Image thumbnail

Kdo a jak přemisťoval obří kvádry v Baalbeku?

Je to záhada, která stále nemá uspokojivé vysvětlení. Féničané před 5000 lety dokázali nejen opracovat, ale hlavně vylomit a přemístit obří kameny o hmotnosti stovek tun. Záhada je o to větší, že ani s dnešní moderní technikou by se nám to … Celý příspěvek

Image thumbnail

Polovina lidí v sobě nosí podivuhodný virus

Zvláštní virus, který obvykle hoduje na zelených řasách, objevili američtí vědci v organismu člověka. A co víc, chlorovirus se podle nich vyskytl téměř u poloviny osob, které testům podrobili. Zároveň vyšlo najevo, že nezvaný vetřelec zhoršuje svým hostitelům paměť a prostorovou … Celý příspěvek

Image thumbnail

Lékaři poprvé operovali dítě v děloze

Francouzští lékaři provedli úspěšnou operaci dítěte v matčině děloze. Plod starý pouhých 21 týdnu měl rozštěp páteře, který chirurgové úspěšně odstranili. Operace proběhla už v červenci, o úspěchu ale lékaři informovali až nyní, kdy se zdravá holčička narodila. „Dítě i matka jsou … Celý příspěvek

Image thumbnail

Jak na sluneční skvrny? Počítačem!

Počítačové modely pomáhají odhalit záhady slunečních skvrn. Díky dalekohledům umístěným na oběžné dráze Země a také za pomoci superpočítače Bluefire se astronomové snaží pochopit fyziku slunečních skvrn a přesně modelovat jejich strukturu i dynamiku vývoje. Sluneční skvrny jsou projevem velmi … Celý příspěvek

Image thumbnail

Jak spolu komunikují rostliny?

Rostliny v případě ohrožení vysílají do svého okolí chemické látky, aby o blížícím se nebezpečí daly vědět sousedkám. „Slyší“ chroupání housenky a přivolávají hubitele parazitů. Jejich specifický „slovník“ čítá stovky tisíc různých výrazů. Rostliny mají na rozdíl od lidí a zvířat … Celý příspěvek