Číňané teleportovali foton na vzdálenost 97 km

Slovo teleportace, neboli přenos předmětu na dálku bez nutnosti fyzického přenosu, je známa především milovníkům sci-fi. Ani ve světě skutečné vědy však není tento koncept nováčkem. K první kvantové teleportaci došlo v roce 1997. Tým čínských fyziků nedávno ohlásil dosavadní rekord. Foton dokázali teleportovat na vzdálenost 97 km!

Podstata myšlenky teleportace je jednoduchá. To, co je přenášeno z jednoho místa na druhé není skutečný objekt, ale informace o něm. Ta může být na jiném místě využita k tomu, aby byl podle ní nový objekt zrekonstruován. Pro teleportaci využívají vědci podivuhodnou vlastnost kvantové světa, tzv. kvantové provázání (quantum entanglement). Tento princip říká, že různá místa světa spolu mohou být kauzálně provázána, aniž by musela být v přímém kontaktu.

Tým prof. Ťüan Jina z univerzity v Šanghaji nedávno uskutečnil takovou teleportaci přes jedno z čínských jezer, na vzdálenost 97 km. Praktické využití by měl tento proces nalézt zejména při zasílání kódovaných informací. Výhodou totiž je, že informace  neputuje skrze médium mezi dvěma místy a nemůže být tedy zachycen protivníkem.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Fyzika, Svět elemetárních částic. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Číňané teleportovali foton na vzdálenost 97 km