Váhy, které zváží proton

S předponou jokto- se ve světě vědy nesetkáváme často. Jokrometry či jokrogramy se nacházejí až 27 místě za desetinnou čárkou od základní jednotky (metru či kilogramu) a jsou tak prakticky mimo oblast měřitelného. Španělští vědci se však pokusili o nemožné a stvořili váhy, které zachytí i takto drobounkou hmotnost. V praxi to znamená, že vědci dokáží zvážit i méně, než je hmotnost jediného protonu.

Vážení jednotlivých atomů vypadá úplně jinak, než běžné vážení v obchodě. Využívají se k němu uhlíkové nanatrubičky, které vibrují na různých frekvencích podle toho, jak těžká molekula či atom se na jejich povrchu nachází. Dřívější limit vážení se pohyboval okolo 100 joktogramů. Adrian Bachtold a jeho kolegové z Katalánského nanotechnologického institutu v Barceloně však použili kratší trubičky a vážení se jim tak podařilo výrazně zpřesnit. Atom xenonu se jim podařilo zvážit s přesností na jeden joktogram. Dostali se tak pod hmotnost jediného protonu, jehož klidová hmotnost je 1,7 joktogramů.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Fyzika, Nanotechnologie, Svět elemetárních částic. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.