Víte, kolik potřebujete tužkových baterií, abyste dostali do vzduchu letadlo s pilotem a doletěli dál než bratři Wrightové?
Společnost Panasonic se podílela na unikátní projektu, jehož výsledkem byl vůbec první let letounem s lidskou posádkou s pohonem na suché články, tzv. tužkové baterie, Panasonic Oxyride.
Panasonic na projektu pracoval společně s Tokijským technologickým institutem od ledna tohoto roku. Let se nakonec uskutečnil 16. července 2006 na letišti Okegawa na severním předměstí Tokia. Letoun poháněný 160 suchými články Panasonic Oxyride formátu AA (tzv. tužkové baterie) uletěl vzdálenost 391,4 metru ve výšce 5,2 metru (bratři Wrightové v roce 1903 při svém prvním úspěšném pokusu dokázali udržet letadlo ve vzduchu 259 metrů). Jednosedadlový letoun o hmotnosti 54 kg pilotoval student Tokijského technologického institutu vážící 53 kg. Stroj byl ve vzduchu 59 sekund.
Let se uskutečnil před zraky představitelů Japonského leteckého úřadu, aby mohl být uznán jako oficiální rekord. Autoři projektu budou dále usilovat o to, aby byl let uznán jako první let s lidskou posádkou na bateriový pohon i mezinárodní aeronautickou federací (Fédération Aéronautique Internationale, FAI).
Letoun, který uskutečnil první let na bateriový pohon, bude od 31. července do 6. srpna vystaven v hale nádraží JR Tokyo Station v Tokiu a od 15. do 24. září v Národním vědeckém muzeu v Tokiu.