V digitálním věku je potřeba čím dál víc štítů. V následujících letech čeká českou i evropskou dopravu komunikační revoluce, stane mnohem flexibilnější, inovativnější a chytřejší díky projektu C-ROADS. Ale jak bezpečná bude? .
Doprava v Evropě se (z)mění. „Nacházíme se v jednom z klíčových bodů v historii přepravy, kdy dochází k revoluci v tom, jak vnímáme řízení mobility – nejen z pohledu centrálních a informačních systémů, ale i z pohledu uživatele, tedy řidiče,“ říká Jiří Vítek, architekt dopravních a inovativních řešení ze společnosti O2, která je partnerem Ministerstvem dopravy projektu C-ROADS – technologické platformy, která umožňuje vozidlům komunikovat s jinými vozidly, dopravní signalizací, silniční infrastrukturou i ostatními účastníky silničního provozu.
Otázka ale stojí – jaká je/bude ochrana datových komunikačních center a integrační platformy? Jaká je/bude bezpečnost a ochrana osobních údajů? Jaká jsou zadní kolečka kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS) a co je/bude v pozadí toho, že celé řešení bude fungovat bezpečné?
Doba datová
Informační vlny zpráv, dat a údajů se už teď šíří od palubních jednotek v autech, tramvajích, hasičských vozidel k jednotkám u silnic, na křižovatkách, na přejezdech až po datová centra. Všechno se vším komunikuje.
Postupnou evolucí se z auta stal IT systém, navíc systém, který intenzivně komunikuje se svým vzdáleným, ale nově i blízkým okolím. „Cílem této komunikace je nabídnout uživateli co největší bezpečnost a komfort při cestování.
To ale znamená, že na úrovni architektury řešení, na úrovni základních principů fungování IT systémů a komunikace musíme akcentovat právě bezpečnost,“ upozorňuje Jiří Vítek.
C-ROADS zatím jede v pilotní fázi, ale už brzy bude vše v ostrém provozu. Jaké jsou předpoklady k tomu, aby se všechny zprávy dostaly tam, kam se dostat mají, a aby se uživatelé nemuseli bát, že se jim zobrazí třeba podvržená zpráva?
Datová komunikační centra…
Důležitým prvkem toku informací je Datové komunikační centrum (DKC). Každá jednotka a každá aplikace, která slouží uživateli, jsou připojeny vždy k právě jednomu datovému komunikačnímu centru. Takovým provozovatelem může být stát, kraj, město nebo telekomunikační operátor.
DKC, ke kterému jsou připojeny jednotky a/nebo aplikace, se stará o jejich bezproblémový provoz, zajišťuje update software v jednotách, řeší problémy, ke kterým může docházet. Zároveň přijímá a zpracovává C-ITS zprávy, které od jednotek chodí mobilní sítí – je tedy tou stranou, která zprávy přijímá, vyhodnocuje, validuje, a předává je dalším uživatelům nebo dalším provozovatelům datových komunikačních center.