Mapování temné energie

Temná energie je jednou z největších záhad současné vědy. Nikdo přesně neví, jaká je její podstata, jak je ve vesmíru rozmístěna a jak přesně působí na hmotu. Vědci však dokázali vypočítat, že by měla tvořit asi 73 % celého známého vesmíru. Mezinárodní vědecký projekt  známý pod zkratkou BOSSD nedávno přinesl o temné stránce vesmíru řadu doposud neznámých informací.

Meznárodní projekt Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS) má jedne základní cíl: vytvořit doposud největší 3D mapu vesmíru, jakou kdy měli vědci v rukou. A smysl takového mapování? Vědci doufají, že jim napoví mnohé o fungování dposud skrytých parametrů vesmíru, zejména o temné energii. Ta byla totiž do astrofyziky zavedena proto, aby vysvětlila, proč se vesmír stále rozpíná. A rozpínání vesmíru není možné možné přesně zhodnotit, pokud nebudeme mít v rukou přesnou mapu vesmírných objektů.

“V projektu BOSS jsme zatím změřili pozici 250 000 galaxií. Naše zkoumání tak pokrylo doposud největší objemnou část vesmíru,“ shrnuje jeden ze členů rozsáhlého mezinárodního vědeckého týmu prof. Will Percival z univerzity v britském Portsmouthu. I když zkoumání nejsou zdaleka u konce (vědci jsou momentálně asi ve třetině práce), v jedné věci  již mají jasno. “To, co jsme objevili, je v krásném souladu s obecnou teorií relativity, obohacené o kosmologickou konstantu. Když konstantě přidělíme opačné znaménko, získáme rozpínání. A to je přesně to, co pozorujeme,” vysvětluje další z astonomka z Portsmouthu Rita Tojeiro. Einsten tedy zatím stále vítězí. I na této frontě.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Fyzika, Mezi planetami a hvězdami, Vesmír. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.