Domů     Technika
Michelangelův David má digitální dvojče
21.stoleti 21.7.2004

Zdokonalená technologie 3D skenování umožňuje vědcům zachraňovat pro budoucnost unikátní umělecká díla v digitální formě. Zdokonalená technologie 3D skenování umožňuje vědcům zachraňovat pro budoucnost unikátní umělecká díla v digitální formě.

Replika sochy Davida, která pravděpodobně představuje nejznámější Michelangelovo dílo, vznikla díky počítačovému modelu sestávajícímu z více než 1,25 milionu polygonů. O vlastní výrobu repliky se postarala společnost Gentle Giant Studio, která pomocí speciální trojrozměrné »tiskárny« vytvořila voskovou formu. Zde však následně zasáhlo několik lidských rukou, protože bylo potřeba opravit škody, které na originálu sochy způsobila 400 let trvající eroze, způsobená především vlivem deště. Pravděpodobně největší zásah lidských rukou byl nutný v oblasti vlasové části hlavy, kde bylo poškození nejvýraznější. Ostatně skoro každý muž má po čase problém s množstvím vlasů, a tak ani socha Davida nemohla být výjimkou. 

Digitalizace pro budoucnost
Původním cílem společného projektu americké Stanford University a University of Washington bylo zdokonalení technologie 3D skenování tak, aby mohla být prakticky využita ve prospěch vědy, a to především k vytvoření digitálního archivu nejvýznamnějších kulturních artefaktů. V současné době je technologie laserového měření vzdálenosti v kombinaci se speciálním algoritmem vyvinutým vědci ze Stanford University na takové úrovni, že je možné pořizovat přesné digitální modely trojrozměrných předmětů, jako jsou např. různé části strojů, kulturní artefakty a také digitální modely pro využití ve filmovém průmyslu či v oblasti počítačových her. 

Práce trvaly celý rok
Badatelé započali s prací již v roce 1988, kdy třicetičlenný tým vědců a studentů odcestoval v rámci projektu »Digital Michelangelo« na cel ý akademický rok do Itálie. Zde se věnovali intenzivnímu pořizování trojrozměrných obrazových dat Michelangelových děl. Po návratu do USA započalo zpracování takto pořízených dat tak, aby bylo možné v počítači vytvořit trojrozměrné modely naskenovaných objektů, a to ať již se jednalo o architektonická či sochařská díla.

JAK NA SKENOVÁNÍ 3D PŘEDMĚTŮ?
V současné době existují dvě základní kategorie 3D skenerů, které se od sebe liší především počtem snímačů. Do první kategorie patří zařízení, která provádějí snímání pomocí jednoho speciálního snímače, které však většinou bývají určeny pro konkrétní objekt. Příkladem takového zařízení může být laserový skener firmy Cyberware, který je schopen pomocí laseru a odrazu světla naskenovat věrnou kopii lidské hlavy, a to včetně povrchové textury. S takto naskenovaným obrazem je možné dále pracovat jak ve formě polygonálních, tak i křivkových objektů, např. pomocí softwarových balíků typu Softimage 3D. Tato technologie je využívána převážně pro tvorbu filmových triků a ve zdravotnictví. Ve filmovém průmyslu bývá využívána také druhá metoda, která je založena na snímání pomocí více snímačů současně. Princip spočívá v tom, že na snímaný objekt je rozmístěn potřebný počet standardních 2D snímačů, ze kterých se informace v reálném čase zpracovávají na počítači a výsledný 3D model je pak následně složen ze všech nasnímaných pozic.  

Související články
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz