10 největších pouští světa

Na poušti také najdeme nejteplejší místo Země. Je to El Azízia v Libyi, kde naměřili 13. září 1922 neuvěřitelných 57,8 °C ve stínu.Redakce 21. STOLETÍ pro Vás připravila přehled největších pouští naší planety, řazený podle jejich rozlohy. Pevniny zaujímají jednu třetinu zemského povrchu, zbývající část pokrývají oceány. Z oné třetiny suché země zaujímají celou další třetinu pouště, nehostinná místa nacházející se nejčastěji v rovníkových oblastech naší planety. Na poušti také najdeme nejteplejší místo Země. Je to El Azízia v Libyi, kde naměřili 13. září 1922 neuvěřitelných 57,8 °C ve stínu.

1. Sahara – severní AfrikaRozloha: 9 100 000 km2Sahara je největší pouští na světě. Stálých obyvatel je tu méně než 2 miliony, většinou jde 0 kočovníky, jakými jsou například Tuaregové. Podle geografů je její součástí i Negevská poušť v Izraeli.

Charakteristika: skalní a horské oblasti, štěrkopísky, solné pláně, mohutné oblasti písečných dun. Centrální oblast sužují i několikaletá sucha bez kapky srážek.Rostlinstvo a zvířena: akát a tamaryšek, v oázách palmy, pouštní antilopa, fenek, zmije růžkatá, šakal, ještěrka, a štír.

2. Australská poušť – AustrálieRozloha: 2 300 000 km2Australskou poušť i přes nehostinné podmínky obývají už více než 30 000 let kmeny domorodců.Charakteristika: je rozdělena na několik celků: Velkou písečnou, Viktoriinu a Simpsonovu (všechny tři jsou písečné), a dále Gibsonovu a Stuartovu poušť (kamenité pouště).

Rostlinstvo a zvířena: akát, eukalyptus, ostřice, nízké trávy, ještěrka, dingo, klokan a další vačnatci, divoký králík, myš, plazi.

3. Arabská poušť – Arabský poloostrovRozloha: 2 300 000 km2Poušť je po tisíce let obývána kočovnými arabskými kmeny. Od počátků historie lidstva přes ni vedly obchodní i dobyvatelské cesty mezi Afrikou a Asií.

Charakteristika: téměř celé území je pokryto pískem, nacházejí se v ní oblasti s nejrozsáhlejšími písečnými dunami na světě.Rostlinstvo a zvířena: akát, oleandr, slanomilné traviny, velbloud, gazela, ještěrka, šakal, drobní hlodavci.

4. Gobi – jižní Mongolsko a severní ČínaRozloha: 1300 000 km2Poušť navazuje na severu Číny na menší pouště Taklama-kan a Alašan. Patří mezi nejchladnější pouště na světě, v období prudkých lijáků se na ní objevují i prudké řeky.

Charakteristika: střídají se všechny druhy povrchů, od písečných dun přes štěrkové a kamenité pláně až po vyschlá slaná jezera.Rostlinstvo a zvířena: nízké keře, sa-xauly, bohatství travin, drop, divoký osel, gazela džejran, horská ovce, kozorožec horský, pavouci, drobní hlodavci. ,

5. Kalahari – jihozápadní Afrika Rozloha: 520 000 km2Domorodci, kteří žijí převážně na okraji buše, obývají ve skupinkách i centrální oblasti pouště Kalahari už přes 20 000 let. Charakteristika: převážnou část pouště pokrývá písek, menší část štěrkopísky a kamenité pláně Rostlinstvo a zvířena: akát, aloe, gazela, gerbil, pouštní hlodavci, hyena, hmyz.

6. Chihuahuan – Mexiko a jihozápad Spojených státůRozloha: 455 000 km2Největší severoamerická poušť. Převážnou část pouště tvoří národní park, kde je kupodivu několikanásobně vyšší výskyt nejrůznějších druhů ptáků než v ostatních parcích USA Charakteristika: náhorní plošina, na které se střídají kamenité a písčité oblasti.

Velkou část území pokrývají i horské hřebeny a ojedinělé stolové hory.Rostlinstvo a zvířena: množství druhů kaktusů, nízké keře, mesquito, mexický mák, slanomilné traviny, kojot, chřestýš, drobní hlodavci a hmyz.

7. Monte – ArgentinaRozloha: 325 000 km2Poušť je oživena poměrně velkým počtem zvířat i rostlin díky častějším dešťovým srážkám.Charakteristika: převážnou část pouště pokrývají písky, jsou na ní však i štěrkové oblasti a oblasti kryté zeminouRostlinstvo a zvířena: kaktusy, nízké keře, ostré traviny, pásovec, jaguár, puma, hlodavci.

8. Sonorská poušť – jihozápad USA a část MexikaRozloha: 312 000 km2Sonorská poušť má ze všech světových pouští nejbohatší zastoupení živočišných a rostlinných druhů a je považována za nejkrásnější poušť na světě.

Charakteristika: střídají se zde písečné oblasti se štěrkovými a kamenitými plochami, část kryje i zemina. Ze všech severoamerických pouští má největší roční nadílku dešťových srážek.Rostlinstvo a zvířena: agáve, pouštní lilie, mesquito, nízké keře, množství travin, kaktusy, sova, množství hlodavců, tarantule.

9. Poušť Thar – Indie a PákistánRozloha: 200 000 km2Poušť je oproti předešlým více zabydlena lidmi, nacházejí se v ní malé osady s deseti až dvaceti domy i hinduis-tické kláštery.Charakteristika: většinu pouště pokrývá písek, jen malé plochy jsou kryté štěrkem.

Duny, které jsou vyhledávanou turistickou atrakcí, jsou malých rozměrů.Rostlinstvo a zvířena: akát, euphorbie, nízké keře, traviny, velbloud, ještěrka, kobra, šakal, drobní hlodavci.

10. Mojave – jihozápad USARozloha: 65 000 km2V této převážně slané poušti se nachází i světoznámé Údolí smrti (Death Valley), které se objevuje v řadě westernových příběhů. Charakteristika: poušť je střídavě pokryta pískem a řídkou zeminou, v oblasti jsou rozsáhlé solné pánve.

Rostlinstvo a zvířena: rozmanité druhy kaktusů, trnových keřů, pouštní traviny, horská ovce, kojot, divoký králík, ještěrka, hlodavci a hmyz.

Autor: Pavel Přeučil