Bakteriální poslové z doby dinosaurů

V hlubinách oceánů pod vrstvami sedimentů žije obrovské množství prokaryotických organismů (bakterií a archebakterií). Vědci dokonce odhadují, že jejich množství je tak velké, že představuje celých 90 % celkové pozemské biomasy těchto jednoduchých tvorů. Dánští vědci nedávno objevili bakteriální kolonii, která byla  pod sedimenty pohřbena v době dinosaurů, před 86 milióny let.

Kolonie byla objevena při průzkumu pacifického dna v rovníkové oblasti týme pod vedením dánského geologa Hanse Røye. Bakterie se měly k světu i přes to, že se nacházely asi 30 m pod mořským dnem. Klíčem k jejich přežití je podle vědců jejich extrémně pomalý metabolismus a na něj navázané další buněčné pochody. Např. k tomu, aby se dceřinná buňka rozdělila na dvě, potřebuje celých 1000 let. (Pro srovnání: u běžné bakterie E. coli je to 17 – 30 minut).

Nový nález má velký význam jak pro mikrobiology, kteří studují pochody v bakteriálních buňkách, tak pro astrobiology, kteří se zajímají o možnosti udržování života v extrémních podmínkách mimo Zemi.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Mikrobiologie, Paleontologie, Příroda. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.