https://www.youtube.com/watch?v=4PldV0CXdBE
Most Golden Gate (Zlatá brána) je jeden z nejdelších a nejznámějších visutých mostů na světě. Klene se nad stejnojmennou úžinou u ústí Sanfranciské zátoky do Tichého oceánu, a spojuje tak San Francisco s okresem Marin. .
O jeho stavbě bylo rozhodnuto v roce 1930 a byla zahájena 5. ledna 1933. Do provozu byl slavnostně uveden 27. května 1937 pro pěší a o den později pro automobily; tehdy byl nejdelší na světě.
Při stavbě bylo nutno vzít v úvahu častá zemětřesení v oblasti, ale i bouřlivé přílivy a odlivy. Nejobtížnější byla stavba základů pro jižní mostní pilíř. Pracovalo se z vlečných člunů za přílivu i odlivu.
Po dostavení pilířů bylo nutno namontovat 2 drátěná lana. Tato montáž se prováděla z visutých lávek. Projekt byl financován dluhopisy ve výši 35 000 000 tehdejších dolarů. Dnes by částka odpovídala ceně přes 1 500 000 000 dolarů.
Most má rozpětí pilířů 1280 metrů, celková délka je 2737 m. Má dvě nosná lana, každé má průměr 92 cm a skládá se ze 27 572 pramenů. Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun, kotevní kvádry jsou vystaveny zatížení 28 500 tun v tahu.
Ocelové pylony se skládají z několika tisíc snýtovaných malých ocelových krabic. Věže dosahují výšky 227,4 m nad mořem. Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů. Poslední nýt měl být z ryzího zlata, ten kvůli své měkkosti při nýtování vyletěl a ztratil se v moři a byl nahrazen normálním nýtem.
Most je natřen oranžovou barvou, která zlepšuje jeho viditelnost pro lodě při častých mlhách v oblasti. Při mlhavém počasí se však oranžová barva rozkládá a znečišťuje životní prostředí, proto musely být části mostu přetřeny našedo.
Říká se, že most Golden Gate musí pracovníci barvit každý den, ale jenom při dobrém počasí, pracuje na tom speciální tým natěračů, natřít ho znovu celý trvá asi rok, potom se musí začít znovu.
V 80. letech 20. století byla do mostu namontována čidla, která hlásí pohyb konstrukce vyvolaný zemětřesením.