Jak se připravit na sluneční bouři?

Sluneční bouře, které jsou spojeny s výrony proudu vysoce energetických a nabitých částic ze Slunce směrem k naší Zemi, mohou způsobit velký problém na pozemských technologiích. Systém včasného varování je proto velmi důležitý. Korejští vědci nedávno vypracovali algoritmus, který dokáže vyčíst blížící se bouři z dat posbíraných detektory neuronů, umístěnými na Amundsen-Scottově polární stanici  v blízkosti jižního pólu naší planety.

Slunečních bouří nás v souvislosti s blížícím se solárním maximem čeká v nadcházejících měsících až letech stále více. Jejich včasné odhalení může mít obrovský význam pro ochranu řady elektronických zařízení. Se Yeon Oha z Chungnamovy univerzity v jihokorejském Daejeonu a jeho kolegy zajímalo, zda by jim se včasným odhalením takové události nemohla napomoci data o množství volných neutronů. Ty vzniknou, když do vyšších pater atmosféry dorazí protony ze Slunce. Když rovnali data ze slunečních bouří mezi lety 1989 – 2005, sestavili algoritmus, který umožňuje včasné varování na základě zachycení slabší vlny, která asi o 3 hodiny předchází hlavnímu úderu.

Tímto způsobem je možné zachytit relativně nízkoenergetické bouře o síle 40 – 80 megaeletronvoltů. Taková bouře je  příliš slabá na to, aby stihla poničit pozemská zařízení. Včasné varování by však mohlo napomoci astronautům, kteří se nacházejí mimo ochranné štíty zemské magnetosféry.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Fyzika, Kosmonautika, Mezi planetami a hvězdami, Svět elemetárních částic. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.