Z čeho narostly neandertálcům svaly?

Naši nejbližší vyhynulí příbuzní, neandertálci, měli velmi nápadně a zvláštně tvarovanou postavu. Z analýz koster vyplývá, že horní polovina jejich těla byla výrazně asymetrická. Proč? Zapomeňte na představu  svalů rostoucích z vrhání oštěpů na zvěř. Svaly rostly neandertálcům zjevně díky pracnému vydělávání kůží.

Vědci z Pennsylvánské státní univerzity a z univerzity v Oxfordu se pod vedením  antropologa Colina Shawa  rozhodli otestovat, jaká činnost vlastně mohla způsobit tak nápadnou disproporci mezi pravou a levou částí těla, která je patrná zejména z mužských koster neandertálců. Do svého experimentu zapojili 13 dobrovolníků, kteří měli za úkol provádět nejrůznější úkony. Řada z nich se týkala manipulace s oštěpem, k dalším patřilo škrábání či válení těžkých břemen. Elektrody, připojené na jejich tělo, pak monitorovaly jejich svalovou aktivitu.

Výsledky naznačily, že nejvíce namáhavým pohybem, který ve výsledku způsobil výrazně asymetrické posílení sval, bylo škrábání. Tento výsledek je také ve shodě s nálezy hmotné kultury. Škrabadla, s jejichž prostřednictvím byly vydělávány kůže, patří k nejrozšířenějším artefaktům spojovaným s neandertálci.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Archeologie, Historie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Z čeho narostly neandertálcům svaly?

1. Kaštánek napsal:

Eskymácké ženy zpracovávají kůže tak, že je syrové kousek po kousku žvýkají a prosliňují. Znakem krásy eskymácké ženy jsou zdravé zuby. Porazit pěstním klínem malý strom třeba na primitivní loďku nebo vor byla asi taky těžká práce jednou rukou. Pěstní klín se používal 1 milion let, jak dlouho se vydělávají kůže, to nevím.
    Mají zedníci, kteří většinu pracovního času pracují jako fasádníci a hážou tedy zednickou lžící jednou rukou ( pravou) podstatně silnější pravou ruku? Nebo tenisté? Asi ne, spíš jen šikovnější.