Podle společnosti Honda není daleko doba, kdy přestaneme jezdit s auty k čerpacím stanicím a místo toho otočíme doma kohoutkem. Výzkumné týmy totiž finišují s praktickým využitím domácí energetické stanice na výrobu vodíku.
Pobočka společnosti Honda Motor v Torrance, která se zabývá výzkumnou a vývojovou činností v USA, zřídila v Kalifornii v závěru loňského roku experimentální domácí energetickou stanici – Home Energy Station (HES) – která vyrábí vodík ze zemního plynu. Pro tento převratný způsob výroby vodíku se uvažuje využití ve vozidlech s palivovými články a současně pro zásobování domácností elektřinou a horkou vodou. Právě v kalifornském centru budou probíhat experimenty s výrobou, skladováním a spalováním vodíku. Je to součást pokračujícího výzkumu využití vodíku pro výrobu energie. Nový systém HES v současnosti dokáže vyrobit dostatek vodíku pro naplnění nádrže vozidla Honda FCX s vodíkovými palivovými články během pouhých několika minut jednou za den. Tento systém sestává z následujících součástí a hlavních procesů: konvertor pro izolaci vodíku ze zemního plynu; palivový článek zajišťující energii pro vlastní systém, využívající část získaného vodíku; rafiner pro čištění vodíku; kompresor pro stlačování získaného vodíku a tlakový zásobník pro skladování stlačeného vodíku.
Pomáhají i solární panely
Honda také ohlásila vývoj solárních panelů nové generace. Nové solární panely jsou opatřeny světlo pohlcující vrstvou, vytvořenou z mědi, india, galia a selenu (CIGS), která g snižuje množství elektřiny potřebné pro výrobu solárních článků ve srovnání s obvyklými solárními články ze silikonových krystalů. Elektrolytická jednotka, která vyrábí vodík z vody, byla nahrazena novou kompaktní jednotkou, dosahující vyšší účinnosti díky používání nového katalyzátoru na bázi ruthenia. Jak nové solární články, tak i nová elektrolytická jednotka jsou využity v energetické stanici pro doplňování vodíku v Kalifornii, což zlepšuje celkovou účinnost zařízení. Vědečtí pracovníci společnosti dlouho zastávali názor, že energie z vodíkových palivových článků má potenciál stát se příští generací energetických zdrojů, potřebnou pro překonání problémů spojených s vývojem alternativních paliv, snižující emise výfukových plynů a omezující účinek globálního oteplování atmosféry. Nyní zkoumá způsoby, jak zlepšit energetickou účinnost výroby vodíku jako paliva a zvýšit účinnost jím poháněných vozidel.
AUTO NA VODÍKOVÝ POHON
Nejen odborníci, ale i britská veřejnost si nedávno mohla prohlédnout prototyp nového vozu na vodíkový pohon. Ten podle svých tvůrců symbolizuje soumrak tradičních automobilů. Vozítko je téměř bezhlučné a jediný odpad, který produkuje, je voda. Vůz je podle britské společnosti BOC, která jej vyrobila, v podstatě prototypem pro všechny vozy budoucnosti. K pohonu auta se totiž používají palivové články na vodíkový pohon, které vynalezl už v roce 1839 velšský fyzik, Sir William Grove. Vodík prochází polymerovými články, které ho – za pomoci katalyzátoru – konvertují na vodu i a v tomto procesu uvolňují elektrický proud, jenž pohání motor. Na rozdíl od běžných motorů je proces bezhlučný a nezanechává za sebou emise. Vodík je všude a jeho zásoby jsou nevyčerpatelné. Britské ministerstvo dopravy vývoj nových vozů vítá. Uvažuje se i o zprovoznění prvních autobusů na vodíkový pohon.