Ötzi nesnášel laktózu

Již před 20 lety objevené zachovalé tělo pravěkého muže, řečeného Ötzi, vydalo vědě daljší svědectví. Podle aktuálního výzkumu trpěl nesnášenlivostí mléčného cukru, laktózy, a měl problémy s krevním oběhem. Tento výsledek je součástí informací, které vědci vyčetli z Ötzio DNA. Vědcům je Ötziho mléčné alergie líto. “Při snaze usadit se, obdělávat půdu a chovat dobytek pro něj asi muselo být těžké, že nesnesl mléko,“ politoval muže žijícího před 5300 lety Carsten Pusch, jehož tým prováděl vlastní genetickou analýzu na univerzitě v německém Tübingen.

První výsledky analýzy DNA odhalili, že Ötzi měl hnědé oči i vlasy. Další analýzy u něj odhalily celou řadu nemocí, například RTG snímky prokázaly, že měl Ötzi žlučové kameny. Kromě jiného se nyní vědcům podařilo určit příčinu Ötziho kornatění tepen, o němž věděli už dříve. Nemoc, za kterou dnes může především tučná strava, kouření a nedostatek pohybu, byla u Ötziho zřejmě geneticky predisponovaná.  “Ukazuje to, že onemocnění kardiovaskulárního systému rozhodně nejsou civilizační chorobou,“ konstatoval nyní Zink.

Zajímavou odpověď podala DNA také k otázce Ötziho příbuzných. Podle vědců jeho rodina pobývala i na italské Sardini a francouzské Korsice. Podle dosavadních šetření však samotný Ötzi nikdy neopustil alpský region. „Pravděpodobně mají obyvatelé těchto ostrovů a Ötzi společné předky,“ konstatoval Pusch.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Genetika, Historie, Objevy, Paleontologie, Zajímavosti. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.