Domů     Technika
Elektromagnetické síly vstupují na letadlové lodě
Pavel Šmejkal 25.11.2015

https://www.youtube.com/watch?v=27k6pH5sZ5M

Jak to tak bývá, oblasti, kde věda zaznamená největší pokroky, se často týkají vojenství. Americká armáda si v poslední době ráda hraje s elektromagnetismem. Po elektromagnetickém dělu, o kterém jsme naše čtenáře informovali v minulém čísle, nyní přichází s elektromagnetickým katapultem..

Elektromagnetické síly jsou skutečně šikovným urychlovačem. Dělovému projektilu mohou vnutit rychlost až 20 000 kilometrů v hodině, byť zatím se testují rychlosti nižší. Proč tedy tyto síly nevyužít na letadlových lodích?

Letouny, které odsud startují, potřebují během krátké rozjezdové dráhy získat vzletovou rychlost, a právě katapulty jsou jim v tomto ohledu zásadním pomocníkem.

Konec páry na moři

U elektromagnetického katapultu nejde o to, aby letadlo bylo „vystřeleno“ nadzvukovou rychlostí. K tomu, aby našel své praktické využití, bohatě stačí, když výrazně zkrátí startovací dráhu letounů. Systém EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) vše potřebné zvládá bez problémů.

Běžné katapulty na současných letadlových lodích jsou poháněny párou. Ke startu stíhačky je jí třeba vyprodukovat více než 600 kilogramů. Tento princip na svá plavidla zavedli po druhé světové válce Britové, od nichž jej později převzali Američané.

Elektromagnetický katapult má proti klasickému značné výhody. Především není tak náročný na energii. Navíc se jeho výkon dá bez problémů regulovat, takže zvládne odbavit jak nadzvukovou stíhačku, tak i lehký průzkumný letoun.

První úspěšný test

EMALS využívá lineární indukční motory generující magnetické pole pomocí elektřiny. Na pouhých devadesáti metrech katapult urychlí stroj o váze 45 tun na rychlost 240 kilometrů v hodině. Takže by dokázal udělit tanku T-72 takovou rychlost, že by směle konkuroval závodním automobilům.

Běžné stíhačky jsou přitom podstatně lehčí, vzletová hmotnost stroje F-16 se pohybuje kolem 12 tun, takže tím se poté zvyšuje i jeho startovací rychlost.

Elektromagnetický katapult EMALS není žádnou hudbou vzdálené budoucnosti, vždyť byl již v praxi úspěšně odzkoušen. V prosinci minulého roku jej využila jedna z amerických letadlových lodí, odkud pomocí systému EMALS odstartoval víceúčelový bitevník F/A-18E Super Hornet.

Nový druh katapultu by se měl objevit na supermoderních letadlových lodích třídy Gerald R. Ford, které postupně nahradí dosud používané lodi třídy Nimitz.

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz