Podražec způsobuje rakovinu

Česky podražec neboli Aristolochia se používá v tradiční čínské medicíně  už od starověku. S bylinou se lze setkat i u nás, a to nejen v přírodě, ale též v obchodech s doplňky stravy. Užívat sušený podražec obchodníci doporučují zejména zevně. Na krabičce však lze najít i návod k vnitřnímu užití s dodatkem, aby spotřebitelé nepřekračovali pitnou dávku, neboť obsažená kyselina aristolochová  je toxická. Vědci, kteří vedli na Thai-wanu aktuální výzkum, důrazně před spotřebou podražce varují. Prokázali totiž, že právě tato kyslina může za nejvyšší výskyt rakoviny urinárního traktu na světě. Toto neblahé prvenství patří právě Thai-wanu, kde se také po staletí bylinka užívá. I jako prevence.

Profesor Arthur Grollman z newyorské univerzity Stonyho Brooka ve svém výzkumu sledoval 151 pacientů z Thai-wanu a potvrdil, že užívání léků s podražcem a tedy aristolochovou kyselinou vede ke vzniku chronického onemocnění ledvin či k rakovině. U 83 % nádorů prokázal metabolit kyseliny aristolochové v DNA v kůře ledvin. Kyselina je totiž nejen toxická, ale též genotoxická a způsobuje nezvratné změny na DNA a lze ji tak v těle objevit i řadu let po užití podražce. Navíc se nevyplaví z těla močí a uhnízdí se právě v ledvinách a buňky z kůry pak odumírají ledvinové buňky.

Údaje z národních zdravotních pojišťoven na Tchaj-wanu, sesbírané mezi lety 1997 a 2003, potvrzují široké užití kyseliny aristolochové v bylinných lécích. Z dat 200 000 náhodně vybraných osob vyplývá, že přibližne 1/3 z předepsaných léků obsahovala podražec a tedy nebezpečnou kyselinu.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Genetika, Lidské tělo, Medicína, Ostatní, Příroda, Rostliny, Zdraví. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.