Horká aktualita Americký raketoplán Discovery přesně v 16:39 našeho času odstartoval na svou cestu k Mezinárodní vesmírné stanici.
Raketoplán Discovery se krátce po startu musel potýkat s několika technickými problémy. Odborníci NASA to zjistili při zkoumání záznamů ze 112 videokamer, které celý start monitorovaly. Z podvozku se odloupla část destičky žárové izolace krytu, další kus materiálu se odtrhl poblíž motoru. Nakonec do nádrže s palivem narazil pták.
Poté, co se raketoplán Discovery připojí k Mezinárodní vesmírné stanici, bude poškození lodi zkoumat laserový paprsek. Pokud se závada ukáže jako vážná, sedmičlenná posádka zůstane na ISS a počká na jiný raketoplán, který ji dopraví zpátky na Zem.
26. 7. 2005 16:40
Američanům se právě dnes podařilo po více než dvou a půl letech obnovit své vesmírné lety. Ty byly zastaveny poté, co v roce 2003 havaroval raketoplán Columbia, na jehož palubě zahynulo všech sedm členů posádky.
V průběhu odpočítávání technici v Kennedyho vesmírném středisku neodhalili na lodi žádné závady a startu mimořádně přálo i počasí. „Po více než dvou letech nakonec úspěšně odstartoval jeden ze zbylé trojice amerických raketoplánů. Přesto ještě nějakou dobu potrvá, než se kosmický program rozeběhne na plné obrátky. Dnešní start je především jedním velkým testem – kosmická agentura NASA si potřebuje ověřit funkčnost nových bezpečnostních opatření. Nevyřešené problémy s palivovým čidlem jsou pouze drobností, protože raketoplány patří mezi vůbec nejsložitější lidské výtvory a zmíněný detektor má navíc trojnásobné jištění. Americká kosmonautika se zkrátka pomalu staví opět na nohy,“ řekl 21. STOLETÍ Tomáš Apeltauer z Instantních astronomických novin.
26. 7. 2005 10:40
„Odpočítávání před startem raketoplánu probíhá plynule a testy palivových senzorů zatím dopadají dobře. Zvýšila se rovněž šance na příznivé počasí, ze včerejších 60% vzrostla na 80%. Start by se měl uskutečnit v 16:39 středoevropského letního času,“ říká Pavel Koten z Astronomického ústavu AV ČR.
„Během dlouhého a detailního zkoumání problému s palivovým senzorem, který zabránil startu 13. července, došel technický tým k závěru, že byl nejspíše způsoben rušením na datovém kabelu tohoto senzoru. Došlo k přepojení kabelů dvou senzorů a byl sestaven plán, na základě kterého by mohlo ke startu dojít i v případě negativního testu jednoho ze senzorů. Současná pravidla vyžadují, aby při předstartovním testu správně pracovaly všechny čtyři senzory, původně ovšem stačily jenom tři. Po havárii Challengeru bylo toto pravidlo změněno, protože každé dva senzory obsluhoval jeden kabel. Ačkoliv došlo později ke změně a každý senzor má svůj kabel, požadavek na čtyři senzory zůstal,“ dodává Koten.