Domů     Technika
Lexus UX 250h: Urban Explorer
Jan Zelenka 11.2.2020

První liga kompaktních crossoverů má dalšího hráče. A nebude hrát druhé housle. Nejmladší, nejnovější a nejvyspělejší Lexus současnosti je také tím nejmenším. To ale neznamená, že není nositelem tradičních japonských principů Takumi, Kaizen a Omotenashi….

Třída „Urban Crossover“ má nového ambasadora, doslova, nositele toho názvu. Jezdí skvěle a s hybridním ústrojím čtvrté generace od Toyoty je jako umělec street artu ve fraku. Je zjevením moderních aut, technologická balada 21. století, třebaže infotainment jaksi zamrzl v čase.

Lexus UX 250h není nic menšího než koncentrovaná touhu zašitá do klasického kabátu města – ostatně UX znamená Urban Crossover (lze se setkat také s označení Urban Explorer). Jako první kompaktní crossover a poslední díl do mozaiky řady X doplňuje větší stájové NX a RX.

Základ života

Lexus UX je v rámci modelové řady naprostou novinkou. Vyrostl na podvozkové platformě GA-C (využívá ji např. sesterská Toyota C-HR) a je oproti minulé generaci modulárních platforem o 60 % tužší a má o 1,5 cm nižší těžiště, ale navzdory příbuznosti s modelem C-HR lze i na něm najít drobné odlišnosti – sváry jsou zde laserové a je navíc uzpůsobené pro druhý elektromotor pohánějící zadní kola a jeho měnič.

V detailech se liší i podvozek, když při využití stejného typu přední i zadní nápravy (MacPherson vpředu a víceprvková lichoběžníková vzadu) umožňuje využití adaptivních tlumičů AVS. Pro lepší rozložení hmotnosti, jízdní stabilitu a nižší spotřebu jsou kapota, blatníky a všechny dveře modelu UX vyrobeny z hliníku.

Tohle šasi umožňuje montáž konstrukčně složitějších náprav či hybridních baterií bez zásadního vlivu na prostor pro posádku nebo zavazadla.

Jednotka snů

Srdcem auta je samonabíjecí plně hybridní systém 4. generace s vysoce účinným zážehovým čtyřválcem 2,0 litru, který pracuje pouze v Atkinsonově cyklu. Jeho účinnost díky chytrým konstrukčním řešením a vysokému kompresnímu poměru (14:1) dosahuje rekordních 41 % a výkon činí 107 kW (146 k) při 6000 ot./min.

a 180 Nm ve 4400 ot./min. Navíc mu pomáhají elektromotory. Vůz je vpředu osazen 80kW (109 k) elektromotorem (vzadu 5,3 kW), jež navíc poskytuje nezanedbatelných 202 Nm, které jsou vzhledem k charakteristice elektromotoru dostupné ihned po sešlápnutí plynu.

Konstrukčně modernizovaný nikl-metal hybridový akumulátor je opatřen novým chladícím systémem, díky němuž může být umístěn pod zadními sedadly tak, aby nezasahoval do zavazadlového prostoru. Optimální součinnost spalovacího motoru a elektromotoru(rů) zajišťuje elektronická jednotka Power Control Unit, která je ve srovnání s předchozím hybridem o 20 % menší a 10 % lehčí.

Lexus si ke 4. generaci hybridního ústrojí došel časem. Celých 25 let a 1,4 milionu prodaných samonabíjecích hybridů dělí Lexus od konkurence, která s tím začala teď.

Slyšíte ten zvuk?

Technickou perlou je i prémiový zvukový systém, zvýrazněn šesti nebo osmi reproduktory. Pro zajištění dokonalé redukce zvuku s minimálním zkreslením jsou membrány reproduktorů Panasonic vyrobeny z recyklovatelné pryskyřice obsahující bambusové dřevěné uhlí a opálová rostlinná vlákna.

Audiosystém Mark Levinson pak obsahuje 13 reproduktorů s výkonem 915 Wattů. Každý komponent systému je konstruován tak, aby celkové harmonické zkreslení zvuku bylo na hodnotě 0,1 % nebo méně. Systém je vybaven zesilovačem třídy D s paramentry 150 W/4 Ω x 12 kanálů.

UX se vyrábí v japonském závodě Lexus Kjúšú – Fukuoka.

 

reklama
Související články
Na 3D tiskárnách se jednou budou tisknout celé obytné domy nebo lidské orgány. Zájemci o tuto klíčovou technologii by měli zbystřit, VŠB-TUO totiž jako jediná vysoká škola v Česku nabízí uchazečům studium zaměřené na aditivní technologie. Do nového programu Fakulty strojní se mohou hlásit už letos, a to od 13. září do 13. října. Fakulta […]
Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají společného. Třeba to, že se v nich nepohybují jen slušní lidé, ale i zločinci, kteří pro zisk neváhají udělat cokoli. Třeba nešťastné internetové uživatele vydírat. Nedávný případ, ve kterém hlavní roli hráli počítačový vyděrač vybavený ruským virem Ryuk a nemocnice v […]
Agrovoltaice se blýská na lepší časy. Nově totiž bude ukotvená v zákoně a zemědělci nebudou muset volit, jestli půdu využijí na pěstování plodin, nebo na výrobu elektřiny. Počítá s tím novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Česko po vzoru západních států podpoří rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Přispěje tak nejen k vlastní energetické nezávislosti, ale […]
Touhu zkrotit blesky zažehl v lidstvu s příchodem 20. století Nikola Tesla. Na jeho odkaz nyní navázali také čeští experti, kterým se podařilo odhalit nejdelší „kousek“ ve střední Evropě. Úspěch mezinárodního významu si na svůj „vrub“ připsali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT a Akademie věd ČR. Společnými silami zachycený blesk dosáhl podle prvotních odhadů délky […]
Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) využívají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun. Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz