Exkluzivně pro 21. STOLETÍ z Německa: Jak se rodí dokonalé auto?

Ve slavné dětské knížce Karlík a továrna na čokoládu vyhraje hlavní hrdina neuvěřitelnou cenu. Smí se podívat přímo do továrny! Podobný pocit zažíval náš redaktor, když mu bylo dovoleno poodhrnout závěs, za nímž se v německém Ingolstadtu vyrábějí jedna z nejdokonalejších aut na světě, vozy Audi. Ve slavné dětské knížce Karlík a továrna na čokoládu vyhraje hlavní hrdina neuvěřitelnou cenu. Smí se podívat přímo do továrny! Podobný pocit zažíval náš redaktor, když mu bylo dovoleno poodhrnout závěs, za nímž se v německém Ingolstadtu vyrábějí jedna z nejdokonalejších aut na světě, vozy Audi.

Značka se čtyřmi spojenými kruhy je jak mezi běžnými motoristy, tak mezi motoristickými specialisty či vývojovými inženýry pojmem už takřka celé století. Aby se však u kormidelnické pozice udržela, nezbývá jí nic jiného, než investovat obrovské částky jak do vývoje nutných technických částí vozidla, tak do nadstandardního vybavení. Jestli totiž něco odlišuje luxusní vůz od pouhé čtyřkolky na přepravu lidí, pak je to právě práce na jinými výrobci opomíjených detailech. V Ingolstadtu, který leží 60 kilometrů severně od bavorské metropole Mnichova, se vylepšováním již tak dokonalých vozů zabývá sekce o celých dvou tisících zaměstnancích!

Napomáhá nejmodernější technika!

 Při výrobě a testování vozů využívá Audi podobně jako jiné špičkové automobilky celou řadu přístrojového vybavení, které bychom nejspíše čekali na úplně jiných místech. Veškeré materiály, z nichž je výsledné auto vyrobeno, projdou nejprve dokonalým rozborem v laboratořích. Aby přesně věděli, s čím mají tu čest, musí konstruktéři znát jejich přesné chemické složení a fyzikální vlastnosti. Skryté vady karoserie napomáhá odhalit zařízení, které je jinak využíváno především v lékařství – výpočetní tomograf, který využívá rentgenové paprsky. Každý díl je vložen do speciálního zařízení, které na rozdíl od přístrojů využívaných v lékařství nemusí brát ohledy na živý organismus a pracuje proto s mnohem větším výkonem. Výsledkem celého procesu, který může trvat i několik hodin, je nakonec trojrozměrný obrázek součástky, s nímž si pak mohou technici dále „hrát“ v počítači. Dalším účinným pomocníkem je zařízení, které jinak využívají spíše fyzikové – elektronový skenovací mikroskop, s jehož pomocí lze získat snímky až 500 000x zvětšené! Toto hypercitlivé zařízení dokáže odhalit i ty nejmenší prasklinky na jednotlivých dílech vozů, které při testovacích jízdách nikdo nešetří.

Dokonalý vnitřek vozu

Pro dokonalý dojem i požitek z jízdy je třeba věnovat pozornost i detailům v interiéru automobilu. V první řadě zapomeňte na jakékoliv napodobeniny: materiál na dřevěné obklady či na kožené potahy je samozřejmě stoprocentně přírodní a dokonale vybrané suroviny musí být také na 100 % skvěle zpracovány. Na vnitřní obložení se používá nejrůznější dřevo. Na něco se hodí lépe tenounké dýhy (0,5–0,6 mm) vyrobené z kmenů stromů, jindy je třeba užít dřeva z kořenů či stromových výrůstků. Největší zalíbení našli designéři v tmavém javoru, jehož struktura je všude zhruba stejná, nebo naopak ve světlém topolovém dřevě, které vytváří velmi různorodé „mapy“. Specialitou Audi je dřevo kalifornských sekvojí, jehož jantarový nádech a mihotavý odraz světla dodává povrchům zvláštní „hloubku“. Velká péče je věnována také tomu, aby vnitřek auta vypadal i po letech jako nový. Většina vnitřních struktur auta, které by se mohly časem zašpinit či odřít, je upravena speciálními nátěry. Tyto nátěry odpuzují vodu, umožňují snadné čištění a chrání také povrchy před „vyblednutím“ díky UV záření. Zcela samostatnou kapitolou je také vnitřní vůně automobilu. Na tuto problematiku má Audi už od roku 1985 vyčleněn celý tým „čichových detektivů“! Ti mají za úkol prověřit voňavost interiéru nového vozu a zjistit, zda některé komponenty nemají nepříjemný zápach.

Na kůži je vidět i komáří bodnutí!

 K luxusnímu pocitu z jízdy přispívá jen máloco tak významným dílem jako kvalitní posezení. Nejvýznamnější podíl na něm má jistě kvalitní kůže, kterou jsou sedačky potaženy. Audi užívá hlavně kůži z krav, které byly vypěstovány nedaleko Ingolstatu, v romantické krajině alpského podhůří. Tento detail se může zdát nepodstatný, pro hnidopišského detailistu však hraje důležitou roli. V této oblasti jsou totiž krávy paseny na rozsáhlých pastvinách, které nejsou obehnané ostnatým drátem. Kůži takové krávy (resp. býka, užívá se totiž výhradně pevnější býčí kůže) pak nemá co poškrábat a je dokonale hladká. Kůže je poté vydělána (bez použití zastaralého dichromanu draselného) a nakonec rozdělena do tří kategorií. Na kůži nejvyšší kategorie se neužívá žádného stroje. (??) Proto jsou na ní vidět i nejmenší detaily, jako jsou třeba stopy po komářím štípanci. A právě takové drobnosti jsou pravým znamením nejvyšší kvality!

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Nová technologie má pomoci pilotům v extrémním zimním počasí

Nová technologie má pomoci pilotům v...

Ze extrémního zimního počasí se mohou piloti dostat do řady komplikovaných situací....
Budoucnost izraelských obrněných jednotek

Budoucnost izraelských obrněných...

Brigádní generál Didi Ben-Yoash, bývalý šéf izraelských obrněných sil,...
O český elektrický longboard je velký zájem

O český elektrický longboard je...

Přestože se nejedná o žádnou novinku, je o tento prodloužený elektrický...
Digitální domácnost: Pozveme si domů chytré pomocníky nebo špiony?

Digitální domácnost: Pozveme si...

Kávovar vám ráno uvaří oblíbené espesso, dřív než se vzbudíte, aby vás libá...
Do obnovitelných zdrojů se nejvíce investuje v Číně a Indii

Do obnovitelných zdrojů se nejvíce...

Indie a Čína přeskočily USA a staly se nejoblíbenějšími zeměmi...
Oprava porouchaného počítače na ISS proběhne dnes

Oprava porouchaného počítače na...

Na mezinárodní vesmírné stanici ISS se v sobotu porouchal jeden ze dvou stěžejních...
Odstartoval česko-britský projekt „HiLASE – Centrum excelence“

Odstartoval česko-britský projekt...

V minulém týdnu byl zahájen česko-britský projekt „HiLASE – Centrum excelence“....
Robotické stíhačky F-16 v boji?

Robotické stíhačky F-16 v boji?

Americké letectvo plánuje do budoucna část flotily stíhaček F-16...
Kluzák Perlan míří k okraji vesmíru

Kluzák Perlan míří k okraji vesmíru

Hranice vesmíru, to je cíl mise, ve které hlavní úlohu hraje kluzák...
„Bože, ono to mluví!“ aneb příběh utrženého sluchátka

„Bože, ono to mluví!“ aneb příběh...

Lze si představit současnou civilizaci bez mobilů? Asi těžko. Telefony mohou...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nejdražší věci svého druhu: Po čem touží miliardáři? (2. díl)

Nejdražší věci svého druhu: Po čem...

Pokud byste vyhráli v loterii těžké miliony, co si...
Jantarová komnata: Zničili ji ruští vojáci?

Jantarová komnata: Zničili ji...

V roce 1716 ji Fridrich Vilém I. (1688–1740) daruje...
Na Harvardu objevili, jak získat ze vzduchu palivo pro auta!

Na Harvardu objevili, jak získat...

Dočkáme se pohonných hmot zdarma? Dokážeme...
Dvě tváře Estibaliz Carranzaové: Proč krásná cukrářka zastřelila exmanžela?

Dvě tváře Estibaliz Carranzaové: Proč...

 „Ta žena má dvě tváře! Bude se snažit hrát roli...
Může voda téct do kopce? I to se stává!

Může voda téct do kopce? I to se...

Všichni víme, že voda proudí vlivem gravitace...
Bez čí pomoci se mozek neobejde?

Bez čí pomoci se mozek neobejde?

Cévy fungují jako tunely, které mají na starost...
Špion Alžběty I. dohnal královnu na popraviště!

Špion Alžběty I. dohnal královnu...

„Dokud bude ta ďábelská žena naživu, nebude koruna...
Neuvěřitelné: Zvířecí jasnovidci předpověděli vítězství Donalda Trumpa!

Neuvěřitelné: Zvířecí jasnovidci...

Před americkými prezidentskými volbami v roce 2016 se...
Crashtest Boeingu 720: Letecká havárie na objednávku!

Crashtest Boeingu 720: Letecká...

Letecká doprava je sice bezpečná, proti automobilové...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.