Image thumbnail

Brazilský jeskynní hmyz má pohlaví naopak

Japonští vědci objevili v temných jeskyních v Brazílii podivuhodný hmyz, který zcela obrací sexuální role. Samičky hmyzu z nově objeveného rodu Neotrogla mají velmi komplikované špičaté penisy, které zasunují samečků do otvorů podobným vagínám, aby zde získali kapsle se spermiemi, … Celý příspěvek

Češi proti spavé nemoci

Zmapování genů, které zřejmě zodpovídají za menší náchylnost k parazitickému prvoku trypanozomě, jenž v Africe způsobuje smrtelně nebezpečnou spavou nemoc, se podařilo vědecké skupině doc. Marie Lipoldové z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd České republiky. Badatelé použili pro … Celý příspěvek

Nejstarší předek býložravců je starý 300 milionů let

První masožravci se po příchodu na souš přeorientovali na rostlinnou stravu. Paleontologové nyní objevili v Kansasu část fosílie mladého predátora Eocasea martii, který žil před 300 miliony lety, a který poodhalil, jak se vyvíjel život na souši. „Evoluce býložravců byla pro … Celý příspěvek

Image thumbnail

Co se dělá s brusinkami?

Brusinky se zpracovávají v potravinářství jako čerstvé, sušené, v podobě marmelád a podobně. Na našem území jsou chráněné, protože se vyskytují poměrně vzácně. Proto se zde používají  jiné brusnice  z dovozu, například klikva velkoplodá či klikva bahenní. „Pravá“ brusinka … Celý příspěvek

Image thumbnail

Vlasy ukážou informace o podmínkách v lůně

Stejně jako letokruhy u stromů mohou podle amerických vědců z University of Wisconsin-Madison i vlasy novorozenců poodhalit informace o prostředí, jemuž byli vystaveni v děloze. Je to poprvé, kdy vědci použili kojenecké vlasy ke zkoumání hormonálního prostředí, kterému byl plod … Celý příspěvek