Je jen málo domácností, které doma nemají televizi. Sledování oblíbených pořadů patří mezi časté vyplnění volného času. O televizích toho lidé vědí celkem dost, kolik toho ale ví televize o nás?
Od prvního představení televize uplynula již pěkná řádka let. Stoje prošly masivní transformací a od velkých beden s malou obrazovkou jsme u velkých obrazovek jen s minimem plastu kolem. Od „hloupých“ televizí, kde jako ovladač často sloužil nejmladší člen domácnosti, jsme se dostali ke skutečně chytrým zařízením, které je možné ovládat například i hlasem.
I zde však platí: Něco za něco!
Jakmile se televize propojí s internetem přes váš router – získávají možnost sledovat své majitele – shromažďují data ze samotného televizoru a také z operačního systému a aplikací. Ví, co sledujete, kam se připojujete a jaké platformy si platíte, vše je získáváno pro lépe personalizovanou reklamu. Se sběrem dat většinou souhlasíte již při koupi zařízení.
„Televize už není jen zařízení pro zobrazování obsahu, stala se jakýmsi obousměrným zrcadlem, které umožňuje inzerentům a datovým zprostředkovatelům sledovat diváky v reálném čase,“ říká Rowenna Fielding, ředitelka poradenské společnosti pro ochranu dat Miss IG Geek.
„Cílem je shromáždit co nejvíce informací o chování, zájmech, preferencích a demografických údajích lidí, aby je bylo možné zpeněžit, především prostřednictvím cílené reklamy.“.
Údaje shromážděné chytrým televizorem závisí na jeho výrobci, značce a verzi. „Teoreticky je většina chytrých televizorů schopna shromažďovat data o zvuku a videu,“ říká Toby Lewis, vedoucí analýzy hrozeb ve společnosti Darktrace, zabývající se kybernetickou bezpečností.
Hlasová aktivace je jednou z funkcí s potenciálem shromažďovat velké množství dat. Mikrofony a software naslouchají pokynům, ale mohou navíc zachytit konverzace a další zvuky v okolí. Tyto nahrávky mohou být zaslány třetím stranám k analýze. Dalším problémem, který je třeba zvážit, je sledování napříč zařízeními.
Podle Fieldingové jsou data shromážděná prostřednictvím chytré televize cennější ve spojení s informacemi z jiných chytrých zařízení, jako jsou mobilní telefony, notebooky a zařízení pro automatizaci domácnosti.
„To umožňuje podrobné profilování jednotlivců, k televizním datům lze přidat historii zeměpisné polohy, aktivitu při procházení webu a informace ze sociálních médií.“.
Je možné se tomu vyhnout? „Dokud jsou chytré televize připojeny k internetu, budou shromažďovat data a vy tomu nemůžete úplně zabránit. V mnoha případech to není ani ve vašem zájmu, protože to může ovlivnit zážitek ze sledování, jako příklad jsou užitečné funkce doporučení Netflixu,“ dodává Fieldingová.
Přesto existují některá základní opatření, která je možné podniknout – deaktivace personalizace, odhlášení se ze všech reklamních funkcí a zakrytí nebo deaktivace kamer a mikrofonů. Je také důležité zajistit, aby byl router chráněn heslem.