Objeven nový typ planety

Data shromážděná z Hubbelova teleskopu přináší nový objev: úplně nový typ planety. Vědci jej nazvali vodní svět. Platneta GJ 1214b, která obíhá svou hvězdu 40 světelných let od Země, byla objevena již v roce 2009. Tehdy se odhadovalo, že atmosféra planety bude spíše z mlhy, než plynu. Nová měření odhalila, že atmosféra propouští světlo v širokém spektru vlnových délek, které naznačují přítomnost atmosféry složené z vodní páry. „Obrovský podíl hmotnosti planety tvoří voda,“ řekl vedoucí týmu astronomů Zachory Berta.

Naše sluneční soustava obsahuje tři typy planet (terstrické Venuši a Zemi, plynové obry Jupiter a Saturn a ledové obry Uran, Neptun). Mezi exoplanety jsou známé i další typy, jako jsou  “lávové světy“ a „horké Jupitery“. Planeta v souhvězdí Hadonoše GJ 1214b je však jedinečná, neboť se skládá převážně z vody.

Vědci odhadují, že GJ1214b váží asi 7x tolik, co Země a je její průměr je zhrubaje 2,7 větší. Podle hmotnosti a velikosti planety vědci spočítali její hustotu (2g/cm3). Uvážíme-li, že hustota vdoy je 1g/cm3 a že průměrná zemská hustota je 5,5 g/cm3 na centimetr krychlový, musí mít tento svět více vody než hornin.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Fyzika, Mezi planetami a hvězdami, Objevy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.