Domů     Technika
Lexus UX 250h: Urban Explorer
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 11.2.2020

První liga kompaktních crossoverů má dalšího hráče. A nebude hrát druhé housle. Nejmladší, nejnovější a nejvyspělejší Lexus současnosti je také tím nejmenším. To ale neznamená, že není nositelem tradičních japonských principů Takumi, Kaizen a Omotenashi….

Třída „Urban Crossover“ má nového ambasadora, doslova, nositele toho názvu. Jezdí skvěle a s hybridním ústrojím čtvrté generace od Toyoty je jako umělec street artu ve fraku. Je zjevením moderních aut, technologická balada 21. století, třebaže infotainment jaksi zamrzl v čase.

Lexus UX 250h není nic menšího než koncentrovaná touhu zašitá do klasického kabátu města – ostatně UX znamená Urban Crossover (lze se setkat také s označení Urban Explorer). Jako první kompaktní crossover a poslední díl do mozaiky řady X doplňuje větší stájové NX a RX.

Základ života

Lexus UX je v rámci modelové řady naprostou novinkou. Vyrostl na podvozkové platformě GA-C (využívá ji např. sesterská Toyota C-HR) a je oproti minulé generaci modulárních platforem o 60 % tužší a má o 1,5 cm nižší těžiště, ale navzdory příbuznosti s modelem C-HR lze i na něm najít drobné odlišnosti – sváry jsou zde laserové a je navíc uzpůsobené pro druhý elektromotor pohánějící zadní kola a jeho měnič.

reklama

V detailech se liší i podvozek, když při využití stejného typu přední i zadní nápravy (MacPherson vpředu a víceprvková lichoběžníková vzadu) umožňuje využití adaptivních tlumičů AVS. Pro lepší rozložení hmotnosti, jízdní stabilitu a nižší spotřebu jsou kapota, blatníky a všechny dveře modelu UX vyrobeny z hliníku.

Tohle šasi umožňuje montáž konstrukčně složitějších náprav či hybridních baterií bez zásadního vlivu na prostor pro posádku nebo zavazadla.

Jednotka snů

Srdcem auta je samonabíjecí plně hybridní systém 4. generace s vysoce účinným zážehovým čtyřválcem 2,0 litru, který pracuje pouze v Atkinsonově cyklu. Jeho účinnost díky chytrým konstrukčním řešením a vysokému kompresnímu poměru (14:1) dosahuje rekordních 41 % a výkon činí 107 kW (146 k) při 6000 ot./min.

reklama

a 180 Nm ve 4400 ot./min. Navíc mu pomáhají elektromotory. Vůz je vpředu osazen 80kW (109 k) elektromotorem (vzadu 5,3 kW), jež navíc poskytuje nezanedbatelných 202 Nm, které jsou vzhledem k charakteristice elektromotoru dostupné ihned po sešlápnutí plynu.

Konstrukčně modernizovaný nikl-metal hybridový akumulátor je opatřen novým chladícím systémem, díky němuž může být umístěn pod zadními sedadly tak, aby nezasahoval do zavazadlového prostoru. Optimální součinnost spalovacího motoru a elektromotoru(rů) zajišťuje elektronická jednotka Power Control Unit, která je ve srovnání s předchozím hybridem o 20 % menší a 10 % lehčí.

Lexus si ke 4. generaci hybridního ústrojí došel časem. Celých 25 let a 1,4 milionu prodaných samonabíjecích hybridů dělí Lexus od konkurence, která s tím začala teď.

Slyšíte ten zvuk?

Technickou perlou je i prémiový zvukový systém, zvýrazněn šesti nebo osmi reproduktory. Pro zajištění dokonalé redukce zvuku s minimálním zkreslením jsou membrány reproduktorů Panasonic vyrobeny z recyklovatelné pryskyřice obsahující bambusové dřevěné uhlí a opálová rostlinná vlákna.

reklama

Audiosystém Mark Levinson pak obsahuje 13 reproduktorů s výkonem 915 Wattů. Každý komponent systému je konstruován tak, aby celkové harmonické zkreslení zvuku bylo na hodnotě 0,1 % nebo méně. Systém je vybaven zesilovačem třídy D s paramentry 150 W/4 Ω x 12 kanálů.

UX se vyrábí v japonském závodě Lexus Kjúšú – Fukuoka.

 

reklama
Související články
Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla […]
Pomocí malé skřínky byl schopen manévrovat modelem lodičky, a to bez jakéhokoliv viditelného spojení. Vědecké kouzlo, které Nikola Tesla předvedl v Madison Square Garden vyvolalo senzaci. Jeho bezdrátové ambice ale byly mnohem větší. Nadšený profesor představoval druhákům pokrokový přístroj. Grammovo dynamo, které si nechal na Polytechnickou školu ve Štýrském Hradci v Rakousku přivézt až z Paříže, bylo vybaveno […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
Nedávná studie Harvardovy univerzity a dalších vědeckých pracovišť došla k závěru, že spalování fosilních paliv zkracuje každý rok život osmi milionům Britů. Další vědecké práce hovoří o jiných číslech, ale v jednom se shodují: špivaný vzduch je nekompromisním zabijákem. „Spalování fosilních paliv, jako je uhlí, benzin nebo nafta, může za smrt každého pátého člověka na […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz