Revoluce v železniční dopravě?

Na téma, že železniční doprava je šetrná k životnímu prostředí, byly již popsány tisíce stránek. To ovšem neznamená, že není co zlepšovat. Ve Spojených státech už brzy na železniční tratě vyrazí lokomotiva, která se bez příkras může pochlubit adjektivem ekologická.Na téma, že železniční doprava je šetrná k životnímu prostředí, byly již popsány tisíce stránek. To ovšem neznamená, že není co zlepšovat. Ve Spojených státech už brzy na železniční tratě vyrazí lokomotiva, která se bez příkras může pochlubit adjektivem ekologická.

Americká společnost General Electric totiž představila nejnovější lokomotivu řady Evolution. Ta má, oproti běžně používaným lokomotivám v Severní Americe, o sedmnáct procent nižší spotřebu energie. Emisí produkuje dokonce o neuvěřitelných 70 procent méně.

Uvedení této lokomotivy je tak zajímavou zprávou nejen pro provozovatele železnic, ale také pro životní prostředí.

Uspoří milion tun CO2

Šest set nových lokomotiv GE dokáže nahradit až 800 současných, starých lokomotiv. To v přepočtu znamená roční úsporu přes 265 milionů litrů paliva. To je totéž, jako kdyby ze silnic zmizelo 114 000 osobních aut.

Není to sice mnoho, jen v České republice se po silnicích a dálnicích prohání více než 4 miliony automobilů, ale aspoň něco. Celková roční úspora emisí je u nových lokomotiv odhadována na 48 000 tun oxidu dusného, 1500 tun pevných částic a jeden milion tun oxidu uhličitého.

Právě oxid uhličitý vedle vodní páry nejvýznamněji přispívá ke vzniku skleníkového efektu. Starší technologie, ve kterých se používá nafty jako paliva k výrobě stejnosměrného proudu, je využívána hlavně pro tažení těžkých souprav.

Bohužel generátory vyrábějící stejnosměrný proud mají značný problém se spolehlivostí a kvůli poruchám musejí být často odstavovány. Stejně tak údržba těchto motorů je časově i finančně náročná, takže provozovatelé na ně častokrát hledí s nedůvěrou.

Středozápadní dráha se chystá

Nové motory GE generující střídavý proud rovněž používají jako paliva naftu, ale jsou nejen efektivnější a ekologičtější, nýbrž vzhledem k jednodušší konstrukci nabízejí podstatně snazší údržbu. Jsou tak prosty problémů, které provázejí generátory, ve kterých vzniká stejnosměrný proud.

Vzhledem k tomu se snadněji instalují a stráví podstatně delší dobu na kolejích namísto toho, aby byly odstaveny v servisu. Pilotním zákazníkem pro nový typ lokomotivy je americká společnost Burlington Northern Santa Fe Railway (BNSF), která nedávno převzala 25 těchto strojů na testování.

Tato společnost má více než stopadesátiletou historii a pamatuje tak ještě éru Divokého západu, kdy se železný oř zakusoval do této části severoamerického kontinentu. „První výsledky jsou pozitivní,“ prohlásil viceprezident BNSF Chris Roberts.

Nicméně, zkoušky ještě nejsou u konce.

Ekologie na postupu

Společnost General Electric se celkem úspěšně na ekologické vlně, která se přes veškeré zlé jazyky pomalu začíná prosazovat. Již v květnu roku 2007 GE vyvinula první hybridní tažnou lokomotivu, která dokáže zachycovat a dále využívat tepelnou energii vznikající při brždění.

Lokomotiva tuto energii ukládá do integrovaných akumulátorových baterií a používá ji v případě potřeby jako dodatečného zdroje energie. Tato hybridní lokomotiva s dieselelektrickým motorem (4400 HP) je osazena sadou unikátních baterií, které dokážou zadržovat i uchovávat energii uvolňovanou při brždění.

Tato akumulovaná energie dokáže snížit spotřebu paliva až o 15 %, a emise škodlivých plynů dokonce o 50 % oproti jiným v současnosti používaným lokomotivám. Ušetřená energie umožní dojezd dalších asi 2000 km.

Řada Evolution byla na trh uvedena v roce 2005. Společnost GE hodlá do vývoje a výroby této řady investovat během osmi let 400 milionů dolarů. V současné době se ve více než 50 zemích světa používá zhruba 17 000 lokomotiv GE.

600 let kolejí

Při pohledu na moderní rychlovlaky málokoho napadne, že kolejová doprava má svůj prapůvod ještě ve středověku. Už v 15. století se v některých dolech pro lepší dopravu získané rudy na povrch používaly jednoduché dřevěné drážky.

Vedení vozíku bylo zajišťováno zvláštními kolíky, svisle upevněnými z vnitřní strany kol, u dokonalejších drážek tohoto typu se už začal používat okolek. Vozíky byly původně tlačeny lidskou silou, ale někdy se pro jejich tah používali psi nebo koně.

Ovšem až konec 18. století znamenal pro železniční dopravu větší rozvoj. Místo dřeva se začínají používat železné nosníky a železnice tak dostojí svému jménu. Zatím se tento princip dopravy používá stále v dolech, ovšem v roce 1801 je otevřena první veřejná trať.

Asi nepřekvapí, že se tak stalo na britských ostrovech – železnice spojila Croydon a Wandsworth. Netrvalo dlouho a koleje pronikly i do kontinentální Evropy, například v roce 1828 byla otevřena trať spojující Linec a České Budějovice.

Železnice nastoupila vítěznou cestu světem, a byť se několikrát věštilo, že po boomu automobilismu bude živořit, nestalo se tak. Ba naopak, v mnoha ohledech je kolejová doprava nejperspektivnější.

Značení lokomotiv v České republice

Značení platné v současnosti obsahuje 7 číslic:

První číslice označuje trakci a typ hnacího vozidla: 1 – elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud 2 – elektrická lokomotiva na střídavý proud 3 – elektrická lokomotiva dvou- či vícesystémová 4 – elektrická jednotka nebo vůz na stejnosměrný proud 5 – elektrická jednotka nebo vůz na střídavý proud 6 – elektrické jednotka nebo vůz dvou- či vícesystémové 7 – motorová lokomotiva 8 – motorový vůz 9 – řídicí vůz 0 – vložený (nemotorový) vůz

Druhá a třetí číslice tvoří tzv. konstrukční skupinu. Přesně nijak nevypovídá o charakteristice vozidla.Čtvrtá až šestá číslice reprezentují evidenční číslo. Každá lokomotiva tak je díky svému značení jedinečná.

Sedmá číslice je kontrolní. Slouží pro ověření správnosti opsání čísla do počítače.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Kolejová doprava
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Čína míří k Měsíci

Čína míří k Měsíci

Začátkem posledního listopadového týdne roku 2020 úspěšně odstartovala čínská...
Lanýže v Brně

Lanýže v Brně

Pokud by člověk hledal poklad mezi potravinami, jednalo by se nejspíše o...
Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy

Projekt CROCODILE: Inteligentní...

„Jak chcete vládnout zemi, kde se vyrábí 246 druhů sýra?“ vystřihl...
Očkování dětí neodkládejte, shodují se lékaři

Očkování dětí neodkládejte,...

Pohlavním stykem i dotyky – těmito způsoby se lze nakazit lidským papilomavirem...
Vynese a zároveň postupně vypustí až 96 družic

Vynese a zároveň postupně vypustí...

Na zářijový úspěch brněnské firmy SAB Aerospace navazuje další. Po...
Záchranný program Kukang chrání outloně na Sumatře již 6 let

Záchranný program Kukang chrání...

Organizace The Kukang Rescue Program, jejímž cílem je boj proti...
Převratné řešení pro diabetiky

Převratné řešení pro diabetiky

Ve Všeobecné fakultní nemocnici v předposledním listopadovém týdnu 2020...
Na zápal plic umírá více Čechů než při autonehodách

Na zápal plic umírá více Čechů než...

Zápal plic nebo meningitida jsou jedny z mnoha závažných nemocí, které...
Děti s epilepsií: Jaké jsou jejich sny?

Děti s epilepsií: Jaké jsou...

„Můj největší sen“ – obrázky na toto téma kreslily děti s epilepsií pro...
Působivá síla na japonském nebi! Nad bezpečností tamních obyvatel bdí zbrusu nové letouny Kawasaki P-1

Působivá síla na japonském nebi! Nad...

Japonské námořnictvo má novou posilu, která se uplatní zejména v oblastech...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Vynese a zároveň postupně vypustí až 96 družic

Vynese a zároveň postupně vypustí...

Na zářijový úspěch brněnské firmy SAB Aerospace navazuje další. Po...
Židle navržená pomocí umělé inteligence

Židle navržená pomocí umělé...

Každý designér sní o tom, že dostane příležitost pracovat na projektu,...
Zničilo Osmanskou říši spojenectví s Německem?

Zničilo Osmanskou říši spojenectví...

Turci neskousnou v roce 1683 porážku u Vídně. S Rakouskem válčí v letech 1737–1739 a...
Oslavy ve stínu pandemie

Oslavy ve stínu pandemie

Na 13. listopad každoročně připadá Mezinárodní den nevidomých. Toto datum...
Evropu před zemí půlměsíce zachránila husarská jízda

Evropu před zemí půlměsíce...

Mongolové vyženou ve 13. století turecké kmeny na západ až na území kolem dnešního města Konya ve středním Turecku. Hranici...
Dálková výuka komplikuje rozvoj talentovaných žáků

Dálková výuka komplikuje rozvoj...

Zavřené školy komplikují životy rodinám a brzdí také rozvoj žáků, kteří potřebují...
Děti s epilepsií: Jaké jsou jejich sny?

Děti s epilepsií: Jaké jsou...

„Můj největší sen“ – obrázky na toto téma kreslily děti s epilepsií pro...
Kolik životů stála v Čechách osmihodinová pracovní doba?

Kolik životů stála v Čechách...

Před továrnou v severočeském Svárově se shromažďují dělníci. Přišlo jich 2000. Třebaže jsou klidní, policie a vojsko dostávají příkaz...
Pstruzi se vrací do šumavského jezera Laka po 50 letech

Pstruzi se vrací do šumavského...

Skvělou zprávu z říjnového průzkumu šumavských jezer přivezli...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.