Domů     Technika
Jak pracuje: ESKALÁTOR
21.stoleti 16.11.2007

Lze si vůbec podzemní dráhu představit bez jezdících schodů? V současnosti asi těžko. Ovšem eskalátory najdeme na mnoha dalších místech, ať už na letištích, v obchodních centrech nebo třeba v zábavních komplexech.Lze si vůbec podzemní dráhu představit bez jezdících schodů? V současnosti asi těžko. Ovšem eskalátory najdeme na mnoha dalších místech, ať už na letištích, v obchodních centrech nebo třeba v zábavních komplexech.

Eskalátor není vlastně nic jiného než řetězový přepravník. Takovým přepravníkem se obvykle přepravuje zboží nebo na pásech součástky ve fabrice. Eskalátory mají však specifickou vlastnost; jsou k určeny především k přepravě lidí.
Psal se rok 1897 když v New Yorku otevřel americký vynálezce Jesse W. Reno první eskalátor na světě. Zprvu jezdící schody sloužily spíše jako zábavní atrakce, k jejich komerčnímu využívání došlo až později. Název eskalátor, který se později všeobecně vžil, je složenina z anglického pojmu Elevator (výtah) a latinského termínu Scalae (schody). Není jistě bez zajímavosti, že v té době se jednotlivé stupně schodů vyráběly ještě ze dřeva.
Nejdelším eskalátorem na světě jsou jezdící schody v jednom obchodním centru v Honkongu. Dosahují délky úctyhodných osmi set metrů. Zde se však jedná spíše o systém eskalátorů. Nejdelší nepřerušované jezdící schody se nacházejí ve washingtonské stanici podzemní dráhy Wheaton; měří 155 metrů a jízda po nich trvá tři a půl minuty. Nejdelšími eskalátory pražského metra jsou ty, které jsou umístěny ve stanici Náměstí Míru (87 metrů) a Hradčanská (76 metrů).
Eskalátor je vnímán jako bezpečný dopravní prostředek, ale ani jemu se nehody nevyhýbají. A zdaleka se nejedná jen o zabodnuté jehlové podpatky mezi jednotlivými schody. Například 28. října 2003 se stala v Římě tragická nehoda, při které jedna britská turistka propadla do vnitřního soukolí stroje, které ji zcela rozdrtilo. Nebo v únoru 2005 jistému Američanovi, který na jezdících schodech seděl, se do nich zamotala jeho kapuce. Když se ji snažil vyrvat ven, eskalátor vtáhnul do svých útrob jeho ruku a on vykrvácel. Aby se podobným tragédiím zamezilo, bývají dnešní eskalátory většinou vybaveny bezpečnostním systémem, který při sebemenším podezření na problém celý mechanismus preventivně vypne.

Související články
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz