Cesta za nejstarším předkem všeho živého

Podle Darwinovy teorie se každý organismus vyvinul ze svého předka. Jak ale vypadal úplně nejstarší předek, z něhož se před miliardami let vyvinulo všechno ostatní? Vědci pro něj mají něžné jméno LUCA (Last Universal Common Ancestor) a prostřednictvím nejmodernějších metod se snaží vypátrat, jak asi vypadal.Podle Darwinovy teorie se každý organismus vyvinul ze svého předka. Jak ale vypadal úplně nejstarší předek, z něhož se před miliardami let vyvinulo všechno ostatní? Vědci pro něj mají něžné jméno LUCA (Last Universal Common Ancestor) a prostřednictvím nejmodernějších metod se snaží vypátrat, jak asi vypadal.Vědci se dlouho domnívali, že nejstarší formy života se podobaly nejjednodušším dnešním organismům, takzvaným archebakteriím. Ty holdují extrémnímu prostředí v blízkosti „mořských kuřáků“, tedy místům na dně oceánů, na kterých vyvěrá horká láva a žhavé plyny. Archebakterie jsou v tomto ohledu rekordmany mezi živým – žádný jiný organismus by nesnesl tak vysoké teploty, tlak ani přítomnost látek jako je například metan nebo amoniak. Podle nové studie, na níž se podíleli vědci z Francia a kanadského Quebecu se však LUCA, která spatřila světlo světa před asi 3,8 miliardami let,  archebakteriím přeci jen nepodobala. Její svět byl totiž založen na RNA, tedy typu ribonukleové kyseliny, která hraje ve všech organismech zásadní roli dodnes. RNA je však velmi citlivá vůči teplotě okolí rozpadá se už při 50 stupních Celsia. Podle této studie se život musel vyvinout v chladnějším prostředí a na kódování prostřednictvím stabilnější DNA přestoupit teprve později.

Po třech desetiletích se do dvorské zoo vracejí hyeny žíhané

Po třech desetiletích se do dvorské...

Dvorská zoo se po téměř třiceti letech vrátila k chovu hyen žíhaných (Hyaena...
Nová studie odhalila globální ohniska výskytu nepůvodních rostlin a živočichů

Nová studie odhalila globální ohniska...

Mezinárodní tým výzkumníků z patnácti zemí přichází s první globální...
Užitečný český startup. Aplikace umožňuje zobrazovat celosvětové předpovědi počasí

Užitečný český startup. Aplikace...

Za jeden z nejužitečnějších a nejzajímavějších startupů tohoto roku je...
Jak loví vlčí smečka?

Štvanice nebere konce. Alfa samec cítí, že mu docházejí síly a zvolní....
Patent umožní rozeznat, zda zemětřesení způsobil člověk nebo příroda

Patent umožní rozeznat, zda...

Vyvolal otřesy člověk, například hornickou činností, vtláčením kapalin do...
Češi se zapojili do celosvětového biologického projektu

Češi se zapojili do celosvětového...

Do unikátního, nebývale komplexního celosvětového pokusu se zapojili ekologové...
Nejstarší stromy světa? I přes 5000 let!

Nejstarší stromy světa? I přes...