Domů     Technika
Konec emisí na silnicích
21.stoleti 19.11.2009

Spotřeba jeden litr na sto kilometrů v běžném městském provozu? Taková představa je jistě lákavá pro každého motoristu. Ale nemusí zůstat jen u představy. Společnost General Motors se svezla na vlně ekologického nadšení a oznámila, že takový úsporný automobil je již na světě.Spotřeba jeden litr na sto kilometrů v běžném městském provozu? Taková představa je jistě lákavá pro každého motoristu. Ale nemusí zůstat jen u představy. Společnost General Motors se svezla na vlně ekologického nadšení a oznámila, že takový úsporný automobil je již na světě.

Jmenuje se Chevrolet Volt a jeho sériová výroba by měla být zahájena koncem roku 2010 nebo začátkem roku následujícího. A ona spotřeba jednoho litru na 100 kilometrů je skutečností, opravdu se nejedná o překlep. Chevrolet Volt totiž bude vybaven elektromotory a baterií, která vystačí na ujetí šedesáti kilometrů. Ropní producenti si tento model asi příliš neoblíbí.

Stačí jen nabít a jet

Novému vozu samozřejmě neschází ani klasický spalovací motor, ten však slouží toliko jako případný generátor. Při běžné jízdě městem, jejíž vzdálenost nepřesáhne 60 kilometrů, má normální auto průměrnou spotřebu k osmi litrům na 100 kilometrů. Chevrolet Volt má v této položce nulu. Nejen tedy, že neprodukuje žádné emise, ale zároveň značně šetří peněženku majitele. Za rok taková úspora může dosáhnout až 1900 litrů paliva, což rozhodně není málo.
S nabíjením lithium-iontové baterie nebude žádný problém, stačí ji prostě na určitou dobu připojit k elektrické síti. Takovým vozům se říká plug-in hybridy. Ve chvíli, kdy během jízdy bateriím dojde šťáva, naskočí motor a ten dodá potřebnou energii. Každopádně, podle průzkumů 75 % Američanů denně více než 60 kilometrů nenajezdí.

Levnější než pivo

Nabíjení elektromotorů u tohoto modelu žádnou kapsu nezruinuje. Vyjde totiž v přepočtu na 7 korun, za což si v restauraci lze koupit nanejvýš dva skrojky chleba. Samotný vůz ovšem nejlacinější nebude, v USA se má prodávat za 40 000 dolarů, tedy zhruba za 730 000 korun. Ale vzhledem k provozním nákladům se taková investice jistě vyplatí. Na americkém trhu jich bude dostatek, podle zástupců společnosti General Motors by se během první roku mělo vyrobit 60 000 vozů.
Chevrolet Volt dosáhne maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Jeho elektromotor má výkon 111 kW, tedy 149 koňských sil. Dá se očekávat, že na americkém trhu bude zájem o něj velký, podobně jako o jiný hybridní vůz Toyota Prius. Ten je schopen 100 kilometrů ujet se spotřebou pěti litrů benzinu. 
Boj o slavnou značku

Značka General Motors bývala synonymem amerického úspěchu. Nyní se však, podobně jako řada jiných automobilek, dostala do vážných problémů. V loňském roce GM po celém světě prodala 8,35 milionu vozidel a v konečné bilanci vykázala ztrátu 30,9 miliardy dolarů (asi 625 miliard korun). Byť americká vláda poskytla společnosti mnohamiliardové úvěry, General Motors se nevyhnula bankrotu, což její reputaci značně poškodilo. Rozhodnutí konkurzního soudu však umožnilo firmě převést většinu aktiv na nově vytvořeného nástupce a poté vystoupit z režimu bankrotové ochrany. GM prodala své evropské značky Saab a Opel a vůz Chevrolet Volt má být symbolem jejího zmrtvýchvstání.

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz