Domů     Technika
Kam odcházejí letadla, když doslouží?

komerční sdělení

Mají letadla svoje vlastní nebe? No, nejspíš ne, protože si nebe užijí dost ještě za života. A tak jejich pouť končí zpravidla na zemi. Na speciálních vrakovištích, kde se z nich ještě využije, co se dá.

Věděli jste, že existují lidé, kteří se recyklací starých letadel zabývají profesionálně?

V poklidném koutu Walesu se nachází jedno z největších vrakovišť letadel na světě, na kterém parkují desítky strojů, čekající na to, až jim bude vdechnut nový život. Stane se tak v každém případě – ať už je welšští profesionálové využijí jako „dárce orgánů“ a železného šrotu k dalšímu využití, nebo je opraví a ona se opět vrátí ke svému původnímu účelu, tedy k létání.

Hřbitovy letadel se nacházejí po celém světě a mají i okruhy svých fanoušků, kteří na internetu sdílejí jejich polohy, sledují je v leteckých pohledech mapových aplikací a občas je i navštěvují, jenže oficiálně se do většiny z nich stejně podívají jen přes plot – jedná se totiž zpravidla o soukromé pozemky, na které je nepovolaným vstup zakázán.

Většina hřbitovů letadel se nachází na území Spojených států, zpravidla v jejich jižní části s rozlehlými neobydlenými pouštními a polopouštními oblastmi, tedy v oblastech států Arizona, Kalifornie, Nové Mexiko nebo Texas.

Některá vrakoviště jsou součástí velkých letišť, jiná se nacházejí zcela mimo civilizaci.  V Evropě můžeme kromě zmíněného Walesu vyjmenovat třeba francouzský Tarbes nebo letiště Marcela Dassaulta v Châteauroux.

Na těchto pozemcích se shromažďují až tisíce letounů, které někdy čekají na to, až z nich zaměstnanci vrakovišť vyjmou cenné součástky, díly kabiny a dalších částí interiéru, aby následně „protáhli“ nepoužitelné zbytky trupu vysokou pecí.

Když mají čekající stroje větší štěstí, přejdou zásadní renovací a budou moci létat dále.

Každý rok je po celém světě rozmontováno a sešrotováno okolo 400 až 450 letadel, které zpravidla ukončí svoji službu po 20 až 30 letech. Důvody k tomu mohou být různé, od těch objektivnějších (koroze, únava materiálu a nízká dostupnost náhradních dílů) až po tzv.

morální zastaralost. Pasažéři si zkrátka rychle zvyknou na modernější stroje a těmi staršími už létat nechtějí. Nutno dodat, že k objektivním důvodům ukončení provozu letadla může patřit i nízká efektivita a vysoká spotřeba paliva v porovnání s novějšími modely.

Pokud se o procesu rozebírání a šrotování starých letadel chcete dozvědět více, sledujte nový desetidílný dokumentární seriál Recyklace letadel, který poběží pravidelně každou středu od 15. dubna vždy ve 22:35 na kanále Viasat Explore..

https://youtu.be/ECzamNO-Ns4

Související články
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025 byl oficiálně otevřen veřejnosti a hned od začátku zaujal nejen svou architekturou, ale i pestrým programem. Významným bodem je účast středoškolského týmu LASAR, který představí inovativní řešení problematiky kosmického odpadu. Pavilon navržený studiem Apropos Architects je architektonickým skvostem, jehož dřevěná a skleněná konstrukce ve tvaru spirály symbolizuje […]
Technika 10.4.2025
V Brně vzniklo České polovodičové centrum, které propojí výzkum s průmyslem a pomůže nastartovat polovodičový ekosystém. Má ambici posílit nejen českou, ale i evropskou technologickou suverenitu. Nově otevřené České polovodičové centrum (Czech Semiconductor Centre – CSC) má za cíl propojit výzkumné instituce, univerzity a technologické firmy. Pomůže především malým podnikům a startupům s vývojem čipů, […]
Technika 10.4.2025
Společnost Toyota Engineering Society začala loni pracovat na sférickém mobilním zařízení, které bude schopné přepravovat lidi v průhledné kulaté kapsli. Po čtyřech měsících vývoje představila funkční prototyp. Připomíná mobilní kapsli, kterou se pohybovali návštěvníci parku dinosaurů ve filmu Jurský svět. Vozidlo funguje na stejném principu jako kolo pro křečky. Na vnitřní straně koule jsou položeny […]
Tým z laboratoře CAPADS na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze provedl průlomové měření v oblasti intenzitní optické interferometrie, která je zásadní pro přesné měření směrů a vzdáleností ve vesmíru. Zlepšení v přesnosti by mohlo dosáhnout až několika řádů a výrazně přispět k hlubšímu pochopení kosmických struktur a jevů. Výzkum týmu se zaměřil na tzv. Hanbury […]
Může technologie zrušit smrt, jak ji známe? Možná ano. Uchování mozku by podle jednoho mladého australského vědce mohlo být možnou cestou k tomu, aby lidstvo překonalo své největší biologicky dané omezení. V roce 1918 bylo Elizabeth Hughes Gossettové jedenáct let. Místo, aby si hrála s jinými dětmi, pomalu umírala. Lékaři jí totiž diagnostikovali diabetes 1. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz