Ochočené světlo světlušek

Biolominiscence neboli schopnost světélkování je v živé přírodě poměrně značně rozšířena. V efektivnosti vytváření světla jsou skutečnými šampióny brouci světlušky, které  dokáží produkovat světlo takřka bez tepelných ztrát. Americkým chemikům se nedávno podařil průlom a toto „studené světlo“ si ochočili s využitím nanotechnologií.

Světlo světlušek je produkováno reakcí mezi substrátem zvaným luciferin a enzymem luciferázou. Vědci pod vedením Mathewa Maye ze Syracuse University v americkém státě New York vytvořili nanotrubičky, na které umístili enzym.Trubičky jsou tvořeny polovodiči: vnější obal je ze sulfidu kadmia, vnitřek pak ze selenidu kadmia. Luciferin, který slouží jako „palivo“, je dodán později. Díky reakci mezi enzymem a substrátem se nanotrubičky „rozsvítí“ díky procesu zvanému energetický transfer bioluminiscenční rezonance (BRET).

Trik, díky němuž pracuje nový systém s až 20x vyšší efektivitou, než dřívější verze tohoto „studeného světla“, spočívá optimalizaci tvaru nanotrubiček, díky němuž se zmenší vzdálenost mezi oběma molekulami.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Chemie, Fyzika, Nanotechnologie, Příroda, Živočišná říše. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.