Image thumbnail

Proč sodík ve vodě vybuchuje?

K výbuchu sodíku vloženého do vody dochází kvůli uvolňování tepla při přechodu elektronů z kovu do tekutiny. Vlivem tohoto procesu vzniká pára a vodík, který se může vznítit. Chemikové však dlouho neznali odpověď na otázku, jak je možné, že se od … Celý příspěvek

Image thumbnail

Astronomové zachytili signál z vesmíru

Poprvé v historii se podařilo zachytit radiový signál z vesmíru v autentickém čase. Záblesk trval pouhou tisícinu sekundy. Obsahoval ale tolik energie, kolik vyzáří Slunce za celý den. Signál zaznamenala doktorantka Emily Petroffové ze Swinburne University prostřednictvím rádiového teleskopu Parkes v Novém Jižním … Celý příspěvek

Super účinná antibiotika objevena

Podle nejnovějších výzkumu na poli medicíny může účinnost antibiotik zvýšit proteinový komplex v mateřském mléce. Nově objevená látka známá pod zkratkou HAMLET (Human Alpha-lactalbumin Made LEthal to Tumor Cells – lidský alfa-lactalbumin smrtelný pro nádorové buňky) muže podle vedoucího výzkumu … Celý příspěvek

Pozor, klíště útočí!

Nemá oči a svou kořist pozná bezpečně jen podle pachu. Je malé, ale po nasátí krve, kterou se živí, se může až několikanásobně zvětšit. Prochází složitým vývojovým stadiem, v průběhu kterého vystřídá hned několik hostitelů. Vyskytuje se téměř všude v … Celý příspěvek

Image thumbnail

Čí je hrobka z doby Alexandra Velkého?

V hrobce objevené v řeckém městě Amfipolis se našly ostatky pěti lidí, není však jasné, o koho se jedná. Vznik monumentálního pohřebiště se datuje do období let 325 až 300 před naším letopočtem. Stavba je obklopena mramorovou zdí vysokou tři metry a … Celý příspěvek