Kosmická událost vyčtená z letokruhů

Kdo umí správně číst v letokruzích velmi starých stromů, má k dispozici jedinečnou kroniku života na Zemi. Jedním z takových odborníků je i Fusa Mijake z univerzity v japonské Nagoje. Jeho průzkum 1200 let starých japonských cedrů odhalil, že v 8. století došlo k zatím blíže neurčenému výronu kosmického záření, které pocítily všechny organismy žijící na Zemi.

Silný výron  vysoce energetického záření může způsobit několik typů kosmických událostí, například výbuch supernovy či sluneční erupce. Toto záření způsobí v atmosféře kaskádu procesů, na jejímž konci může stát například zvýšení podílu radioaktivního izotopu uhlíku 14C. Do těla rostlin se pak tento izotop dostane díky fotosyntéze a za vhodných podmínek v něm zůstane fixován celá staletí.

Fusa Mijake dokázal najít ve dřevu cedrů výrazné navýšení podílu radioaktivního uhlíku. Typická roční variabilita je okolo 0,05 %. V letokruzích, odpovídajících rokům 774 a 775 n.l. však stoupla na 1,2 % (tedy 24x více). Tento závěr mu potvrdily další nálezy, jako je zvýšení koncentrace jednoho z izotopů berylia ve vzorcích z antarktického ledu.

A jaká byla příčina? To zatím známo není. Kdyby totiž šlo o explozi supernovy, musely by být zbytky po její explozi stále patrné astronomům. Nic podobného se však zatím nalézt nepodařilo. Další z možností jsou sluneční protuberance. Ty by však musely být mnohem silnější než jakákoliv, kterou vědci doposud zaznamenali.  Teoreticky je však možné, že by nešlo o jedinou protuberanci, ale o celou sérii, která trvala po dobu od jednoho do tří roků.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Historie, Příroda, Rostliny, Vesmír. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.