Z čeho narostly neandertálcům svaly?

Naši nejbližší vyhynulí příbuzní, neandertálci, měli velmi nápadně a zvláštně tvarovanou postavu. Z analýz koster vyplývá, že horní polovina jejich těla byla výrazně asymetrická. Proč? Zapomeňte na představu  svalů rostoucích z vrhání oštěpů na zvěř. Svaly rostly neandertálcům zjevně díky pracnému vydělávání kůží.

Vědci z Pennsylvánské státní univerzity a z univerzity v Oxfordu se pod vedením  antropologa Colina Shawa  rozhodli otestovat, jaká činnost vlastně mohla způsobit tak nápadnou disproporci mezi pravou a levou částí těla, která je patrná zejména z mužských koster neandertálců. Do svého experimentu zapojili 13 dobrovolníků, kteří měli za úkol provádět nejrůznější úkony. Řada z nich se týkala manipulace s oštěpem, k dalším patřilo škrábání či válení těžkých břemen. Elektrody, připojené na jejich tělo, pak monitorovaly jejich svalovou aktivitu.

Výsledky naznačily, že nejvíce namáhavým pohybem, který ve výsledku způsobil výrazně asymetrické posílení sval, bylo škrábání. Tento výsledek je také ve shodě s nálezy hmotné kultury. Škrabadla, s jejichž prostřednictvím byly vydělávány kůže, patří k nejrozšířenějším artefaktům spojovaným s neandertálci.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Archeologie, Historie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.