Domů     Technika
Volná ruka za volantem
21.stoleti 18.11.2005

Sady hands-free postupem času získávají na stále větší popularitě. Už nejsou jen doménou řidičů, ale stále častěji se lze setkat s chodci, kteří na první pohled trpí samomluvou. Při bližším pohledu však vyjde najevo, že vlastně telefonují.Sady hands-free postupem času získávají na stále větší popularitě. Už nejsou jen doménou řidičů, ale stále častěji se lze setkat s chodci, kteří na první pohled trpí samomluvou. Při bližším pohledu však vyjde najevo, že vlastně telefonují.

Modrý zub
Průkopníkem mezi bezdrátovými osobními sítěmi byl radiový systém Bluetooth. Jeho vývojem se od roku 1998 zaobírá nezisková instituce Bluetooth SIG, kterou společně založily společnosti Nokia, IBM, Ericsson, Intel a Toshiba. Pro zajímavost, název této technologie je odvozen od jména dánského panovníka Haralda II. – Modrého zuba, který svou přezdívku získal podle jeho vášně k borůvkám a ostružinám.

S mobilem v kufru 
Jednou z novinek na českém trhu je sada Blue Warrior automobilové hands free BT-600. Její ovládání je jednoduché, stačí systém zapojit do zásuvky cigaretového zapalovače a díky technologii bluetooth už lze telefonovat v režimu hands-free. Mobilní telefon už pak nepotřebuje žádné další spojení k přenosu signálu. Může zůstat v kapse svého uživatele, v jeho aktovce nebo klidně v uzavřeném kufru vozidla. Dosah bezdrátových technologií totiž je totiž až deset metrů.
Novým trendem ve výrobě hands-free sad je redukce jejich hlučnosti. U nich nežádoucí ruch redukuje uvnitř zabudovaný mikrofon, obousměrná (duplexní) reproduktorová technologie je již samozřejmostí. Zvuková intenzita pak bývá nastavitelná pomocí tlačítek na přístroji, popřípadě na samotném telefonu. Při výběru hands-free sady je však nutné dát si pozor na to, aby systém byl vhodný k vlastněnému mobilnímu telefonu.
 
Druhá strana mince

Mezi širokou veřejností je všeobecně rozšířen názor, že telefonování s hands-free podstatně snižuje riziko dopravních nehod. Nemalá řada států světa, mimo jiné Česká republika, Německo i některé státy USA, zakázala telefonování z mobilů při řízení, pokud nejsou využívány hands-free sady. Nejnovější studie australských vědců však poukazuje na to, že hands-free snižuje možnost karambolu jen minimálně.
Vědci z univerzity v Sydney do detailů prozkoumali příčiny čtyř stovek dopravních nehod. Poté dospěli k závěru, že řidiči, kteří za jízdy telefonují bez hands-free, si zahrávají s pětkrát větším rizikem, že havarují. Ovšem osoby hands-free používající na tom nejsou o moc lépe. Možnost havárie je u nich oproti řidičům, kteří se soustředí jen na samotnou jízdu, čtyřnásobná. Ze zmiňovaných čtyř stovek osob, které havarovaly, jich plná polovina měla ve svém voze nainstalovanou sadu hands-free. To ovšem automaticky neznamená, že ji v inkriminované době skutečně použily. Studie dále prokázala, že na nehodovost neměl vliv ani věk, ani pohlaví řidiče.
Závěr australské studie je jasný. Pokud už řidič nutně potřebuje telefonovat, je pro něj i pro jeho okolí lepší, když zastaví a v klidu a bez stresu si svůj hovor vyřídí.

Dát si hands-free nebo pivo?
Teorie, že ani hands-free neznamená nutně bezpečnější jízdu, není nikterak nová. Již v roce 1997 skupina amerických vědců zkoumala vliv telefonování tímto způsobem v souvislosti  s řízením vozidla. Výsledky byly poté zveřejněny v odborném časopise The New England Journal of Medicine. A byly překvapující. Američané na základě svých zkoumání došli k závěru, že řidiči, který za jízdy používá hands-free, se pozornost snižuje až na úroveň lehce podnapilého člověka.

Související články
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz