Domů     Technika
Pořádek na železnici
21.stoleti 9.6.2008

Složité jízdy s komplikovanými jízdními řádySložité jízdy s komplikovanými jízdními řádyV roce 1840 se britská železniční společnost Great Western jako první na světě rozhodla používat londýnský čas pro všechny své jízdní řády. To vedlo k zániku lokálních časů a k jejich synchronizaci s Londýnem, lépe řečeno s hvězdárnou v Greenwich, podle které byly londýnské hodiny nastavovány. Železnice tak smazala drobné, ale přesto význačné detaily mezi jednotlivými městy (např. Oxford byl 5 minut pozadu). Odtud byl již jen krůček k zákonu, který 2. července 1880 ustanovil stejný čas platný pro celou Británii. Bohužel, tímto zákonem se problémy s časem v žádném případě nevyřešily. Pro malinkou Anglii možná ano, ale svět chtěl být také řízen časem. Tato skutečnost vedla sira Sandforda Fleminga (kanadského stavitele železnic) k vytvoření plánu časových zón. Schválili ho delegáti 27 zemí v roce 1884 ve Washingtonu. Od tohoto okamžiku je země rozdělena na 24 pásů (po 15 stupních), vždy s rozdílem jedné hodiny od GMT (Greenwich Mean Time – lokálního času v Greenwichi). Posouvání času na hodinkách cestujících se zřejmě nikdy neodstraní.

Předchozí článek
Další článek
Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz