Domů     Příroda
10 největších pouští světa
21.stoleti 21.5.2004

Redakce 21. STOLETÍ pro Vás připravila přehled největších pouští naší planety, řazený podle jejich rozlohy. Pevniny zaujímají jednu třetinu zemského povrchu, zbývající část pokrývají oceány. Z oné třetiny suché země zaujímají celou další třetinu pouště, nehostinná místa nacházející se nejčastěji v rovníkových oblastech naší planety. Na poušti také najdeme nejteplejší místo Země. Je to El Azízia v Libyi, kde naměřili 13. září 1922 neuvěřitelných 57,8 °C ve stínu.Redakce 21. STOLETÍ pro Vás připravila přehled největších pouští naší planety, řazený podle jejich rozlohy. Pevniny zaujímají jednu třetinu zemského povrchu, zbývající část pokrývají oceány. Z oné třetiny suché země zaujímají celou další třetinu pouště, nehostinná místa nacházející se nejčastěji v rovníkových oblastech naší planety. Na poušti také najdeme nejteplejší místo Země. Je to El Azízia v Libyi, kde naměřili 13. září 1922 neuvěřitelných 57,8 °C ve stínu.

1. Sahara – severní Afrika
Rozloha: 9 100 000 km2
Sahara je největší pouští na světě. Stálých obyvatel je tu méně než 2 miliony, většinou jde 0 kočovníky, jakými jsou například Tuaregové. Podle geografů je její součástí i Negevská poušť v Izraeli.
Charakteristika: skalní a horské oblasti, štěrkopísky, solné pláně, mohutné oblasti písečných dun. Centrální oblast sužují i několikaletá sucha bez kapky srážek.
Rostlinstvo a zvířena: akát a tamaryšek, v oázách palmy, pouštní antilopa, fenek, zmije růžkatá, šakal, ještěrka, a štír.

2. Australská poušť – Austrálie
Rozloha: 2 300 000 km2
Australskou poušť i přes nehostinné podmínky obývají už více než 30 000 let kmeny domorodců.
Charakteristika: je rozdělena na několik celků: Velkou písečnou, Viktoriinu a Simpsonovu (všechny tři jsou písečné), a dále Gibsonovu a Stuartovu poušť (kamenité pouště).
 Rostlinstvo a zvířena: akát, eukalyptus, ostřice, nízké trávy, ještěrka, dingo, klokan a další vačnatci, divoký králík, myš, plazi.

3. Arabská poušť – Arabský poloostrov
Rozloha: 2 300 000 km2
Poušť je po tisíce let obývána kočovnými arabskými kmeny. Od počátků historie lidstva přes ni vedly obchodní i dobyvatelské cesty mezi Afrikou a Asií.
Charakteristika: téměř celé území je pokryto pískem, nacházejí se v ní oblasti s nejrozsáhlejšími písečnými dunami na světě.
Rostlinstvo a zvířena: akát, oleandr, slanomilné traviny, velbloud, gazela, ještěrka, šakal, drobní hlodavci.

4. Gobi – jižní Mongolsko a severní Čína
Rozloha: 1300 000 km2
Poušť navazuje na severu Číny na menší pouště Taklama-kan a Alašan. Patří mezi nejchladnější pouště na světě, v období prudkých lijáků se na ní objevují i prudké řeky.
Charakteristika: střídají se všechny druhy povrchů, od písečných dun přes štěrkové a kamenité pláně až po vyschlá slaná jezera.
Rostlinstvo a zvířena: nízké keře, sa-xauly, bohatství travin, drop, divoký osel, gazela džejran, horská ovce, kozorožec horský, pavouci, drobní hlodavci. ,

5. Kalahari – jihozápadní Afrika
Rozloha: 520 000 km2
Domorodci, kteří žijí převážně na okraji buše, obývají ve skupinkách i centrální oblasti pouště Kalahari už přes 20 000 let. Charakteristika: převážnou část pouště pokrývá písek, menší část štěrkopísky a kamenité pláně
Rostlinstvo a zvířena: akát, aloe, gazela, gerbil, pouštní hlodavci, hyena, hmyz.

6. Chihuahuan – Mexiko a jihozápad Spojených států
Rozloha: 455 000 km2
Největší severoamerická poušť. Převážnou část pouště tvoří národní park, kde je kupodivu několikanásobně vyšší výskyt nejrůznějších druhů ptáků než v ostatních parcích USA
Charakteristika: náhorní plošina, na které se střídají kamenité a písčité oblasti. Velkou část území pokrývají i horské hřebeny a ojedinělé stolové hory.
Rostlinstvo a zvířena: množství druhů kaktusů, nízké keře, mesquito, mexický mák, slanomilné traviny, kojot, chřestýš, drobní hlodavci a hmyz.

7. Monte – Argentina
Rozloha: 325 000 km2
Poušť je oživena poměrně velkým počtem zvířat i rostlin díky častějším dešťovým srážkám.
Charakteristika: převážnou část pouště pokrývají písky, jsou na ní však i štěrkové oblasti a oblasti kryté zeminou
Rostlinstvo a zvířena: kaktusy, nízké keře, ostré traviny, pásovec, jaguár, puma, hlodavci.

8. Sonorská poušť – jihozápad USA a část Mexika
Rozloha: 312 000 km2
Sonorská poušť má ze všech světových pouští nejbohatší zastoupení živočišných a rostlinných druhů a je považována za nejkrásnější poušť na světě.
Charakteristika: střídají se zde písečné oblasti se štěrkovými a kamenitými plochami, část kryje i zemina. Ze všech severoamerických pouští má největší roční nadílku dešťových srážek.
Rostlinstvo a zvířena: agáve, pouštní lilie, mesquito, nízké keře, množství travin, kaktusy, sova, množství hlodavců, tarantule.

9. Poušť Thar – Indie a Pákistán
Rozloha: 200 000 km2
Poušť je oproti předešlým více zabydlena lidmi, nacházejí se v ní malé osady s deseti až dvaceti domy i hinduis-tické kláštery.
Charakteristika: většinu pouště pokrývá písek, jen malé plochy jsou kryté štěrkem. Duny, které jsou vyhledávanou turistickou atrakcí, jsou malých rozměrů.
Rostlinstvo a zvířena: akát, euphorbie, nízké keře, traviny, velbloud, ještěrka, kobra, šakal, drobní hlodavci.

10. Mojave – jihozápad USA
Rozloha: 65 000 km2
V této převážně slané poušti se nachází i světoznámé Údolí smrti (Death Valley), které se objevuje v řadě westernových příběhů.
Charakteristika: poušť je střídavě pokryta pískem a řídkou zeminou, v oblasti jsou rozsáhlé solné pánve.
Rostlinstvo a zvířena: rozmanité druhy kaktusů, trnových keřů, pouštní traviny, horská ovce, kojot, divoký králík, ještěrka, hlodavci a hmyz.