Domů     Technika
Billboardy, které zjistí stav vaší peněženky
21.stoleti 22.12.2010

Obchodníci v honbě za ziskem používají ty nejmodernější a nejvykutálenější zbraně. Jednu z nich jim do ruky vložila společnost IBM. Má podobu obzvlášť chytré reklamní tabule, která s potenciálními zákazníky dokáže jednat individuálně.
Obchodníci v honbě za ziskem používají ty nejmodernější a nejvykutálenější zbraně. Jednu z nich jim do ruky vložila společnost IBM. Má podobu obzvlášť chytré reklamní tabule, která s potenciálními zákazníky dokáže jednat individuálně.

IBM rozjela projekt s názvem Smart planet neboli Chytrá planeta. V jeho rámci existují plány inteligentních silnic, domů, zdravotnického nebo bezpečnostního systému. Nyní z laboratoří technologů IBM vycházejí billboardy, které budou schopny reagovat na konkrétního člověka, který kolem nich zrovna náhodou prochází.

Tajemství čipů
Před nedávnem japonská firma NEC překvapila billboardy, které dokáží rozpoznat lidské tváře. Obchodníci byli nadšeni, obhájci práva na soukromí byli zděšeni. IBM jde v tomto ohledu ještě dále. Jejich reklamní tabule pomocí čipů RFID umí proniknout do soukromí lidí ještě hlouběji. Bez problémů si zjistí jméno, adresu, stav bankovního konta, ale třeba i barvu, kterou ten který člověk preferuje.
Čipy RFID byly původně navrženy k identifikaci zboží, ale ukázalo se, že jejich použití může být mnohem širší. Nyní se objevují i v mobilních telefonech nebo v bankovních kartách jako prostředek k ukládání dat. Čidlo na billboardu signál z čipu jednoduše zachytí a přečte si jej. Chytré obvody pak záhy vyhodnotí nákupní preference dané osoby a na základě tohoto vyhodnocení se zobrazí reklama na něco, bez čeho člověk prostě nemůže být.

Je to vůbec etické?
RFID čipy jsou už mnohde uplatňovány i v jiné praxi než u zboží. V Norsku se používají třeba u lyžařských vleků, kdy sjezdaři nemusí čekat na vlekaře, jen prostě projedou turniketem. V Kanadě byly úspěšně vyzkoušeny při simulaci havárie na ropné plošině, kdy s jejich pomocí byly bleskurychle evakuovány dvě stovky lidí.
IBM a reklamní manažeři jsou z nového vynálezu nadšeni. Prý umožní reklamu zacílit konkrétním směrem a lidé nebudou nuceni vnímat jiná reklamní sdělení s dlouhým doletem, které je jinak obtěžují. To je jistě pravda. Na straně druhé, tato technologie může znamenat vážné ohrožení soukromí jakéhokoliv člověka. Proč by reklamní poutač měl znát stav bankovních účtů, vždyť vše se může zneužít. Ohledně nových billboardů se jistě povedou velmi vášnivé diskuze. Již dnes je ovšem jasné, že kvůli této nové technologii by se v řadě zemí musely změnit zákony. Ty totiž podobné zneužívání osobních dat zakazují.

Watson, který skoro všechno zná

Z dílen společnosti IBM vycházejí zajímavé věci. Například takový Watson. Ne, nejedná se o poněkud pomalejšího přítele slavného Sherlocka Holmese, tento Watson je naopak velmi rychlý. Jedná se totiž o počítač přímo nabušený znalostmi a vědomostmi. Watson má před sebou jednoduchý úkol: změnit status počítačů z kancelářských chytrých psacích strojů na skutečného pomocníka lidské inteligence. Kam se hrabou fulltextové vyhledávače, Watson používá stovky algoritmů, které mu umožní nalézt odpověď na danou otázku. Vývojáři jej dokonce přihlásili do kvízové soutěže Jeopardy. Testy ukázaly, že i Watson se může tu a tam zmýlit, ovšem kdoví. Po několika vylepšeních se právě on může stát oním legendárním počítačem, který na otázku o smyslu života odpoví strohé „42“…

Související články
Příroda Technika 24.12.2025
Používání dronů je v moderní době velmi rozšířené, a to v různých oblastech lidské činnosti. Spoléhají na ně i odborníci, kteří se zabývají zdravím keporkaků a dalších velryb v arktických vodách. Bezpilotní stroje jim pomáhají svým způsobem sbírat dech těchto zvířat. Tým vědců z britské King’s College London či norské Nord University navádí drony naložené […]
Historie Technika 22.12.2025
Nespočet lidských osudů bylo pohřbeno pod nánosy času. Zůstaly jen údaje o počtech – neosobní a anonymní. S tím se ale historici odmítli smířit. Dlouhé dekády strávili tím, aby co nejvíce obětí holokaustu identifikovali, vrátili jim jména a oživili jejich příběhy. Holokaust – při tom jediném slovu přeběhne člověku po zádech mráz. Za druhé světové […]
Technika 22.12.2025
Japonský výrobce hodinek Citizen uvedl v roce 1970 na trh první komerčně dostupné hodinky vyrobené z titanu. Od té doby tento materiál hraje v jeho nabídce prim a značka ho neustále vylepšuje. Nově přichází s titanem rekrystalizovaným. Citizen, jehož lokální zastoupení nově zavedlo na produkty této značky zakoupené v Česku sedmiletou záruku, představil nový materiál […]
Objevy Technika 17.12.2025
Na začátku přelomového objevu byl výzkum odborníků z Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity Nileshe Kumara, Miroslava Kolose a Františka Karlického, který se týkal dvou takzvaných dvourozměrných materiálů. Šlo o borid fosforu a diselenid chromu. Spojení těchto dvou materiálů, respektive ultratenkých vrstev, dokázalo zefektivnit jejich unikátní vlastnosti – zejména s ohledem na to, že odborníci […]
Technika Zajímavosti 16.12.2025
I v budoucnosti budou města vyžadovat velké množství elektrické energie pro své fungování, a to ideálně z obnovitelných zdrojů. Tuto energii je však třeba někde ukládat. Ve městech budoucnosti by se takovým úložištěm mohl stát speciálně upravený beton, ze kterého se staví domy či chodníky. Jak se vyrábí? Využívání obnovitelných zdrojů energie s sebou nese […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz