Mapování temné energie

Temná energie je jednou z největších záhad současné vědy. Nikdo přesně neví, jaká je její podstata, jak je ve vesmíru rozmístěna a jak přesně působí na hmotu. Vědci však dokázali vypočítat, že by měla tvořit asi 73 % celého známého vesmíru. Mezinárodní vědecký projekt  známý pod zkratkou BOSSD nedávno přinesl o temné stránce vesmíru řadu doposud neznámých informací.

Meznárodní projekt Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS) má jedne základní cíl: vytvořit doposud největší 3D mapu vesmíru, jakou kdy měli vědci v rukou. A smysl takového mapování? Vědci doufají, že jim napoví mnohé o fungování dposud skrytých parametrů vesmíru, zejména o temné energii. Ta byla totiž do astrofyziky zavedena proto, aby vysvětlila, proč se vesmír stále rozpíná. A rozpínání vesmíru není možné možné přesně zhodnotit, pokud nebudeme mít v rukou přesnou mapu vesmírných objektů.

“V projektu BOSS jsme zatím změřili pozici 250 000 galaxií. Naše zkoumání tak pokrylo doposud největší objemnou část vesmíru,“ shrnuje jeden ze členů rozsáhlého mezinárodního vědeckého týmu prof. Will Percival z univerzity v britském Portsmouthu. I když zkoumání nejsou zdaleka u konce (vědci jsou momentálně asi ve třetině práce), v jedné věci  již mají jasno. “To, co jsme objevili, je v krásném souladu s obecnou teorií relativity, obohacené o kosmologickou konstantu. Když konstantě přidělíme opačné znaménko, získáme rozpínání. A to je přesně to, co pozorujeme,” vysvětluje další z astonomka z Portsmouthu Rita Tojeiro. Einsten tedy zatím stále vítězí. I na této frontě.

Příspěvek byl publikován v rubrice .Top, .Články, 21.Století, Astronomie, Fyzika, Mezi planetami a hvězdami, Vesmír. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 komentářů u Mapování temné energie

1. Valonis napsal:

Kdyby si páni fyzici přečetli Sokratův senzační vesmír(http://qarton.sweb.cz), věděli by více o původu „temné energie“. Sokratův model elementárních částic říká, že hmotnost částic je rozložena v celém jeho makroobjemovém hmotovém poli ve formě excitace kvartonů. Čili není to nějaká_“mikrokulička“ z NĚČEHO, která má někde u sebe (v sobě?, jak?) uskladněnou hmotu kterou nosí sebou (po kapsách :-) ). Sokratův model částic umisťuje jejich hmotnost do celého okolního prostoru jako projev excitace celého kontinua kvartonů. Jinými slovy: hmotnost částice je rozložena v celém okolním prostoru, podle vzorce m=M/r.r; teoreticky ničím neomezeném. Gravitační pole, které je součtovým hmotovým makropolem ode všech částic v daném prostoru, tedy vyjadřuje výslednou hmotnost (hmotovou excitaci kvartonů) celého vesmírného prostoru! Tzv. temná hmota je právě tato kolem všech hmotných objektů rozprostřená excitace kontinua kvartonů. Protože hmotnost v principu vyjadřuje stupeň excitace kvartonů. Snad na to také jednou fyzici přijdou.

2. Škeřík napsal:

No, to nevím jestli Einsten vítězí i na této frontě. On totiž kosmologickou konstantu prohlásil za svůj největší životní omyl. Do svých rovnic ji přidal jenom proto, aby mu rovnice vyšly. Kromě toho on dlouho věřil ve statický homogenní vesmír, protože takový vesmír se mu líbil.
    Mě se zase líbí vesmír bez temné energie a tak je tedy možné, že rozpínání způsobuje něco úplně jiného. Co třeba se podívat, jak vypadá prostor kolem supernovy. Nejvíce hmoty je v mlhovinách daleko od středu a oblast mezi tím je čistá a prázdná. Mlhovina tak vytváří kulový prostor s vyšší hustotou hmoty než je v prostoru mezi mlhovinou a středem bývalé hvězdy. Podobný efekt zřejmě vzniknul po velkém třesku s celým vesmírem. Okraj vesmíru může paradoxně mít větší hustotu než vnitřek podobně, jak vidíme u mlhovin kolem supernov. Gravitace klesá se čtvercem vzdálenosti. Bylo by tedy celkem logické, že nám viditelné galaxie jsou přitahovány do míst s větší hustotou hmoty a tudíž k okraji vesmíru.

3. Roman Beran napsal:

Rozpínání vesmíru lze vysvětlit jako zmenšení prostoru mezi atomovým jádrem a dráhou elektronů. Hmotné objekty se zmenšují a vzdálenost mezi narůstá. Pro pozorovatele to je stejný efekt.