Domů     Technika
Zvoní benzinovým čerpadlům umíráček?
21.stoleti 21.2.2004

Podle společnosti Honda není daleko doba, kdy přestaneme jezdit s auty k čerpacím stanicím a místo toho otočíme doma kohoutkem. Výzkumné týmy totiž finišují s praktickým využitím domácí energetické stanice na výrobu vodíku.Podle společnosti Honda není daleko doba, kdy přestaneme jezdit s auty k čerpacím stanicím a místo toho otočíme doma kohoutkem. Výzkumné týmy totiž finišují s praktickým využitím domácí energetické stanice na výrobu vodíku.

Pobočka společnosti Honda Motor v Torrance, která se zabývá výzkumnou a vývojovou činností v USA, zřídila v Kalifornii v závěru loňského roku experimentální domácí energetickou stanici – Home Energy Station (HES) – která vyrábí vodík ze zemního plynu. Pro tento převratný způsob výroby vodíku se uvažuje využití ve vozidlech s palivovými články a současně pro zásobování domácností elektřinou a horkou vodou. Právě v kalifornském centru budou probíhat experimenty s výrobou, skladováním a spalováním vodíku. Je to součást pokračujícího výzkumu využití vodíku pro výrobu energie. Nový systém HES v současnosti dokáže vyrobit dostatek vodíku pro naplnění nádrže vozidla Honda FCX s vodíkovými palivovými články během pouhých několika minut jednou za den. Tento systém sestává z následujících součástí a hlavních procesů: konvertor pro izolaci vodíku ze zemního plynu; palivový článek zajišťující energii pro vlastní systém, využívající část získaného vodíku; rafiner pro čištění vodíku; kompresor pro stlačování získaného vodíku a tlakový zásobník pro skladování stlačeného vodíku.

Pomáhají i solární panely
Honda také ohlásila vývoj solárních panelů nové generace. Nové solární panely jsou opatřeny světlo pohlcující vrstvou, vytvořenou z mědi, india, galia a selenu (CIGS), která g snižuje množství elektřiny potřebné pro výrobu solárních článků ve srovnání s obvyklými solárními články ze silikonových krystalů. Elektrolytická jednotka, která vyrábí vodík z vody, byla nahrazena novou kompaktní jednotkou, dosahující vyšší účinnosti díky používání nového katalyzátoru na bázi ruthenia. Jak nové solární články, tak i nová elektrolytická jednotka jsou využity v energetické stanici pro doplňování vodíku v Kalifornii, což zlepšuje celkovou účinnost zařízení. Vědečtí pracovníci společnosti dlouho zastávali názor, že energie z vodíkových palivových článků má potenciál stát se příští generací energetických zdrojů, potřebnou pro překonání problémů spojených s vývojem alternativních paliv, snižující emise výfukových plynů a omezující účinek globálního oteplování atmosféry. Nyní zkoumá způsoby, jak zlepšit energetickou účinnost výroby vodíku jako paliva a zvýšit účinnost jím poháněných vozidel.

AUTO NA VODÍKOVÝ POHON
Nejen odborníci, ale i britská veřejnost si nedávno mohla prohlédnout prototyp nového vozu na vodíkový pohon. Ten podle svých tvůrců symbolizuje soumrak tradičních automobilů. Vozítko je téměř bezhlučné a jediný odpad, který produkuje, je voda. Vůz je podle britské společnosti BOC, která  jej vyrobila, v podstatě prototypem pro všechny  vozy budoucnosti. K pohonu auta se totiž používají  palivové články na vodíkový pohon, které vynalezl už v roce 1839 velšský fyzik, Sir William Grove.  Vodík prochází polymerovými články, které  ho – za pomoci katalyzátoru  – konvertují na vodu i a v tomto procesu  uvolňují elektrický proud, jenž pohání motor. Na rozdíl od běžných motorů je proces bezhlučný a nezanechává za sebou emise. Vodík je všude a jeho zásoby jsou nevyčerpatelné. Britské ministerstvo dopravy vývoj nových vozů vítá. Uvažuje se i o zprovoznění prvních autobusů na vodíkový pohon.

Předchozí článek
Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz