Matematika nádob z biblické doby

Spojení nádobí s matematikou je pradávné a hluboké. Ptáte se proč? Nádoby totiž po dlouhá léta fungovaly jako jednotky objemu a jako takové vstupovaly do výpočtů. Ty, které se používaly ve východním Středomoří v době mezi roky 1500 – 750 př.n.l., však byly kulaté. K porovnání jejich objemu bylo tudíž zapotřebí více matematiky, než u těch, jejichž tvar je založena na rovných hranách.

Tým vedený prof. Itzhakem Benensonem z katedry geografie univerzity v Tel Avivu nedávno publikoval výsledky výzkumu, který objevil jednoduchý matematický trik lidí žijících v biblické krajině v biblické době. Naše objemové jednotky jsou založeny na představě krychle (třetí mocnina). Kulovité nádoby (např. ty, které účastníci výzkumy vykopali na významné lokalitě Tel Megiddo v Izraeli), však lze ke stejnému objemu donutit jiným způsobem, než změřením hrany. Stačí vzít provázek a obejmout její obvod. Ze získané délky je pak možné dopočítat, jaký objem má nádoba.

Přesně tento vztah vědci nalezli u většiny nádob. Jejich obvod měřil 52 cm, což odpovídá základní egyptské jednotce délky, jednomu cubitu. V takovém případě je objem kulovité nádoby polovinou hekatu, tedy základní objemové jednotky Egypta. Egypťané a po nich i okolní národy si tedy museli umět tyto základní vztahy dobře propočítat. „Využívání egyptské metody je silným indikátorem egyptské politické moci v této oblasti během tohoto období,“ doplňuje další z účastníků výzkumu prof. Israel Finkielstein.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Archeologie, Historie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.