Jak se brouci udrží na mokrých listech?

Život v trávě a ve velikostních dimenzích včelky Máji sebou nese řadu problémů, s nimiž se my lidé nikdy nesetkáme. Jednou z podivuhodných vlastností některých druhů hmyzu je, že se dokáží udržet na listu trávy v situaci, kdy bychom podle zákonů gravitace čekali kolmý pád. S objasněním zvláštních schopností brouků mandelinek přišel nedávno japonský vědec se svým německým kolegou.

Japonský materiálový inženýr  Naoe Hosoda z Národního institutu pro materiálový výzkum v Tsukubě se spojil s ukrajinsko-německým entomologem Stanislavem Gorbem, aby společnými silami rozlouskli tajemství chodidel běžného brouka, mandelinky ředkvičkové (Gastrophysa viridula).

Klíč k jejímu pohybu podle nich spočívá v tom, že do drobných chloupků na nohou, tzv. sét, vylučují brouci kapičky kapaliny. Výsledkem je to, že chodidlo funguje jako houba, která přilne k povrchu. Co když je však list mokrý, jak tomu již v přírodě bývá? I v těchto případech noha mandelinky dobře funguje! Klíčem k úspěchu jsou bublinky vzduchu, které vznikají v kapalině mezi chloupky. Když se chodidlo přimáčkne k povrchu, vytlačí vzduch vodu pod ním a séty se tak mohou chovat stejně, jako kdyby byl list suchý.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Fyzika, Nové materiály, Příroda, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.