Domů     Zajímavosti
10 NEJ…Lanové dráhy
21.stoleti 21.1.2005

I takové stavby, jako jsou lanové dráhy, mohou mít své rekordy. Nejvíce rekordů drží pravděpodobně Švýcarsko, které je různými typy lanových drah doslova protkáno.

I takové stavby, jako jsou lanové dráhy, mohou mít své rekordy. Nejvíce rekordů drží pravděpodobně Švýcarsko, které je různými typy lanových drah doslova protkáno.

·Nejdelší lanová dráha na světě se nachází ve venezuelských Andách. Lanovka vede přímo z centra správního města Merida, které se nachází ve výšce 1577 metrů nad mořem a vyváží turisty do výšky 4765 metrů na horu Pico Especho, odkud je nejvyšší hora Venezuely  – tj. Pico Bolívar (5007 metrů) prakticky na dosah. Pokud se některému z pasažérů udělá v důsledku překonání převýšení 3188 metrů během necelé hodiny špatně, je zde k dispozici lékařská služba vybavená dostatečným množstvím stlačeného kyslíku.

·Nejstrmější visutou lanovkou v Evropě je švýcarská lanovka Stechelberg – Mürren, dosahující v nejstrmější části trati sklonu 168,82 %. Tento údaj znamená, že na jednom metru vodorovné délky překonává v daném úseku 1,688 m převýšení! Lanovka slouží převážně přepravě nákladu, lze jí však vozit i cestující.

·Nejekologičtější a nejekonomičtější lanovou dráhou, které nepotřebuje ani elektrický proud, ani pohonné látky, je více než 100 let stará malá městská lanovka ve švýcarském Freiburgu, která spojuje městské části Neuveville a St. Pierre – jezdí totiž na odpadní vodu. Oba vozy této dráhy mají pod prostorem pro pasažéry nádrž o objemu 3000 litrů. V horní stanici se nádrž naplní odpadní vodou, přičemž její množství se řídí podle toho, kolik pasažérů nastoupí do obou vozů. Pokud je vůz v dolní stanici plný a vůz v horní stanici naopak prázdný, musí být nádrž naplněna na maximum. Je-li vůz v horní stanici zcela plný a vůz v dolní stanici naopak prázdný, použije se jen malé množství vody. Nádrže se vyprazdňují do městské kanalizace.

·Nejstarší a nejdelší lanovou dráhu bez mezizastávky je v České republice dvousedačková lanovka vedoucí z Bohosudova na Komáří hůrku. Tato již historická lanová dráha má délku 2384 metrů a kabina při své cestě překonává převýšení 482 metrů. Při rychlosti 2,5 metrů za sekundu dopraví lanovka pasažéra z nástupní do výstupní stanice za necelých 16 minut.

·Nejvíce cestujících v Evropě ve svých dvou dvojpodlažních kabinách přepraví lanovka v lyžařském ráji Paradiski Vanoise v Savojských Alpách. Do každé z nich se vejde až 200 cestujících, kabiny mají přepravní kapacitu až dva tisíce cestujících za hodinu, nosnost šestnáct tun a pohybují se rychlostí čtyřicet pět kilometrů za hodinu. Spojení ke třem ledovcům a více než čtyřem stům kilometrů sjezdovek zajišťuje lano, které je ukotveno pouze v počáteční a cílové stanici. Stometrový výškový rozdíl mezi stanicí La Plagne a Les Arcs překoná kabina za čtyři minuty. Díky speciálnímu ukotvení může každá z dvojice kabin cestovat nahoru a dolů nezávisle na sobě.

·Nejstarší lanovou dráhou svého druhu v Evropě je visutá sedačková lanovka spojující Pec pod Sněžkou s Růžovou horou a Sněžkou. Celková délka této lanové dráhy je 3527 metrů a překonává převýšení 450 m. Její dolní stanice se nachází asi 1,5 km od centra Pece pod Sněžkou ve výšce 864 metrů a její horní stanice je ve výšce 1580 metrů, kousek pod vrcholem hory Sněžka. Na Růžové hoře ve výšce 1329 metrů je přestupní mezistanice. První úsek na Růžovou horu byl uveden do provozu již 15. ledna 1949 a na Sněžku vyjeli první cestující 10. listopadu téhož roku. Lanovka je v provozu po celý rok, a za toto období dopraví na vrchol naší nejvyšší hory kolem půl milionu osob.

·Nejdelší sedačková lanovka postavená na ledovci se nachází ve švýcarském Zermattu, v kantonu Valais. Dvanáct z osmnácti stožárů lanovky, která je dlouhá 2 580 metrů, je umístěno v ledovci Theodul a uzpůsobeno pohyblivosti ledovce, který se posunuje o třicet centimetrů až 3,5 metru ročně. Výstavba lanovky trvala rok a půl a stála přibližně 11 milionů švýcarských franků. Každá ze 119 kabin má šest sedaček. Lanovkou se může za hodinu přepravit 2400 osob. Ze základní stanice ve výšce 2939 metrů až na italský hřeben Matterhornu do výšky 3365 metrů trvá jízda osm a půl minuty. Stožáry lanovky jsou z boku a na délku pohyblivé, na hydraulickém zdviháku, a jejich vrcholky jsou otáčivé – to proto, aby se kabely nekroutily. Jeden detekční systém signalizuje sebemenší pohyb ledovce a druhý kontroluje napětí kabelů.

·Nejstarší lanová dráha na světě byla zcela jistě postavena ještě před narozením Krista. Doklady o tom byly nalezeny na čínských malbách ze 4. století před naším letopočtem. Toto jednoduché zařízení sloužilo pro přepravu kamene při stavbě starověké pevnosti. K pravděpodobně nejznámějším následníkům této nákladní lanovky patří dráha, postavená roku 1644 Holanďanem Adamem Wybem – ta sloužila pro přepravu materiálu na stavbu pevnosti Danzig. Tyto lanovky, poháněné většinou lidskou nebo zvířecí silou, měly jednu nevýhodu – málo pevná lana z přírodních vláken. Teprve vynález ocelového lana v roce 1834 znamenal začátek rozvoje dopravy po laně.

.Nejjižnější a určitě unikátní lanovkou je bezesporu Kuranda Skyrail v Austrálii, nedaleko přístavu Douglas. 7,5 kilometrová trasa kabinové lanovky vede nevysoko nad rozlehlým deštným pralesem a cestovatelé v kabinkách pro 6 osob tak mohou zblízka obdivovat překrásnou floru a faunu pralesa. Jízda jedním směrem trvá celou hodinu, aby si mohl každý vychutnat požitek z jízdy co nejvíce.

·Nejdelší schody na světě přísluší k lanové dráze celkem 11 674 stupňů služebního schodiště pozemní lanovky z Mülenen v Berner Oberlandu na Niesen vede na vrchol této hory. Schodiště však není běžně přístupné veřejnosti a využívá jej pouze personál údržby. Pokud by se však stalo, že by lanovka zůstala stát na trase, mohli by po něm cestující sejít dolů do údolí. Jednou za rok se schodiště otevírá pro zvláštní sportovní událost. Běžci zde při každoročním běhu po niesenském schodišti soutěží, kdo bude nejrychleji na vrcholku.

Související články
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro dospělé není život černo-bílý, žijeme v mnoha barvách. Pro dítě se však dělí na dvě poloviny – ženskou a mužskou. Od chvíle, kdy dítě začne vnímat, je pro něj otec zástupcem/modelem jedné poloviny lidstva. A pokud muž chce být skutečným mužem/otcem, musí být i „dobrým tátou“… Role otce před 100 lety byla někde úplně […]
Larvy potemníka moučného, kterému se přezdívá moučný červ, patří mezi potravinové a skladištní škůdce. V domácnostech se s nimi naštěstí, na rozdíl od potravinových molů, setká málokdo. Larvy totiž potřebují velké zásoby potravin, protože se vyvíjejí dlouho. Podle českých vědců by se však v budoucnosti mohly právě ony stát základem našeho jídelníčku. Vzhledem k rostoucí […]
Byla to senzace, když v roce 2003 na indonéském ostrově Flores našli vědci kosterní pozůstatky asi metr vysokého humanoida. Právě kvůli výšce se mu začalo přezdívat hobit. Kdo byli tito lidé ale zač? Trpěli záhadnou nemocí, v jejímž důsledku se zmenšili, jak si experti myslí? Oficiálně jde o člověka floreského (Homo floresiensis), mnohem více se však uchytilo […]
Tuto otázku si položili vědci z Friedrich Alexander Universität v Německu a hledali na ni odpověď. Zkoumání podrobili chemikálie obsažené v tělesném pachu, jejichž koncentrace se liší u kojenců a dospívajících. Malé děti voní rodičům příjemně, jako květiny, zato při zachycení tělesného pachu puberťáků, kteří nepoužili deodorant, sebou nejeden rodič trhne a nakrčí nos. V […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz