Domů     Technika
Elektromagnetické síly vstupují na letadlové lodě
Pavel Šmejkal 25.11.2015

https://www.youtube.com/watch?v=27k6pH5sZ5M

Jak to tak bývá, oblasti, kde věda zaznamená největší pokroky, se často týkají vojenství. Americká armáda si v poslední době ráda hraje s elektromagnetismem. Po elektromagnetickém dělu, o kterém jsme naše čtenáře informovali v minulém čísle, nyní přichází s elektromagnetickým katapultem..

Elektromagnetické síly jsou skutečně šikovným urychlovačem. Dělovému projektilu mohou vnutit rychlost až 20 000 kilometrů v hodině, byť zatím se testují rychlosti nižší. Proč tedy tyto síly nevyužít na letadlových lodích?

Letouny, které odsud startují, potřebují během krátké rozjezdové dráhy získat vzletovou rychlost, a právě katapulty jsou jim v tomto ohledu zásadním pomocníkem.

Konec páry na moři

U elektromagnetického katapultu nejde o to, aby letadlo bylo „vystřeleno“ nadzvukovou rychlostí. K tomu, aby našel své praktické využití, bohatě stačí, když výrazně zkrátí startovací dráhu letounů. Systém EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) vše potřebné zvládá bez problémů.

Běžné katapulty na současných letadlových lodích jsou poháněny párou. Ke startu stíhačky je jí třeba vyprodukovat více než 600 kilogramů. Tento princip na svá plavidla zavedli po druhé světové válce Britové, od nichž jej později převzali Američané.

Elektromagnetický katapult má proti klasickému značné výhody. Především není tak náročný na energii. Navíc se jeho výkon dá bez problémů regulovat, takže zvládne odbavit jak nadzvukovou stíhačku, tak i lehký průzkumný letoun.

První úspěšný test

EMALS využívá lineární indukční motory generující magnetické pole pomocí elektřiny. Na pouhých devadesáti metrech katapult urychlí stroj o váze 45 tun na rychlost 240 kilometrů v hodině. Takže by dokázal udělit tanku T-72 takovou rychlost, že by směle konkuroval závodním automobilům.

Běžné stíhačky jsou přitom podstatně lehčí, vzletová hmotnost stroje F-16 se pohybuje kolem 12 tun, takže tím se poté zvyšuje i jeho startovací rychlost.

Elektromagnetický katapult EMALS není žádnou hudbou vzdálené budoucnosti, vždyť byl již v praxi úspěšně odzkoušen. V prosinci minulého roku jej využila jedna z amerických letadlových lodí, odkud pomocí systému EMALS odstartoval víceúčelový bitevník F/A-18E Super Hornet.

Nový druh katapultu by se měl objevit na supermoderních letadlových lodích třídy Gerald R. Ford, které postupně nahradí dosud používané lodi třídy Nimitz.

Související články
Technika Vesmír 5.6.2025
Nová studie naznačuje, že nejen černé díry, ale i další husté objekty ve vesmíru, jako jsou neutronové hvězdy a bílí trpaslíci, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Vědci nedávno představili teorii, podle níž všechny husté objekty ve vesmíru, včetně neutronových hvězd a bílých trpaslíků, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Tento proces, dosud […]
Technika 5.6.2025
V Michelangelově slavné fresce Stvoření Adama se prsty Boha a člověka skoro dotýkají – jakoby visela ve vzduchu jiskra stvoření. Dnes se technologie dotýká lidské ruky jinak: ne božským dechem, ale mikroskopickým čipem v prstenu pro bezkontaktní, elegantní a efektivní placení. Platební technologie už nenosíme v peněženkách ani v mobilech – ale na ruce a […]
Příroda Technika 2.6.2025
Světově unikátní způsob dlouhodobého uchování léčivých bylin vyvinuli čeští odborníci z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC). Zpracování do tzv. bylinných homogenátů zajistí, že cenné látky obsažené v rostlinách neztratí ani po několika letech skladování v chladu na kvalitě. Nová technologie se již uplatnila v prvních volně prodejných potravinách. Čerstvé byliny mají omezenou životnost. Samotná rostlinná pletiva ohrožují […]
Technika 2.6.2025
Společnost NET4GAS oznámila, že se podílela na úspěšném dokončení studie k ambicióznímu projektu vodíkového koridoru, který má propojit jihovýchodní Evropu se středem kontinentu. Projekt, známý jako South-East European Hydrogen Corridor (SEEHyC), reaguje na rostoucí poptávku Evropy po čisté energii a má být uveden do provozu v roce 2029. Tento plánovaný koridor, dlouhý více než 3 […]
Troufalé cíle si žádají troufalá řešení, a k takovým bezpochyby projekt budoucího urychlovače částic FCC patří. Odhalení záhad temné hmoty a energie? Hledání nových částic či výroba milionů nepolapitelných Higgsových bosonů? Takové úkoly z říše fantazie se už možná brzy přesunou do reality – anebo také navždy zůstanou na papíře. Velký hadronový urychlovač (LHC), největší a nejvýkonnější […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz