Domů     .Top
Budoucnost dopravy: auta bez řidičů
21. století 7.1.2013

Ulice evropských měst jsou dennodenně ucpané nadměrným provozem, blokují je nehody, práce na silnicích a další nebezpečné situace. Není divu, že se 90 % Evropanů domnívá, že by dopravní zatížení jejich měst či čtvrtí potřebovalo vylepšit..

Londýnské letiště Heathrow nabízí pohled na dopravní systémy budoucnosti a zároveň demonstruje výsledky celoevropské technologické spolupráce.

Jedná se o celosvětově první automatizované cestování, kdy tzv. „pody“ kyvadlově převážejí cestující po určené trase mezi parkovištěm a terminálem č. 5, a to bez řidiče i benzínu. Tato baterií poháněná vozítka byla zavedena v dubnu 2011, kdy nahradila dva zastaralé dieselové autobusy, které pendlovaly po letišti celý den, bez ohledu na počet přepravovaných cestujících.

Pody však pro cestující jezdí až po vyžádání, což vede k úspoře paliva a menšímu znečišťování.

Pody dosahují rychlosti až 35 km/h a značení na silnici sledují pomocí optické navigace. Jsou tiché, pohodlné a ovládají se stiskem jediného tlačítka. V budoucnu by tato vozítka využívající systém ULTra mohla tvořit síť automatizovaných vozidel, která by propojovala Heathrow a další evropská letiště s dopravními uzly, centry měst či jinými významnými body.

Automatizované „kyberautomobily“ na letišti Heathrow tvoří jádro výzkumného projektu CityMobil financovaného EU. Unikátní výzkumný tým projektu CityMobil spojil odborníky a odborné znalosti v rámci ryze evropského vědeckého úsilí a pracoval na vývoji zcela nových druhů městské dopravy.

Vycházel z myšlenky nahradit klasické automobily a autobusy vozítky, která by cestujícím byla k dispozici na vyžádání, a poloautomatickými autobusy využívajícími jak tramvajové troleje, tak zabudovaný spalovací motor.

„Dokázali jsme, že jsou tato vozidla technicky proveditelná,“ uvedla Suzanne Hoadley z bruselské organizace Polis, jednoho z 29 partnerů projektu CityMobil. „Očekáváme, že se v nadcházejících letech bude počet těchto systémů zaváděných v Evropě postupně zvyšovat.“.

Ve snaze rozšířit jeho potenciál vytvořil výzkumný tým projektu CityMobil průběžný program výzkumu a vývoje, do něhož se mohlo zapojit více vědeckých pracovníků a jenž měl podnítit větší množství inovací.

Tento program měl také omezit administrativní překážky kladené automatizovaným vozidlům, poradit vládním úředníkům, jak mohou být nové druhy dopravy užitečné, a obeznámit širší vědeckou a dopravní obec s výsledky projektu.

Rovněž se snažil zlepšit to, jak veřejnost přijímá revoluční technologie, které mohou být v budoucnu zcela běžné.

Projekt má ohromný obchodní potenciál a mohl by vytvořit skutečně specializovaný segment trhu, který by Evropě přinesl hospodářský rozvoj, technologické inovace a pracovní místa. Projekt Citymobil již upoutal pozornost městských a letištních úředníků v celé Evropě i USA.

Kromě vozítek na letišti Heathrow byly v rámci projektu CityMobil zavedeny i hybridní autobusy v malebném přímořském španělském městě Castellón. Na trase mezi univerzitou a parkem v centru města mohou řidiči autobusů využívat samonaváděcí systém, který dohlíží na cestu, a do řízení zasáhnout pouze v případě nouze.

V rámci výstav projektu CityMobil ve Finsku, Francii, Itálii, Norsku a Spojeném království se lidé mohli svézt v kyberautomobilech a dalších technologicky vyspělých vozidlech.

Výzkumní pracovníci projektu CityMobil předpokládají, že si člověk v budoucnu bude moci přivolat kyberautomobil domů nebo na autobusovou zastávku, poté stiskne tlačítko příslušné cílové destinace a vozidlo jej tam po nejrychlejší trase automaticky odveze.

Bude to osobní taxi bez řidiče, který by mohl zabloudit nebo způsobit nehodu. .

Automatizované pody jsou levnější než vysokorychlostní železniční doprava, a tím jsou atraktivní pro vlády snižující rozpočty. Spotřebovávají poloviční energii autobusů a čtvrtinovou energii automobilů.

Jednou by se mohly využívat i na běžných pozemních komunikacích. Tento systém by byl ideální pro starší osoby, osoby se zdravotním postižením a osoby bez řidičského oprávnění.

Pod vedením nizozemské organizace pro aplikovaný vědecký výzkum (TNO) obdržel projekt CityMobil z šestého rámcového programu pro výzkum a technický rozvoj Evropské komise podporu ve výši 11 milionů eur.

Pokračující iniciativa, jež ukončila činnost financovanou EU v prosinci 2011, spojila vládní agentury, specialisty na dopravní plánování a výrobu, univerzity a výzkumná střediska z jedenácti evropských zemí.

TZ: European Commission, DG Research & Innovation

Související články
Působivá kolekce slabých, ale barevných kosmických objektů na tomto snímku je známá jako mlhovina Racek, protože svým vzhledem připomíná ptáka v letu. Útvar tvoří oblaky prachu, vodíku, hélia a malého množství těžších chemických prvků. Celá oblast je místem zrodu nových hvězd. Mimořádné rozlišení tohoto záběru pořízeného pomocí přehlídkového teleskopu ESO/VST odhaluje detaily jednotlivých astronomických objektů, […]
Zřejmě největší druh papouška v historii objevili australští paleontologové. Podle všech indicií dosahoval výšky až jednoho metru, vážil asi 7 kilogramů, nelétal a mohl se chlubit skutečně silným zobákem. Pták dostal pojmenování Heracles inexpectatus a doba jeho života je datována přibližně před 19 miliony lety. „Nový Zéland je dobře známý svými velkými nelétavými ptáky. Dominantní […]
Čeští egyptologové mají v brzké době v plánu tříměsíční výpravu do lokality Abúsír, kde chtějí pokračovat v průzkumu údolního chrámu faraona Niuserrea a okolí hrobky hodnostáře Ceje. Lucie Jirásková z Českého egyptologického ústavu FF UK řekla, že je v plánu také zpracování vykopaných předmětů. „V průběhu výzkumů není moc času na zpracování nálezů. Necháváme si na to tedy měsíc, kdy […]
Protože elektrokola nebývají úplně levnou záležitostí, je pro každého majitele nejdůležitější ze všeho kvalitní ochrana před krádeží. Toho si je dobře vědom i nizozemský výrobce kol VanMoof, který bez mrknutí oka tvrdí, že má tu nejlepší ochranu na světě. Skutečně nepřehání? Pokud se podrobněji podíváme na ochranu jejich elektrokol Electrified S2 a X2, pak je […]
Kriticky ohrožený sýček obecný letos významně posílil populaci díky velkému množství hrabošů. Teď pro něj malý hlodavec může být hrozbou. Zemědělci dostali povolení trávit hraboše plošně rozhozeným jedem. Od 5. srpna jim to umožňuje rozhodnutí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) podřízeného ministerstvu zemědělství. Ornitologové varují, že v ohrožení je mnoho živočichů a především […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz