na japonském trhu za příplatek 300 000 jenů, tedy něco přes 2700 amerických dolarů. To se rovnalo skoro čtvrtině pořizovací hodnoty celého vozu.

I s ohledem na to je úžasné ohlédnutí, kam se technologie za těch pár desetiletí dostaly. Nesrovnatelně sofistikovanější navigaci do auta dnes koupíte za pár tisícovek. Navíc v mobilním telefonu máme podobně využitelné zařízení neustále při sobě a řada z nás si bez něj nedovede představit ani plánování rodinné procházky.

Související články
Vědci z Biologického centra Akademie věd ČR našli během letoška čtyřicet nových sladkovodních virů, které napadají vodní mikroorganismy. První, který se jim podařilo izolovat a podrobně popsat, dostal jméno podle jihočeské metropole – Budvirus. Jedná se o takzvaný obří virus, který napadá jednobuněčné vodní řasy skrytěnky. Výzkumníci potvrdili, že tento virus má významnou roli v ekosystému, protože […]
Ostatní Zajímavosti 15.11.2024
Před objevem elektřiny trávili lidé noci ve tmě a potřebné činnosti vykonávali maximálně za svitu měsíce, ohně a později petrolejových lamp. Dnes je asi 80 % světové populace vystaveno večer vysoké úrovni umělé světelné záře. Podle vědců může mít toto nadměrné světelné znečištění negativní vliv na lidské zdraví, od špatného spánku po rakovinu prsu, mrtvici […]
Příroda Zajímavosti 14.11.2024
Díváte se na 10krát zvětšený zvláštní organismus, který se pohybuje na hranici mezi houbami, zvířaty a prvoky. Jde o rod Lamproderma a patří mezi pravé slizovky, obzvláště známé svými lesklými, kovově zbarvenými spory. Slizovky jsou záhadnými organismy, které překvapují nejen vědce, ale i amatérské biology. Patří do skupiny pravých slizovek, známé jako Myxomycetes, a rod […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
Zajímavosti 1.11.2024
Dlouhodobé sezení je podle lékařů pro organismus stejně škodlivé jako kouření. Zvyšuje riziko rozvoje kardiovaskulárních nemocí, obezity a s ní souvisejících potíží, stejně jako bolesti bederní či krční páteře. Jedním z navrhovaných řešení byla práce ve stoje u tomu přizpůsobenému stolu. Nyní se ukazuje, že ani ta riziko onemocnění srdce nesnižuje. Příliš dlouhé sezení u […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz