Obchodníci v honbě za ziskem používají ty nejmodernější a nejvykutálenější zbraně. Jednu z nich jim do ruky vložila společnost IBM. Má podobu obzvlášť chytré reklamní tabule, která s potenciálními zákazníky dokáže jednat individuálně.
IBM rozjela projekt s názvem Smart planet neboli Chytrá planeta. V jeho rámci existují plány inteligentních silnic, domů, zdravotnického nebo bezpečnostního systému. Nyní z laboratoří technologů IBM vycházejí billboardy, které budou schopny reagovat na konkrétního člověka, který kolem nich zrovna náhodou prochází.
Tajemství čipů
Před nedávnem japonská firma NEC překvapila billboardy, které dokáží rozpoznat lidské tváře. Obchodníci byli nadšeni, obhájci práva na soukromí byli zděšeni. IBM jde v tomto ohledu ještě dále. Jejich reklamní tabule pomocí čipů RFID umí proniknout do soukromí lidí ještě hlouběji. Bez problémů si zjistí jméno, adresu, stav bankovního konta, ale třeba i barvu, kterou ten který člověk preferuje.
Čipy RFID byly původně navrženy k identifikaci zboží, ale ukázalo se, že jejich použití může být mnohem širší. Nyní se objevují i v mobilních telefonech nebo v bankovních kartách jako prostředek k ukládání dat. Čidlo na billboardu signál z čipu jednoduše zachytí a přečte si jej. Chytré obvody pak záhy vyhodnotí nákupní preference dané osoby a na základě tohoto vyhodnocení se zobrazí reklama na něco, bez čeho člověk prostě nemůže být.
Je to vůbec etické?
RFID čipy jsou už mnohde uplatňovány i v jiné praxi než u zboží. V Norsku se používají třeba u lyžařských vleků, kdy sjezdaři nemusí čekat na vlekaře, jen prostě projedou turniketem. V Kanadě byly úspěšně vyzkoušeny při simulaci havárie na ropné plošině, kdy s jejich pomocí byly bleskurychle evakuovány dvě stovky lidí.
IBM a reklamní manažeři jsou z nového vynálezu nadšeni. Prý umožní reklamu zacílit konkrétním směrem a lidé nebudou nuceni vnímat jiná reklamní sdělení s dlouhým doletem, které je jinak obtěžují. To je jistě pravda. Na straně druhé, tato technologie může znamenat vážné ohrožení soukromí jakéhokoliv člověka. Proč by reklamní poutač měl znát stav bankovních účtů, vždyť vše se může zneužít. Ohledně nových billboardů se jistě povedou velmi vášnivé diskuze. Již dnes je ovšem jasné, že kvůli této nové technologii by se v řadě zemí musely změnit zákony. Ty totiž podobné zneužívání osobních dat zakazují.
Watson, který skoro všechno zná
Z dílen společnosti IBM vycházejí zajímavé věci. Například takový Watson. Ne, nejedná se o poněkud pomalejšího přítele slavného Sherlocka Holmese, tento Watson je naopak velmi rychlý. Jedná se totiž o počítač přímo nabušený znalostmi a vědomostmi. Watson má před sebou jednoduchý úkol: změnit status počítačů z kancelářských chytrých psacích strojů na skutečného pomocníka lidské inteligence. Kam se hrabou fulltextové vyhledávače, Watson používá stovky algoritmů, které mu umožní nalézt odpověď na danou otázku. Vývojáři jej dokonce přihlásili do kvízové soutěže Jeopardy. Testy ukázaly, že i Watson se může tu a tam zmýlit, ovšem kdoví. Po několika vylepšeních se právě on může stát oním legendárním počítačem, který na otázku o smyslu života odpoví strohé „42“…