Vesmírem pluje gigantická „mýdlová bublina“

Nad krásou či podivností nejrůznějších vesmírných objektů se někdy skutečně tají dech. Mezi ty nejkrásnější patří takzvané „planetární mlhoviny“, kterých dodnes astronomové ve vesmíru napočítali na 1500. Nedávno byla objevena další, která připomíná obrovskou mýdlovou bublinu.Nad krásou či podivností nejrůznějších vesmírných objektů se někdy skutečně tají dech. Mezi ty nejkrásnější patří takzvané „planetární mlhoviny“, kterých dodnes astronomové ve vesmíru napočítali na 1500. Nedávno byla objevena další, která připomíná obrovskou mýdlovou bublinu.

Na první pohled vypadá spíše jako kaz způsobený nedokonalostí pozorovacího přístroje. Ve skutečnosti je však tato „mýdlová bublina“ zvláštním typem mlhoviny, pro který se vžilo nepříliš šťastné pojmenování „planetární mlhovina“. Jejich název pochází z omylu dřívějších astronomů, kteří je zpočátku považovali za obří plynné planety. Ve skutečnosti se jedná o mlhoviny, tvořené velmi zředěným plynem a hvězdami v koncové fázi jejich života. Mezi astronomy je o zkoumání těchto objektů čím dál větší zájem. Amatérští astronomové je milují kvůli jejich elegantní a zároveň záhadné struktuře. Profesionálovi však může jejich studium poskytnout i odpovědi na otázky, jak se vlastně do vesmíru dostaly těžké prvky. Nově objevená „mýdlová bublina“ dostala vědecké označení PN G75.5+17. Mezi svými příbuznými je díky svému kruhovitému tvaru spíše výjimkou – planetární mlhoviny bývají většinou protažené. Vědci proto přišli s možným vysvětlením. Iluze „mýdlové bubliny“ by mohla vzniknout i tak, že skutečný tvar mlhoviny válcovitý. My se však díky své pozici ve vesmíru díváme na spodní stranu válce a proto vidíme kruh.

Rubriky:  Astronomie

Nalezeno dalších deset planet podobných Zemi

Nalezeno dalších deset planet...

Profesionálním a amatérským astronomům se díky datům z mise K2 podařilo objevit...
Nejstarší planeta sluneční soustavy? Pravděpodobně Jupiter.

Nejstarší planeta sluneční...

Planetární rodina obíhající kolem Slunce čítá osm členů. A jak to...
Čína pomocí rentgenového teleskopu prozkoumá černé díry

Čína pomocí rentgenového teleskopu...

Čína vypustila do vesmíru svůj první rentgenový teleskop. Cílem je pozorovat...
Život na subhvězdných objektech? Astronomové tvrdí, že nic není nemožné!

Život na subhvězdných objektech?...

Hnědý trpaslík je zvláštní objekt. Není už planetou, nicméně není ani...
Evropští vědci objevili ingredienci života v okolí mladé hvězdy podobné Slunci

Evropští vědci objevili ingredienci...

Astronomové využili radioteleskop ALMA k pozorování hvězd podobných Slunci...
Mohou se meteoroidy srazit se Zemí? Jak vysoké je to riziko?

Mohou se meteoroidy srazit se...

Po dvouleté analýze se podařilo českým astronomům objevit...
NASA vyšle ke Slunci sondu

V létě příštího roku vyšle Americký Národní úřad pro letectví a...
Toseda svými nanotechnologiemi dobývá vesmír

Toseda svými nanotechnologiemi...

Úspěch pardubické společnosti Toseda s.r.o. je především  osobním příběhem dvou...
Sekundární zrcadlo pro dalekohled ELT úspěšně odlito

Sekundární zrcadlo pro dalekohled...

Německá společnost SCHOTT dokončila odlévání kotouče pro...
Může existovat život na subhvězdných objektech?

Může existovat život na...