Materiály pro zázračné lyže pocházejí z Formule 1!

Jakmile ručička teploměru klesne na horách k nule, řada vášnivých lyžařů pečlivě zkoumá oblohu, kdy se konečně roztrhne a zasype krajinu bílým popraškem. Pojďme se podívat, jaké jsou současné trendy v bezpečnosti jednoho z nejpopulárnějších sportů – lyžování.Jakmile ručička teploměru klesne na horách k nule, řada vášnivých lyžařů pečlivě zkoumá oblohu, kdy se konečně roztrhne a zasype krajinu bílým popraškem. Pojďme se podívat, jaké jsou současné trendy v bezpečnosti jednoho z nejpopulárnějších sportů – lyžování.

Co mají společného lyže a letecký průmysl? Možná víc než se na první pohled zdá. Například karbonová vlákna, která se běžně využívají při výrobě letadel, ale i závodních automobilů typu Formule 1, se běžně využívají i při vývoji nejmodernějších lyží. Lyže, které mají jádro z těchto vláken, dokáží redukovat váhu, lyžař při sjezdu cítí menší únavu a lépe lyže ovládá. Karbonová vlákna jsou totiž velmi lehká, zároveň však mimořádně pevná. Závodní lyže pak často kombinují karbonové vlákno s titanem, což zaručuje snadné ovládání a co možná nejlepší vlastnosti lyží.

Dřevu ještě neodzvonilo….
Doby, kdy se prostě jen ohoblovalo dřevěné prkno a lyže byla na světě, jsou již dávno pryč. Dnes technologie pro výrobu lyží vznikají ve špičkově vybavených laboratořích. Nezúčastněný pozorovatel by možná v první chvíli při návštěvě takové laboratoře nepoznal, zda v ní probíhá kosmický výzkum, zda v ní bádají lékaři či zde vzniká jen obyčejná lyže.
Výrobci lyží však ještě na dřevo, zejména na to z listnatých stromů, úplně nezanevřeli. Jen ho kombinují z mnoha jinými materiály, které zlepšují vlastnosti lyží i jejich bezpečnost. Velmi často jsou při výrobním procesu používány i plasty, vlákna skleněná i zmíněná karbonová, kevlar nebo titan.

….ale lehké kovy bodují
A jakou mají jednotlivé materiály funkci? Jádro ze skelných vláken umožňuje vyšší pevnost v oblouku a zlepšuje pružnost lyže. Titan je pro změnu lehký a zároveň mimořádně odolný lehký kov, takže lyže odlehčuje a zároveň je činí odolnými. Občas se místo titanu používá magnesium. To má nižší specifickou hmotnost než titan a lépe rozprostře tlak na lyži.
V současnosti jsou lyže nejrozšířenější krátké a široké s výrazným vykrojením. Moderní lyže by měly být vyztužené kvůli roznášení zátěže na kratší plochu a odolné proti vibracím, které způsobuje jejich extrémní šířka.

Namazané mazané lyže
K výrobě lyží se nyní běžně používají i kompozitní materiály. Pod tímto tajemným názvem se skrývají látky, které jsou složeny ze dvou nebo více složek, které se výrazně liší fyzikálními a chemickými vlastnostmi. Spojením těchto složek vznikne zcela nový materiál s unikátními vlastnostmi, které obě samostatné složky jinak postrádají. Klasickým příkladem kompozitu je železobeton. Bylo by asi zajímavé vidět, jak by takové železobetonové lyže vypadaly a jaké by měly vlastnosti, nicméně jiné kompozity své místo při výrobě lyží nacházejí, například skelné lamináty.
Sebelepší materiál však z každého světovou lyžařskou špičku, typu Pirmina Zurbriggena neudělá. Pokud už člověk základy lyžování zvládl, rozhodně ale pozná, zda se vozí na dřevěných lyžích nebo na lyžích z několika vrstev kombinovaných a odlehčených  materiálů.
A propos vosky. Každý, kdo někdy běžel na lyžích ví, že základem všeho je mít dobře namazáno. A dobře namazat, to je opravdová alchymie, zejména u špičkových závodníků. Když se to nepovede, ze snadného závodu může být doslova horor.
Klasickým voskům ale bude možná brzy odzvoněno. Vědci z univerzity v americkém Dartmouthu vyvinuli před nedávnem zařízení, které by podkluzování lyží mělo zabránit. Do lyže je vložen senzor, který má za úkol rozpoznávat kvalitu sněhu. Lyže získané informace vyhodnotí a na základě nich pak změní povrch své skluznice. V praxi celý systém funguje tak, že impuls, který senzor vyšle na skluznici, rozpustí tenoučkou vrstvu sněhu. Ta však záhy znovu zamrzne a ulpí na skluznici, na které převezme funkci vosku. Je jen otázkou času, kdy technologové vyvinou podobně chytré lyže, které podobně budou schopny reagovat na směr jízdy, na její techniku, ale i na proměny okolních podmínek.

Ani v lavině se neztratíte
Statistiky uvádějí, že jen v Alpách zemře pod lavinami každoročně přibližně sto lyžařů a snowboardistů, z nichž naprostá většina jezdí v terénu mimo vyznačené a upravené sjezdovky. V případě, že jsou zasypáni lavinou se jejich šance na přežití s narůstajícím časem snižuje. Patnáct minut po zasypání ještě 92 procent obětí žije. Po 45 minutách je to však již jen necelá čtvrtina a po hodině a půl přežívá už pouhých dvacet procent. Hledání obětí může urychlit i záchranný lavinový systém označovaný jako Recco. Ten je založen na radarové technologii a skládá se ze dvou částí – detektoru a reflektoru. Týmy záchranářů vysílají  detektorem radarové vlny, které díky zpětnému zdvojenému odrazu od reflektoru pomohou určit přesnou pozici hledaného. Detektor, který slouží zároveň jako vysílač i přijímač váží přibližně 1,6 kg a jsou jím vybaveny záchranné týmy v téměř všech významných alpských střediscích. V některých z nich mají záchranáři k dispozici také helikoptéry se speciálními detektory s enormně velkým dosahem signálu. Reflektor vypadá jen jako tenká destička pokrytá plastem, vážící jen několik gramů, která – pokud není nadměrně mechanicky poškozena – má prakticky neomezenou životnost. Navíc, reflektor nepotřebuje žádnou baterii, pracuje na principu pasivního vysílače a je tedy energeticky absolutně nezávislý. Přední výrobci sportovního oblečení, tyto reflektory všívají do rukávů a nohavic zimních bund a kalhot.

Typy lyží
Není to tak dávno, co se jeden typ lyží dal použít téměř pro všechny účely. V současnosti se však lyže výrazně specializují a odlišnosti mezi nimi se prohlubují. Každý druh lyžařského sportu totiž vyžaduje jinou techniku a jinou zátěž. Koneckonců, jak s oblibou říkávají výrobci lyží, hole také nejsou stejné, s tou golfovou si hokej příliš dobře nezahrajete.
Lyže sjezdové
Jsou ve svém tvaru určovány především požadavkem rychlosti, přičemž musí být vodivé i točivé. Důležitá je pevnost a útlum při jejich rozkmitání vlivem nerovnosti trati. Délka lyží je v rozmezí 208-215 cm a jsou širší než lyže slalomové.
Dnes se používají lyže výrazněji vykrojené (tzv. carvingové lyže). Špička a patka jsou oproti střední části mnohem širší, čímž se zvětšuje kontaktní plocha se sněhem. Lyže tak může být kratší a je lépe ovládatelná, aniž dojde ke ztrátě stability.
Lyže slalomové
Liší se od sjezdových především menším požadavkem na rychlost. Důraz je kladen na točivost, vodivost především v obloucích. Slalomové lyže jsou kratší asi o 5% než lyže sjezdové, jsou užší a lehčí.
Lyže trikové
Jsou určeny pro lyžařskou akrobacii a podobají se lyžím slalomovým jsou však kratší a patky stejně jako špičky jsou mírně zvednuté a zaoblené.
Lyže pro skoky a jízdu v boulích
Minimální délka je 190 cm pro muže a 180 cm pro ženy. Špičky jsou pružné a patky vytočené vzhůru. Skluznice nemá drážky, lyže jsou vykrojené, aby bylo snažší zahájit oblouk.
Lyže skokanské
Funkční vlastnosti se shoduji s lyžemi pro sjezd, musí být rychlé, pevné, dokonale vodivé v rovné jízdě a správně vyvážené. Mohou být dlouhé až 235 cm avšak nesmí přesáhnout výšku skokana o více jak 80 cm, šířka je 88 mm, skluznice má několik vodících žlábků, maximální povolená hmotnost je 7,27 kg. Lyže nemají hrany.
Lyže běžecké
Jsou lehké (1-1,2 kg) a pevné, často vyrobené z kevlarových vláken s komůrkovou strukturou. Lyže jsou velmi úzké (44-46 mm).

Rubriky:  Technologie
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Vědci získávají oxid křemičitý ze slupek od rýže

Vědci získávají oxid křemičitý ze...

Liberečtí vědci objevili metodu, kterou lze získat oxid křemičitý ze slupek od...
Partnerská válka o prostor v posteli? Ford nabízí řešení, inspirované systémem udržování jízdních pruhů

Partnerská válka o prostor v posteli? Ford...

Má-li Váš partner tendenci opouštět svou stranu postele a neustále se...
Zkušební zážeh motoru Raptor

Zkušební zážeh motoru Raptor

Společnost SpaceX se netají svými vesmírnými ambicemi. V jejím...
Laserový systém dokáže přenášet zvuk až k uchu příjemce

Laserový systém dokáže přenášet...

Představte si tu možnost dostávat signály přímo až k uchu, aniž by je mohl zaznamenat...
Panda do Evropy?

Panda do Evropy?

Čínská společnost DeepBlue Technology představila začátkem tohoto roku na...
Umělá inteligence překoná lékaře – v budoucnu bude rozpoznávat vzácné genetické poruchy

Umělá inteligence překoná lékaře – v...

Na trhu se již lze setkat s chytrými telefony, které v sobě mají...
Kdo bude slídilem roku? Nejvíce nominací získal Facebook

Kdo bude slídilem roku? Nejvíce...

Z 34 návrhů na slídila za loňský rok patřily hned 3 populární sociální...
Marketingu už se nevyhne ani vesmír. Rusové se chystají umístit reklamu na oběžnou dráhu

Marketingu už se nevyhne ani vesmír....

Ruská společnost StartRocket vzbudila na počátku ledna velký rozruch...
Aplikace vám ušetří za elektřinu

Aplikace vám ušetří za elektřinu

Nová aplikace pro mobilní telefony, vyvinutá na Vysokém učení technickém...
Nabíjení elektromobilů snadno a rychle? V Kanadě mají jedinečnou technologii

Nabíjení elektromobilů snadno a...

Kanadská společnost GBatteries má na dosah ruky technologii, která dokáže...

Nenechte si ujít další zajímavé články

VIDEO: Proč se rodí siamská dvojčata?

VIDEO: Proč se rodí siamská...

I přesto, že se to neděje příliš často, občas se...
Ředitel Zemské banky Karel Mattuš: Poctivec, který čekal na příležitost

Ředitel Zemské banky Karel Mattuš:...

Když se na konci 80. let 19. století rozhodne Sněm Království českého založit...
Na prvním dojmu záleží! S naší důvěrou k cizincům si lidský mozek hraje

Na prvním dojmu záleží! S naší...

Řečí a poučení o tom, jak máme být při jednání s cizinci opatrní, a...
Pandy nejsou jen roztomilá zvířata, ale také cenný vývozní artikl

Pandy nejsou jen roztomilá zvířata,...

Panda jako první krok na čínských diplomatických cestách. Právě tím se...
Z lásky se směla provdat jediná dcera Marie Terezie

Z lásky se směla provdat jediná...

„Adieu myšičko,“ loučí se v dopise se svým ženichem Františkem Štěpánem...
VIDEO: Jak by vypadal svět, kdyby neexistovalo Slovensko?

VIDEO: Jak by vypadal svět,...

O Slovensko jsme vlastně přišli už několikrát. Co...
Tragické lásky Hollywoodu: Liam Neeson a Natasha Richardsonová

Tragické lásky Hollywoodu: Liam...

„Nemůžete se na to připravit. Myslíte si, že to pláčem odplavíte, ale...
Karel IV. se v honbě za římskou korunou neštítil ničeho

Karel IV. se v honbě za římskou...

„Ty budeš jednou římským králem,“ prorokuje Karlovi Lucemburskému kardinál Pierre...
Jak sídla kanceláří ovlivňují rozhodnutí lidí, kteří v nich pracují?

Jak sídla kanceláří ovlivňují...

Obchodní čtvrti plné mrakodrapů se staly součástí všech významnějších...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.