Jsme tím, co jíme. Doslova!

Fráze „Jste tím, co jíte“ nabádá především k větší zodpovědnosti při výběru potravin. Na základě indicií, které nedávno zveřejnil čínský vědecký tým pod vedením Čchen-Jü Čanga by možná nebylo od věci původní citát malinko přeformulovat: „Jste tím, koho jíte!“. Zajímají vás podrobnosti?

Čangův tým z univerzity v Nan-ťing totiž možná nedávno narazil na špičku ledovce  neskutečně významného jevu, který má šanci zcela přeformulovat naše představy o tom, jak vztahy v živé přírodě vlastně fungují. Vědci studovali působení  kratičkých částeček nukleových kyselin, tzv. mikroRNA, které samy sice nekódují žádný funkční protein, významně se však podílejí na vytváření některých proteinů podle DNA uložené v jádře (tzv. genové experesi).

Vědci zkoumali stravu asi 30 dobrovolníků a hledali stopy po mikroRNA, která je charakteristická pro různé druhy běžně pěstovaných plodin, jako je rýže či kukuřice. Potíž je v tom, že právě tyto krátké úsek RNA mohou aktivovat či naopak zbrzdit přepis některých našich genů, a tím tak doslova a do písmene přeměňovat naše těla.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Genetika, Lidské tělo, Rostliny. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 komentáře u Jsme tím, co jíme. Doslova!

1. Štěpán Verner "Kyryas" napsal:

Dá se někde o této studii dočíst více?

2. Michal Andrle napsal:

Vážený kolego,

o tomto důležitém tématu se jistě dozvíte více v některém z příštích čísel 21. století. Prozatím by Vás mohly uspokojit alespoň tyto texty:

Populárnější na ScienceDaily: