Domů     Technika
Revoluce v železniční dopravě?
21.stoleti
od 21.stoleti 19.8.2009

Na téma, že železniční doprava je šetrná k životnímu prostředí, byly již popsány tisíce stránek. To ovšem neznamená, že není co zlepšovat. Ve Spojených státech už brzy na železniční tratě vyrazí lokomotiva, která se bez příkras může pochlubit adjektivem ekologická.Na téma, že železniční doprava je šetrná k životnímu prostředí, byly již popsány tisíce stránek. To ovšem neznamená, že není co zlepšovat. Ve Spojených státech už brzy na železniční tratě vyrazí lokomotiva, která se bez příkras může pochlubit adjektivem ekologická.

Americká společnost General Electric totiž představila nejnovější lokomotivu řady Evolution. Ta má, oproti běžně používaným lokomotivám v Severní Americe, o sedmnáct procent nižší spotřebu energie. Emisí produkuje dokonce o neuvěřitelných 70 procent méně. Uvedení této lokomotivy je tak zajímavou zprávou nejen pro provozovatele železnic, ale také pro životní prostředí.

Uspoří milion tun CO2

Šest set nových lokomotiv GE dokáže nahradit až 800 současných, starých lokomotiv. To v přepočtu znamená roční úsporu přes 265 milionů litrů paliva. To je totéž, jako kdyby ze silnic zmizelo 114 000 osobních aut. Není to sice mnoho, jen v České republice se po silnicích a dálnicích prohání více než 4 miliony automobilů, ale aspoň něco. Celková roční úspora emisí je u nových lokomotiv odhadována na 48 000 tun oxidu dusného, 1500 tun pevných částic a jeden milion tun oxidu uhličitého. Právě oxid uhličitý vedle vodní páry nejvýznamněji přispívá ke vzniku skleníkového efektu.
Starší technologie, ve kterých se používá nafty jako paliva k výrobě stejnosměrného proudu, je využívána hlavně pro tažení těžkých souprav. Bohužel generátory vyrábějící stejnosměrný proud mají značný problém se spolehlivostí a kvůli poruchám musejí být často odstavovány. Stejně tak údržba těchto motorů je časově i finančně náročná, takže provozovatelé na ně častokrát hledí s nedůvěrou.

Středozápadní dráha se chystá

Nové motory GE generující střídavý proud rovněž používají jako paliva naftu, ale jsou nejen efektivnější a ekologičtější, nýbrž vzhledem k jednodušší konstrukci nabízejí podstatně snazší údržbu. Jsou tak prosty problémů, které provázejí generátory, ve kterých vzniká stejnosměrný proud. Vzhledem k tomu se snadněji instalují a stráví podstatně delší dobu na kolejích namísto toho, aby byly odstaveny v servisu.
Pilotním zákazníkem pro nový typ lokomotivy je americká společnost Burlington Northern Santa Fe Railway (BNSF), která nedávno převzala 25 těchto strojů na testování. Tato společnost má více než stopadesátiletou historii a pamatuje tak ještě éru Divokého západu, kdy se železný oř zakusoval do této části severoamerického kontinentu. „První výsledky jsou pozitivní,“ prohlásil viceprezident BNSF Chris Roberts. Nicméně, zkoušky ještě nejsou u konce.

Ekologie na postupu

Společnost General Electric se celkem úspěšně na ekologické vlně, která se přes veškeré zlé jazyky pomalu začíná prosazovat. Již v květnu roku 2007 GE vyvinula první hybridní tažnou lokomotivu, která dokáže zachycovat a dále využívat tepelnou energii vznikající při brždění. Lokomotiva tuto energii ukládá do integrovaných akumulátorových baterií a používá ji v případě potřeby jako dodatečného zdroje energie.
Tato hybridní lokomotiva s dieselelektrickým motorem (4400 HP) je osazena sadou unikátních baterií, které dokážou zadržovat i uchovávat energii uvolňovanou při brždění. Tato akumulovaná energie dokáže snížit spotřebu paliva až o 15 %, a emise škodlivých plynů dokonce o 50 % oproti jiným v současnosti používaným lokomotivám. Ušetřená energie umožní dojezd dalších asi 2000 km.
Řada Evolution byla na trh uvedena v roce 2005. Společnost GE hodlá do vývoje a výroby této řady investovat během osmi let 400 milionů dolarů. V současné době se ve více než 50 zemích světa používá zhruba 17 000 lokomotiv GE.

600 let kolejí

Při pohledu na moderní rychlovlaky málokoho napadne, že kolejová doprava má svůj prapůvod ještě ve středověku. Už v 15. století se v některých dolech pro lepší dopravu získané rudy na povrch používaly jednoduché dřevěné drážky. Vedení vozíku bylo zajišťováno zvláštními kolíky, svisle upevněnými z vnitřní strany kol, u dokonalejších drážek tohoto typu se už začal používat okolek. Vozíky byly původně tlačeny lidskou silou, ale někdy se pro jejich tah používali psi nebo koně.
Ovšem až konec 18. století znamenal pro železniční dopravu větší rozvoj. Místo dřeva se začínají používat železné nosníky a železnice tak dostojí svému jménu. Zatím se tento princip dopravy používá stále v dolech, ovšem v roce 1801 je otevřena první veřejná trať. Asi nepřekvapí, že se tak stalo na britských ostrovech – železnice spojila Croydon a Wandsworth. Netrvalo dlouho a koleje pronikly i do kontinentální Evropy, například v roce 1828 byla otevřena trať spojující Linec a České Budějovice. Železnice nastoupila vítěznou cestu světem, a byť se několikrát věštilo, že po boomu automobilismu bude živořit, nestalo se tak. Ba naopak, v mnoha ohledech je kolejová doprava nejperspektivnější.

Značení lokomotiv v České republice

Značení platné v současnosti obsahuje 7 číslic:

První číslice označuje trakci a typ hnacího vozidla:
          1 – elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud
          2 – elektrická lokomotiva na střídavý proud
          3 – elektrická lokomotiva dvou- či vícesystémová
          4 – elektrická jednotka nebo vůz na stejnosměrný proud
          5 – elektrická jednotka nebo vůz na střídavý proud
          6 – elektrické jednotka nebo vůz dvou- či vícesystémové
          7 – motorová lokomotiva
          8 – motorový vůz
          9 – řídicí vůz
          0 – vložený (nemotorový) vůz

Druhá a třetí číslice tvoří tzv. konstrukční skupinu. Přesně nijak nevypovídá o charakteristice vozidla.
Čtvrtá až šestá číslice reprezentují evidenční číslo. Každá lokomotiva tak je díky svému značení jedinečná.
Sedmá číslice je kontrolní. Slouží pro ověření správnosti opsání čísla do počítače. 

reklama
Související články
Očekává se, že do roku 2025 proniknou roboti a umělá inteligence (AI) do našeho každodenního života. To by mohlo mít obrovský dopad hned na několik odvětví podnikání, zejména na zdravotnictví, služby zákazníkům a logistiku. Už nyní je AI zodpovědná za průlomové objevy v lékařském výzkumu a výzkumu klimatu, nemluvě o samořídících automobilech. Nahradí však skutečně […]
Pátrání po ztraceném miniaturním zdroji radioaktivního césia 137 dokázalo v uplynulých dnech vytížit úřady a záchranné složky v západní Austrálii. Zdroj nebezpečného beta a gama záření se po intenzivním nasazení záchranářů a hasičů a speciálních přístrojů nakonec našel, ale alarmující incident bude i nadále vzbuzovat řadu otázek. Na vývoji řešení, které by pomohlo záchranářům v […]
Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla […]
Pomocí malé skřínky byl schopen manévrovat modelem lodičky, a to bez jakéhokoliv viditelného spojení. Vědecké kouzlo, které Nikola Tesla předvedl v Madison Square Garden vyvolalo senzaci. Jeho bezdrátové ambice ale byly mnohem větší. Nadšený profesor představoval druhákům pokrokový přístroj. Grammovo dynamo, které si nechal na Polytechnickou školu ve Štýrském Hradci v Rakousku přivézt až z Paříže, bylo vybaveno […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz