Domů     Technika
Je budoucnost letectví v laseru?
21.stoleti 21.1.2011

Takový laser je docela šikovná věc. Lze jím vrtat, používá se v medicíně nebo v technologiích optických záznamových médií. Nyní proniká i do letectví. Technologům z americké společnosti LaserMotive se podařilo pomocí laseru udržet ve vzduchu malý ultralehký vrtulník po dobu více než dvanácti hodin.
Takový laser je docela šikovná věc. Lze jím vrtat, používá se v medicíně nebo v technologiích optických záznamových médií. Nyní proniká i do letectví. Technologům z americké společnosti LaserMotive se podařilo pomocí laseru udržet ve vzduchu malý ultralehký vrtulník po dobu více než dvanácti hodin.

Dálkově ovládaný vrtulník se čtyřmi rotory tak překonal svůj vlastní světový rekord. V létě loňského roku se helikoptéra vznášela za doprovodu laserového pohonu po dobu šesti hodin. V listopadu byl již tento zajímavý výkon překonán, a to hned dvojnásobně.

250 tisíc laserových ukazovátek
Ultralehká helikoptéra má na svém spodku zabudované fotovoltaické panely, které umějí absorbovat laserové paprsky a tím vrtulník pohánějí. Elektřiny přitom vznikal dostatek, aby dokázala dobíjet baterie, kdyby náhodou lasery měly poruchu. Jen pro představu, výkon laserů byl obrovský, na to, aby se vrtulník udržel ve vzduchu, by bylo potřeba 250 tisíc laserových ukazovátek. Průměr svazku laserových paprsků činí sedm centimetrů.
Stroj, který by se dlouhou dobu dokázal udržet ve vzduchu, by našel mnohá využití. Může fungovat jako pozorovatelna, jistě by jej přivítaly i armádní složky. „Tato demonstrace představuje naši první veřejnou ukázku volně létajícího bezpilotního stroje poháněného laserem a reprezentuje tak důležitý krok v budoucím vývoji letectva,“ nešetří optimismem prezident společnosti LaserMotive Tom Nugent.

Využití v armádě i ve vesmíru
Podobné pokusy s laserem prováděla NASA už na počátku tohoto století. Nebyly však úspěšné – na nestabilní stroj, který se vznášel nad povrchem, se nepodařilo laserový svazek trvale zaměřit. Experimenty společnosti LaserMotive dopadly podstatně lépe, a tak zájem o tuto technologii projevila i americká armáda.
Tom Nugent nastínil, jak by mohl být laser využit v budoucnosti. Podle něj by umělí vojáci, pohánění laserem, asi nebyli nasazováni do boje, ale na tomto principu postavené základny by mohly fungovat jako prostředky komunikace. Velký potenciál pak Nugent vidí ve využití laserových technologií v kosmu. Tam by totiž laserovému svazku nebránily v jeho cestě žádné částice, takže vše by zde fungovalo téměř ideálně.

Laserem ke hvězdám
Kosmický výtah je snem nejen sci-fi spisovatelů, ale i mnoha vědců. Proč by se mezi orbitou a Zemí nedalo napnout lano? Družice, ze které by bylo lano spuštěno, by stála na jednom místě nad rovníkem, byla by tedy geostacionární, podobně jako většina komunikačních satelitů. Tak by se na oběžnou dráhu dali přepravovat lidé i náklad. NASA již v tomto ohledu první krůčky podniká. Tato organizace pořádá zvláštní soutěž s názvem Space Elevator Games. Jak název napovídá, jedná se o klání nápadů pro stavbu kosmického výtahu. A právě společnost LaserMotive zde zaznamenala významný úspěch. Její robot poháněný laserem zde po laně spuštěném z vrtulníku vyšplhal až do výšky jednoho kilometru. Společnost LaserMotive si ze soutěže odnesla 900 000 dolarů a NASA má otevřenou další cestu ke stavbě kosmického výtahu.

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz