Kdo je chytřejší: člověk nebo počítač? Když někdo chce znát odpověď na tuto otázku, uspořádá třeba zápas mezi člověkem a umělou inteligencí v nějaké hře. Zatímco dříve spíše vítězili lidé, nyní dost možná jejich triumfům odzvonilo. Ukazují to nejnovější poznatky kanadských vědců.
Kdo stoprocentně věří lidské inteligenci, vědcům z Albertské univerzity v kanadském Edmontonu asi nepoděkuje. Ti totiž vyvinuli program zvaný Chinook, který je expertem na hraní dámy. A ne ledajakým. Chinook je totiž absolutní jednička ve svém oboru. I když jste zkušený hráč dámy, kterého jen tak něco nepřekvapí, pokud stanete tváří v tvář programu Chinook, máte jednu jistotu: z této hry vítězně nevyjdete.
Superman – Chinook: nerozhodně
Celých osmnáct let trvalo vědcům, než svůj program dovedli k dokonalosti. Každý den přitom padesátka počítačů pečlivě mapovala všechny možnosti, které hra naskýtá. Během této doby propočítali 39 bilionů hracích pozic. I kdyby se proti Chinookovi posadil Superman, který by během partie neudělal jedinou chybu, hra by dospěla nanejvýš k remíze.
Zajímavé je, že počítač nemá ve své paměti všechny kombinace, které mohou při hře nastat. Těch kombinací je totiž 500 995 484 682 338 672 639 nebo chcete-li 500 milionů bilionů (tomu se zdaleka nemůže rovnat například počet hvězd v naší galaxii, který se odhaduje na „pouhých“ 200 miliard). I kdyby zmíněná padesátka počítačů pracovala non-stop, trvalo by více než sto let, než by byly všechny kombinace popsány. Vědci museli použít poněkud jiný postup. Vyšli ze situace, kdy na hrací ploše zůstává deset a méně kamenů. I to nabízí stále ještě 39 bilionů možností, ale přece jen, tato cifra je už stravitelnější.
Revoluce ve vývoji umělé inteligence
Poté byly spočítány možné a rozumné možnosti zahájení hry. Těch je devatenáct, hra poté volně pokračovala, dokud na hrací desce nezůstalo jen deset kamenů. Informatici pak „narýsovali“ všeobecnou hrací strategii, při níž se vždy dá dosáhnout konstelace, která oba protihráče dovede k remíze. Mezi experty na danou oblast se objevily hlasy, že Chinook je zásadním mezníkem ve vývoji umělých inteligencí.
Ještě v době kdy Chinook nebyl zdaleka tak dokonalý, zúčastnil se světového šampionátu v dámě. Stalo se tak již v roce 1994 a Chinook si odvezl titul mistra světa. Poprvé v historii tak umělá inteligence porazila v nějaké hře inteligenci přirozenou. Jediné, co lidstvo může uklidňovat, je fakt, že onu umělou inteligenci stvořili sami lidé.
Počítač poráží i nejlepší šachisty
S počítačem rádi hrají i šachisté. V poslední době však lidstvo dostává od umělé inteligence pěkně na frak. Poslední a velmi sledované utkání se uskutečnilo koncem roku 2006. Proti sobě zasedli ruský mistr světa Vladimír Kramnik a počítačový program Deep Fritz. Výsledek? Ze šesti partií dokázal nejlepší šachista světa uhrát jen čtyři remízy a z dalších dvou odcházel ze skloněnou hlavou.
Nejen šachy nebo dáma, ale i fotbal!
Umělá inteligence proniká do sportu velmi rychle. Stále populárnější jsou například turnaje v robofotbale. Týmy se odlišují nejen barvou, ale jsou jim přidělena i rozdílná kmitočtová pásma, aby nedocházelo k vzájemnému rušení. Mikroroboti jsou nejprve „trenérem“ ručně rozmístěni po hřišti. Po zahájení hry se však už žádný člověk nesmí dotknout ani klávesnice ani myši. Proti sobě tak hrají jen počítače. Dnes se ještě může zdát pohled na neohrabané krychle honící se za míčkem poněkud úsměvný, ale pozor. Organizátoři světových šampionátů v tomto zvláštním druhu kopané si předsevzali, že do roku 2050 humanoidní roboti v regulérním fotbalovém zápase porazí v té době úřadující mistry světa v kopané.