Domů     Technika
6 nejrychlejších člunů vodní Formule 1
21.stoleti 18.6.2010

Tím, čím je pro automobilový sport seriál závodů Formule 1, tím je pro nejrychlejší vodní čluny podnik s názvem Class 1. Občas se i do našeho televizního zpravodajství dostanou záběry z těchto závodů, po hříchu obvykle tehdy, když zde dojde k nějaké havárii. Ovšem čluny, které zde brázdí hladiny, jsou především technickými zázraky, jejichž pilotování je i při nižších rychlostech skutečným zážitkem.Tím, čím je pro automobilový sport seriál závodů Formule 1, tím je pro nejrychlejší vodní čluny podnik s názvem Class 1. Občas se i do našeho televizního zpravodajství dostanou záběry z těchto závodů, po hříchu obvykle tehdy, když zde dojde k nějaké havárii. Ovšem čluny, které zde brázdí hladiny, jsou především technickými zázraky, jejichž pilotování je i při nižších rychlostech skutečným zážitkem.

1. Foresti & Suardi – SCAM 88
Délka: 13,02 m
Šířka: 3,6 m
Váha: 4 800 kilogramů
Motor: Lamborghini-SCAM / 8,2 litru
Max. rychlost: 265 km/h

Italská loď Foresti & Suardi – SCAM 88 je v závodním pelotonu nepřehlédnutelná díky své kanárkově žluté barvě. Čluny závodící v Class 1 mají velmi podobné parametry, například všechny lodě váží 4 800 kilogramů. Ovšem v maximální rychlosti se přece jen mírně liší a právě Foresti & Suardi – SCAM 88 je ze všech nejrychlejší. V závodě ovšem rozhoduje nejen rychlost, ale také ovladatelnost člunu a samozřejmě umění a zkušenosti pilota.
Stejně jako všechny ostatní závodní čluny využívá „osmaosmdesátka“ navigační systém GPS. Je vyrobena z kompozitních materiálů (materiál ze dvou, nebo více substancí s rozdílnými vlastnostmi, které dohromady dávají výslednému výrobku nové vlastnosti, které nemá sama o sobě žádná z jeho součástí). Hlavní přísadou k těmto materiálům jsou uhlíková neboli karbonová vlákna.


2. Welmax 90
Délka: 12,25 m
Šířka: 3,5 m
Váha: 4 800 kilogramů
Motor: Mercury Class / 9,1 litrů
Max. rychlost: 260 km/h

Čluny Welmax pocházejí ze stejnojmenné norské stáje. Oba stroje si jsou velmi podobné, ale přece jen drobné rozdíly mezi nimi nalezneme. Předně, „devadesátka“ je o 65 centimetrů kratší, zato je schopná dosáhnout vyšší maximální rychlosti. O něco lépe se ovládá, i když podle slov pilotů není ten rozdíl nijak zvlášť hmatatelný.
Člun Welmax 90 má výkon devíti set koňských sil, pro srovnání Škoda Octavia má výkon jen 200 koňských sil. Kapacita dvou palivových nádrží činí 1000 litrů. Pro závod je do nich natankováno 700 litrů benzinu s oktanových číslem 95. Loď je vyrobena z kompozitních materiálů.
Tým Welmax v soutěži Class 1 působí od roku 2005. Od té doby zaznamenal řadu úspěchů, mimo jiné vybojoval evropskou korunu. Inu, Norové nejsou jen dobří lyžaři nebo hokejisté, ale po svých vikingských předcích zdědili i šikovnost na moři.


3. Welmax 91
Délka 12,90 m
Šířka: 3,5 m
Váha: 4 800 kilogramů
Motor: Mercury Class / 9,1 litrů
Max. rychlost: 255 km/h

Že superrychlé čluny nejsou jen výsadou mužů, dokazuje pilotka lodi Welmax 91 Norka Marit Strømøy. Právě tato žena v současnosti pronikla do hájemství mužů a pravidelně se zúčastňuje soutěží. A zatím si nevede nijak špatně.
Tento člun je, jak bylo řečeno, o něco méně výkonný než jeho stájový sourozenec. Má i výrazně nižší spotřebu. Zatímco Welmax 90 během závodu spotřebuje 700 litrů, Welmaxu 91 stačí pouhých 240 litrů. Proti ostatním lodím svého druhu je Welmax 91 opravdu velmi nenáročný člun. Potřebuje ovšem i o něco ekologičtější palivo, zatímco Welmax 90 si vystačí s oktanovým číslem 95, Welmax 91 vyžaduje číslo o tři vyšší.

4. Duemme – Foresti & Suardi 8
Délka 13,33 m
Šířka: 3,8 m
Váha: 4 800 kilogramů
Motor: Lamborghini / 8,2 litru
Max. rychlost: 255 km/h

Tento španělský rychlík je o něco delší než jeho norští kolegové, oproti Welmaxu 90 má k dobru více než jeden metr. Jeho karoserie je vyrobena z nejmodernějších materiálů, z karbonu protkaného kevlarovými vlákny. To umožňuje výborný skluz po vodní hladině. Loď je vybavena dvěma nádržemi pro palivo, z nichž každá má objem 500 litrů. Při závodě se spotřeba pohonných hmot pohybuje kolem čtyř set litrů.
Tomuto člunu nejvíce chutná osmadevadesáti oktanový benzín. Dva motory dodala italská automobilka Lamborghini a každý z nich má obsah 8,2 litrů. Tým Duemme Yacht Broker Spain byl založen v roce 1986. Od roku 2001 vedení týmu sídlí ve Španělsku.

5. Team Abu Dhabi 5
Délka 13,44 m
Šířka: 3,67 m
Váha: 4 800 kilogramů
Motor: Lamborghini-SCAM / 8,2 litru
Max. rychlost: 255 km/h

Závody rychlých člunů nejsou nijak levnou záležitostí. Proto tolik nepřekvapí, že úspěšné týmy, pro které je místo na stupních vítězů samozřejmým cílem, pocházejí z bohatých Sjednocených Arabských Emirátů. Složení týmu však bývá vskutku mezinárodní, zde převažují Italové.
Vodní šíp z Emirátů má výkon devíti set koňských sil. Používá běžný benzín s oktanovým číslem 95, jen jsou do něj přidána některá drobná aditiva. Do dvou nádrží se vejde až 900 litrů paliva, během závodu si vystačí s pěti sty litry. Podobně jako jeho španělský kolega je postaven z karbonu protkaného kevlarovými vlákny.

6. Fazza 1 a Fazza 3
Délka: 12,67 m
Šířka: 3,75 metrů
Váha 4 800 kilogramů
Motor: Victory V12
Max. rychlost: 255 km/h


Čím je ve světě Formule 1 tým Ferrari, tím je na rychlých vodních člunech tým Victory ze Sjednocených arabských emirátů se svými loděmi Fazza 1 a Fazza 3. V závodních vodách se tým Victory pohybuje od roku 1993 a od té doby sbírá jeden úspěch za druhým. Například loni celému šampionátu kralovala právě loď Fazza 3. A zatím se podle dosavadních výsledků nezdá, že by letos mělo dojít k výraznější změně.
Obě Fazzy jsou téměř identické. Zatímco jiné týmy si motory nechávají dodávat potřebné motory například od automobilových společností, tým Victory si motory vyvíjí sám. A nejen je, inženýři a technologové nechali na lodích spoustu práce. Hlavním konstruktérem je italský inženýr Gianfranco Venturelli, který dříve pracoval pro automobilku Lamborghini.
Tmavomodrý blesk je vyroben z kevlaru a karbonu, jeho výkon se rovná 900 koním. Za závod člun spotřebuje 500 litrů pětadevadesátioktanového benzínu, ovšem do nádrže se vejde 900 litrů paliva. V současnosti oba čluny řídí výhradně piloti ze Sjednocených arabských Emirátů.

Rekordy na vodě
Všechny tyto čluny jsou nesmírně rychlé, ovšem k rekordním hodnotám rychlosti na vodě se nepřibližují. V roce 1919 byl rychlostní rekord na vodě 114 kilometrů v hodině, od té doby se samozřejmě výrazně zvedl. Hon za nejvyššími rychlostmi si vyžádal i lidské oběti, například v roce 1967 při pokusu překonat hranici 300 mil v hodině (482,8 km/h) zahynul na novozélandském jezeře Coniston jeden z průkopníků rychlostní plavby Donald Campbell.
Současný světový rekord je už pěkně fousatý, drží jej australská loď Spirit of Australia, která se 8. října 1978 řítila rychlostí 511 kilometrů za hodinu. Řídil ji Australan Ken Warby. Od té doby tento rekord stále odolává. V současnosti je loď Spirit of Australia k vidění v Národním námořním muzeu v australském Sydney.

Některé zajímavé rychlostní rekordy:

Loď
Spirit of Australia      511 km/h  
Loď na lidský pohon
Decavitator (Mark Drela, USA)    34,3 km/h  
Automobil
ThrustSSC (Británie)      1 228 km/h  
Motocykl
BUB – Lucky 7 streamliner (Chris Carr, USA)  591 km/h  
Vůz na elektrický pohon
Buckeye Bullet (Roger Schroer, USA)   518 km/h  
Raketové saně s lidskou posádkou
Sonic Wind No. 1      1 017 km/h   
Vlak
JR Maglev (Japonsko)     581 km/h
Letadlo bez lidské posádky
NASA X-43A       12 144 km/h
Letadlo s lidskou posádkou
Lockheed SR-71 Blackbird (Eldon Joersz, USA)  3 530 km/h
Kosmické plavidlo bez lidské posádky
Sonda Helios 2      252 792 km/h 
Kosmické plavidlo s lidskou posádkou
Apollo 10       39 896 km/h 

Vášeň jménem rychlé čluny

Člověk je tvor soutěživý a rád závodí kdekoliv, kdykoliv a čemkoliv. Vodní čluny v tomto ohledu nejsou výjimkou. První velký závod odstartoval 6. května roku 1956 z Miami do Nassau. Jeho hlavním hrdinou se stal dnes již legendární Sam L. Griffith. Z jedenácti posádek, které měly zdolat na svých člunech 340 kilometrů dlouhý závod, jich do cíle dorazilo pouze osm. První z nich byla po devíti hodinách a dvaceti minutách dvojice Griffith – Bertram s desetimetrovým dřevěným člunem Trouby II Chris Craft, jejž poháněly dva motory Cadillac Crusader o výkonu 215 koní. Během padesátých let Američané pořádali tři hlavní závody rychlých člunů: Miami-Nassau, Maraton kolem Long Island a Miami-Key West. Od začátku šedesátých let však do tohoto oboru začíná promlouvat i Evropa. Nakladatel Sir Max Aitken, inspirován závodem Miami-Nassau, zorganizoval 19. srpna 1961 závod Cowes-Torquay. V tomto závodě zvítězil britský voják Tommy Sopwith. O rok později se přidali také Italové se svým závodem na trase Viareggio-Bastia-Viareggio, ve kterém vyhrál bývalý námořník Attilio Petroni. Griffith vyhrál celkem čtyři závody Miami-Nassau, než v roce 1963 předčasně zemřel. Od roku 1964 se jezdí seriál Class 1, jehož vítěz získává trofej pojmenovanou právě po Samu Griffithovi. V současnosti není v seriálu ani jedna americká stáj, zato jsou zde dvě ze Sjednocených arabských Emirátů.

Vypsané závody Class 1 pro rok 2010

Březen – Brazílie, Rio de Janeiro
Červenec – Norsko, Arendal
Srpen – Švédsko, Udevalla
Srpen – Rumunsko, Constanta
Říjen – Itálie, jezero Maggiore
Listopad – SAE, Abu Dhabi
Prosinec – SAE, Dubaj

Související články
Ostatní Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Kvantové technologie zažívají boom. Spolu s ním také výrazně roste počet odborných publikací, které tuto technologii zkoumají. Od stostránkových článků přiznávajících, že algoritmy bude možné nasadit nejprve za 10 let, až po třístránkové zprávy oznamující zdařilou implementaci algoritmů, avšak s velmi omezenými výsledky. Jen málo odborných článků splňuje obojí, a tak je i pro řadu […]
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz