Anomálie Pioneeru vysvětlena

Sondy Pioneer 10 a Pioneer 11 byly vypuštěny již na počátku 70. let minulého století. Již na počátku 80. let zjistili astronomové v jejich pohybu jisté nesrovnalosti, které nazvali “anomálie Pioneeru”. Sondy totiž se totiž začaly proti očekávání zpomalovat. Před několika dny byla „záhada“ jejich zpomalování vysvětlena.

Obří práci s porovnáváním dat zaslaných v průběhu let oběma dvojčaty Pioneer udělal především výzkumník Laboratoře proudových motorů v Pasadeně Slava Turyshev. Výsledkem jeho obří práce bylo zjištění poměrně jednoduchého efektu, který má na svědomí teplo, vznikající v důsledku cirkulace elektrického proudu skrze důležité přístroje sondy.  „Je to, jako kdybyste řídili auto a fotony z vašich předních světel vás tlačily dozadu,“ shrnuje metaforicky podstatu vzniku anomálie Turyshev.

Žádné zásadní překvapení v podobě objevu nové, neznámé síly se tedy tentokrát nekonalo.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Fyzika, Kosmonautika, Mezi planetami a hvězdami, Vesmír. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 komentáře u Anomálie Pioneeru vysvětlena

1. občan napsal:

Aha.

2. sachy napsal:

Dovolím si upravit vaše přirovnání. Odpadní teplo -> záření z těla sond „tlačí“ na parabolickou anténu směřující k zemi a tím zpomaluje sondu.
    A ví se to minimálně několik měsíců, nejde o žádnou pár dní starou novinku.